Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av bergvärmepump till kort hÃ¥l (110 m) - IVT on/off eller Nibe inverter?  (läst 2691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zus

  • Gäst
Min gamla IVT Greenline C4 från 2001 har pajat och måste bytas. Jag har en villa på 145 kvm med blandning av radiatorer och golvvärme samt att poolen värms på sommaren via BVPn. I genomsnitt har pumpen kört ca 200 h/år på elpatron. Borrhålet är på 110 m där berget ligger 1 m under markytan.

Då hålet är kort så är det någon av de mindre pumparna på marknaden som är aktuell. Jag är inte så sugen på att borra nytt eller lägga markrör då det blir väldigt bökigt med tanke på hur tomten ser ut. Jag har fått in några offerter och valen verkar stå mellan IVT HQ C4,5 eller Nibe S1255-6. IVT-säljaren påstår att deras pumpar har bäst kompressor och mekanik (ger 10 års garanti på kompressor) medan Nibe-säljaren säger att allt som inte är frekvensstyrt är gammaldags... I pris ligger de nästan lika i totalkostnad med poolstyrning och installation. Någon som har några tankar runt detta val? Verkar finnas väldigt olika åsikter om inverter vs. on/off... Spannet på Nibes minsta variant är ju dock lite mindre än på det större så kanske blir mindre effektivt med de förutsättningarna jag har?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Hur många kw var den gamla pumpen på? är väl bara välja en med ungefär samma effekt, sen är väl dagens pumpar kanske lite effektivare.

Zus

  • Gäst
Hur många kw var den gamla pumpen på? är väl bara välja en med ungefär samma effekt, sen är väl dagens pumpar kanske lite effektivare.

Den jag har är på 4 kW så IVTs 4,5 kW känns som ett ganska likvärdigt byte. Den stora frågan är väl om Nibes pump som kan växla från 1.5 - 6 kW kan köra mer effektivt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En inverter som Nibe kan man begränsa uteffekten på efter temp på borra så att kompressorn varvar ner om köldbäraren blir för kall.
Att fundera på är även om du kan komplettera med en Nibe FLM eller IVT VBX som återvinner värmen i frånluften och värmer köldbäraren lite?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
ja fabriksinställningen gör att den börjar begränsa vid -6 ut, och slår av vid -8 ut

Zus

  • Gäst
En inverter som Nibe kan man begränsa uteffekten på efter temp på borra så att kompressorn varvar ner om köldbäraren blir för kall.
Att fundera på är även om du kan komplettera med en Nibe FLM eller IVT VBX som återvinner värmen i frånluften och värmer köldbäraren lite?
IVT säger att deras pump också läser av borrtemp och kör mer elpatron om den blir för kall.

Tyvärr är frånluften i andra änden av huset så blir svårt=dyrt att använda den. Dessutom är det väldigt tight att få in extra utrustning där pumpen står. Installatörerna gnäller t.o.m. att det blir trångt att byta befintlig...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Var i landet ligger huset? Hur djupt ligger grundvattnet? Det har betydelse för vilken temperatur det blir på köldbäraren.

Har elpatronen bara gått 200 timmar per år betyder det att den gamla pumpens effekt var rätt bra avstämd till husets behov.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
IVT säger att deras pump också läser av borrtemp och kör mer elpatron om den blir för kall.

Jo, så funkar alla on/off värmepumpar sen urminnes tider, det innebär att när borran blir för kall så blir bergvärmepumpen en elpanna.

Grejen med en inverter är att kompressorn fortsätter värma huset men varvar ner när borran blir för kall, eltillskottet används bara som just tillskott.
« Senast ändrad: 20 augusti 2020, 08:31:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Zus

  • Gäst
Var i landet ligger huset? Hur djupt ligger grundvattnet? Det har betydelse för vilken temperatur det blir på köldbäraren.

Har elpatronen bara gått 200 timmar per år betyder det att den gamla pumpens effekt var rätt bra avstämd till husets behov.

Västerås. Vet tyvärr inte grundvattennivån då det var tidigare ägare som borrade och jag fick väldigt knapphändig med info därifrån. Men som du säger verkar pumpen jag haft varit ganska bra dimensionerad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Grejen med en inverter är att kompressorn fortsätter värma huset men varvar ner när borran blir för kall, eltillskottet används bara som just tillskott.

Och så funkar alla inverterpumpar. Inte bara Nibes...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Finns det grundvatten på några meters djup ska det inte vara något problem med en värmepump som kan leverera husets maximala värmebehov utan att köldbäraren blir för kall.

FörstÃ¥r inte riktigt varför IVT-säljaren rekommenderade C4,5. C6 skulle kunna vara ett alternativ dÃ¥ man slipper mycket av tillsatselen plus att C6 har lite högre COP än C4,5.   

Nibes reglersystem för inverterpumparna kan vara lite knepigt att förstå sig på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tycker att 110m till C4 är bra dimensionering, jag har 110 m till min C8 från -97 och det funkar bra.
PÃ¥ din pump är väl effekten angiven vid 45 celcius framledning, idag anger man vid 35  celcius.

Jag skulle välja minst 6kW VP.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!