Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme, ett alternativ till trasig oljepanna med gamla radiatorer?  (läst 2710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NPS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå!

Mina morföräldrars oljepanna har gått sönder och jag har föreslagit att dom installerar jordvärme istället för att köpa en ny.
Dom lät väldigt skeptiska så jag skulle behöva lite mer kött på benen för att kunna övertala dom.

Dom bor i ett hus från 50-talet (tror jag) som är beläget i jokkmokks kommun.
Fönstren är bytt för 10 år sedan.
Huset har en källare på 65 m2 där pannrummet, duschrummet och tvättstugan är.
En bottenvåning på 65 m2 och en övervåning på 35 m2.
Övervåningen används idag endast som förråd så där behöver det inte vara lika varmt.
Huset har ett 2-rörssystem med grova rör och gamla radiatorer (Se bifogad bild).

Innan oljepannan gick sönder hade dom en ungefärlig oljeförbrukning på 2m3.
Idag används en elkassett och framledningstemperaturen var 65 °C vid -5 °C.
Har inte haft möjlighet att kolla den vid lägre utetemperatur.

Min första fråga är, fungerar jordvärme på ett såhär gammalt hus med gamla radiatorer?
Vad skulle ett jordvärmesystem kosta utan installation?
Ge gärna förslag på värmepumpar och hur lång slang som behövs. Värmepumpen får gärna ha VVB men behöver inte ha något onödigt lull-lull.
Hur mycket kan man tänkas spara per år?


Är det något mer ni behöver veta så kollar jag mer än gärna upp det

Tack på förhand /P


(Klickbar bild)
« Senast ändrad: 02 februari 2014, 22:33:51 av NPS »

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Dom där radiatorerna är gjorda med smÃ¥ländsk kärlek och levererar bra tummenupp 65 °C lÃ¥ter dock mycket. Testa att höja CP ett snäpp och kontrollera att alla radiatorer fungerar och är fullt öppna (mÃ¥nga med oljepannor ströp returerna mycket). Jag tror att du mÃ¥ste ner till typ 45  °C vid -5 för att det ska bli "bra" med jordvärme.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Jag är mycket tveksam till att 65º behövs vid -5º ute. Jag själv kör ca 48º vid -30º med samma "Lenhovda sektionsradiatorer". Det beror naturligtvis på antalet och isolationsgraden på huset.

Nu är antagligen termostat på elpatroner/kassetten inställd på 65º, och termostaterna på radiatorerna sköter reglerningen av rumsvärmen. Vid installation av en VP kommer denna att mha en reglerdator/kurva tillverka exakt den värmemängd(temperatur) som huset behöver vid rådande utetemperatur. Förutsättningen för att detta skall fungera är att samtliga(med ngt enstaka undantag) radiatortermostater är fullt öppna.

Anledningen till 65º är antagligen att det inbyggt i gamla pannan finns en VV-beredare.

Jag tycker du skall prata med Thomas "Figge" Eriksson, han kan detta, och kan snabbt avgöra om systemet är lämpat för VP, vilket det antagligen är, många äldre hus med just dessa radiatorer är det..
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Dom där radiatorerna fungerar bra med värmepump sedan så levererar dom inbyggda vvb bra med varmvatten och har man inget modell större badkar så räcker det utan problem.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Öppna alla termostater på max och prova att sänka elkasseten eller shunten för en sån finns väl tills det blir lagomt varmt inne eller sitter det autoshunt på pannan kan det kanske gå att kolla framledningen där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NPS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är mycket tveksam till att 65º behövs vid -5º ute. Jag själv kör ca 48º vid -30º med samma "Lenhovda sektionsradiatorer". Det beror naturligtvis på antalet och isolationsgraden på huset.

Nu är antagligen termostat på elpatroner/kassetten inställd på 65º, och termostaterna på radiatorerna sköter reglerningen av rumsvärmen. Vid installation av en VP kommer denna att mha en reglerdator/kurva tillverka exakt den värmemängd(temperatur) som huset behöver vid rådande utetemperatur. Förutsättningen för att detta skall fungera är att samtliga(med ngt enstaka undantag) radiatortermostater är fullt öppna.

Anledningen till 65º är antagligen att det inbyggt i gamla pannan finns en VV-beredare.

Jag tycker du skall prata med Thomas "Figge" Eriksson, han kan detta, och kan snabbt avgöra om systemet är lämpat för VP, vilket det antagligen är, många äldre hus med just dessa radiatorer är det..

Som du säger så sköter termostaterna på radiatorerna rumstemperaturen idag.

Det är en fristående vvb som värms av samma elkassett som radiatorerna så där har vi nog anledningen till 65 °C.

Öppna alla termostater på max och prova att sänka elkasseten eller shunten för en sån finns väl tills det blir lagomt varmt inne eller sitter det autoshunt på pannan kan det kanske gå att kolla framledningen där.

Shunt finns.

Nybörjare som man är kollade jag på termometern direkt efter elkassetten.
Framledningstemperaturen är temperaturen efter shunten?
Där har jag inte sett någon termometer
Hur mäter jag där?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Framledningen är tempen efter shunten pÃ¥ röret som gÃ¥r till raddarna kolla bÃ¥de framledningen och returen. Börja med handen gÃ¥r det ut 65 grader bränner du dig  :) försök lÃ¥na en ir termometer eller köp en du behöver en sen när du ska justera in raddarna efter installationen annars gÃ¥r det med nÃ¥n typ av anliggnings termometer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Framledningstemperaturen är temperaturen efter shunten?
Där har jag inte sett någon termometer
Hur mäter jag där?
Framledningstempen är den som går ut efter shunten till raddarna. Köp en sån här och tejpa fast där.Då kan du även se max/min temp i efterhand http://www.clasohlson.com/se/Termometer/36-3317
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Finns det nån automatik till shunten? Testa i så fall att ställa ner kurvan på den tills det blir lagom varmt inne med fullt öppna termostater. Annars borde det gå att vrida på shunten manuellt nån period med stabil utetemp och se vilken framledningstemp som behövs då för att det skall bli lagom varmt inne.
Tänk på att ett hus är trögt, så man får göra små justeringar med nåt dygns mellanrum...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!