Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skällande hundar.  (läst 26387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Skällande hundar.
« Svar #75 skrivet: 04 juli 2019, 11:56:45 »
vissa hundägare och i viss mån småbarnsföräldrar har en fantastisk förmåga att tillåta sina hundar/småbarn att bete sig hur som hels med ursäkten "de förstår inte bättre"
Gissa vad? då är det hundägarnas och småbarnsföräldrarnas skyldighet att se till att de beter sig ordentligt.
borde vara självklart.

En del ungar är ju som dom är, man kan säga till hela tiden naturligtvis men det är svårt att ändra deras sätt eller personlighet, men det finns ju gränser även där. Huvudsaken att man försöker göra något och inte helt ignorerar det.
Hundar kan man faktiskt lära att inte skälla, grannhunden skäller lite då och då men dom är i alla fall där och säger till och dom tar även in hunden om det blir för mycket.

Och jag går och har ihjäl andras barn eller djur bara för jag tycker dom blir för mycket.... bit ihop eller prata med berörda för fan. Man blir lite mörkrädd hur vissa resonerar här.
« Senast ändrad: 04 juli 2019, 12:04:23 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #76 skrivet: 05 juli 2019, 09:23:11 »
Jag tror det är många barn idag som får olika diagnoser, där det egentliga skälet är brist på uppfostran.
En unge som inte får lära sig gränser blir sinnessjuk helt enkelt, barn som styr över sina föräldrar blir helt enkelt odrägliga, och inte sällan uppträder de på ett helt obegripligt sätt även mot andra, vilket ger dem en diagnos de många gånger inte skulle behövt få.
Men det kanske känns bättre för föräldrarna att medicinera än att säga till när gränsen är nådd.

Samma sak är det med hundägare som inte bryr sig om att hundarna skäller in absurdum.

Vår granne med skällande spetsen har fått skaplig pli på hunden, den skäller inte lika mycket nu när den är ute ensam, däremot leker dom mycket med hunden, och då skäller den utan uppehåll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Skällande hundar.
« Svar #77 skrivet: 06 juli 2019, 09:14:47 »
Grannen min kontrade i telefon åt mig, ja du har ju hund själv, ja sa jag, och den står inte ute i timmar och skäller, får den för sig att skälla, när den inte ska, så ber jag den vara tyst, eller för in henne. Men i deras fall har de inga barn, så hundarna blev deras barn, och därför sved det väl extra. Det är en sanitär olägenhet att låta hunden stå och skälla.
Jag diskuterar inte längre, har inte folk det vettet själv, att inte låta hunden stå och gaffla, ringer jag kommun direkt. Svaret jag fick av kommun var att de får några chanser, klarar de inte av att ordna upp det, får de ej ha hunden kvar.

Utloggad colombo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skällande hundar.
« Svar #78 skrivet: 09 juli 2019, 09:12:36 »
Läste igenom hela tråden, tog mig lite tid men det var ganska intressant för man känner igen sig  Sc:,h
Efter en googling undrar jag om man ska ge en sån här i julklapp till grannen


Ska tydligen vara effektivt

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #79 skrivet: 24 oktober 2019, 01:23:26 »
 Colombo, detta antiskällhalsband skulle inte ha någon effekt på min hund. Samma med Cesar Milan:s knep med att peta fingrarna på sidan av halsen på hunden, eller ge den en klackspark på höften för att den skall komma av sig.. Jo, tjena, det funkar inte här. Det är en annan katerogi av hundar sådant kanske fungerar på. Missförstå inte nu, hunden är jättesnäll men hård o bestämd. Kräver lite mera/hårdare styrning än andra mentalt veka hundar som viker ned sig för sådana halsband o klacksparkar... Det är det det är frågan om. Nu har vi fått den nya tiken, hon är 10 veckor, visar bra tendenser, så pass bra att uppfödaren behöll en tik från kullen.. Ha det bra med era husdjur.
« Senast ändrad: 30 oktober 2019, 23:03:12 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Skällande hundar.
« Svar #80 skrivet: 13 november 2019, 06:05:19 »
Ring kommun, hjälpte i mitt fall, de fick en varning, annars omhändertas hundarna

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #81 skrivet: 21 december 2019, 00:13:31 »
Så är det, det är denna väg man skall gå om man vill bli hjälpt från odrägliga hundar. Kontakta kommun.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #82 skrivet: 21 december 2019, 00:42:37 »
För något år sedan skrev jag när jag blev så trött i decembermörkret i bilen så jag var tvungen att ta en tupplur, det blev ju i ett suspekt område tydligen i Hultsfred Södra där, när jag började slumra till då de två mörkklädda figurerna med huvor sneddade från trottoaren rakt  mot bilen. De trodde nog att jag skulle vara ett lätt offer.. de avvek jäkligt fort när Brolle for över ryggstödet bak, klättrade över mig i framsätet och levde djävulen mot dem i framrutan.. På väg till stugan i dag så stannade vi för rastning på samma ställe, det fanns inga gamla fabriksbyggnader kvar, det hade brunnit ned... Det kom en cyklist när vi rastade hundarna, jag hade Brolle lös, frugan hade Norpan (41/2 mån) i  koppel. Cyklisten stannade o pratade med frugan, jag satte Brolle, stanna kvar, lämnade honom o gick fram till cyklisten och föll in i samtalet som frugan hade med cyklisten. Efter 10min blev Brolle otålig och närmade sig, sade åt han "hoppa in i bilen" å så gjorde han det. Cyklisten blev lite impad, fd Leonberger husse som han var. Det är just det det handlar om, att ha kontroll över hunden. Vi hade ju bekymmer med Norpan att hon väsnades när hon for ut... men det var bara att ta tag i det, fostra. Nu är hon nästan helt tyst, liten övergångsperiod bara. Liite till mitt försvar vill jag göra gällande är att där valpen, Norpan kommer ifrån, kenneln, har på meritlistan bl.a. årets Polishund 2017... så det finns lite i na.. Tänk om alla småhundsägare kunde börja fostra sina hundar... Nåja här kommer en bild på Brolle.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Skällande hundar.
« Svar #83 skrivet: 21 december 2019, 07:43:13 »
Intressant läsning, men inte 100% lydnad om han inte stannade kvar på given plats.

Har träffat många schäfrar, på min första arbetsplats som 15 åring var det en envis en som bara lydde ägaren. Spännande då tre schäfrar kommer och väntar på en då man öppnade dörren!

Men tror ägaren blivit lite slappare med åren för det är sämre pli på de nya än den gamla.

Min mamma är rädd för hundar, blev jagad och biten då hon var liten, utan orsak. Men just på samma ställe finns nu en extremt ”snäll” schäfer,  visst han kommer då man öppnar dörren men inte ett ljud utan man ska bara undersökas så är det bra. Kan ju vara annorlunda om ägaren är borta?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #84 skrivet: 04 mars 2020, 21:03:49 »
Hur många har 100% pli på sin hund? Har du det i alla lägen?  Har du en hund som inte gör någonting för att försvara dig om du tex håller på att bli ihjälslagen? Exempel för att tydliggöra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #85 skrivet: 06 mars 2020, 08:16:57 »
Mängden hundar och katter i Sverige börjar bli en sanitär olägenhet, inte bara skällandet och lösspringande hundar och katter är ett gissel, de orsakar ju dessutom en hel del CO2-utsläpp.
Så personligen hoppas jag på en rejäl husdjursskatt framöver, lite som med de nu beslutade skatterna på snöskotrar och fyrhjulingar.
600-800 kr/år och husdjur vore rimligt kan jag tycka.  ::)

Det skulle ge runt 1 miljard i skatteintäkter, väl lite kanske, skatten kanske bör vara ett par tusen/husdjur om det skall få önskad effekt?
« Senast ändrad: 06 mars 2020, 08:18:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skällande hundar.
« Svar #86 skrivet: 09 mars 2020, 09:48:12 »
Har det kommit ny skatt även på fyrhjulingar ? på skoter lär det ju komma nån ny skatt som delvis ska gå till lederna men fyrhjulingar får ju inte köra i terräng så vad ska skatten gå till där ? och de flesta nya är väl traktor reggade och då betalar man väl redan skatt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #87 skrivet: 09 mars 2020, 09:57:48 »
Exakt vilka som får skatten vet jag inte, men alla som är registrerade som terränghjulingar kan man väl anta, det var vanligt för några år sedan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skällande hundar.
« Svar #88 skrivet: 09 mars 2020, 12:37:52 »
Nu är det ju skatt och då gör man ju lite som man vill men tanken med skatt på skoter var att en del skulle gå till klubbar och led underhåll men en terränghjuling får inte nöjes köras varken i terräng eller på skoterleder så vart ska då skatten gå till det svarta hålet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #89 skrivet: 09 mars 2020, 16:33:28 »
Här där jag bor finns inga regler mot fyrhjulingar på skoterlederna, tror det mest är lokala regler som styr det. I Lagen finns nog inget hinder mot terränghjuling på leder så länge man inte skadar naturen. Det där är bara ett skattehöjarpåfund från miljöpartiet och sossarna istället för att höja inkomstskatterna så pungslår dom oss i glesbygden ännu mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!