Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skällande hundar.  (läst 26405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skällande hundar.
« skrivet: 09 juni 2012, 09:57:36 »
Idag har jag varit argare än jag varit de senaste 10 åren.
Bakgrunden är vår granne som har ett hus i anslutning till vår tomt, husets används som sommarstuga så de är bara här några helger + några veckor/år.

Nu till dagens händelse.
Igår satt jag uppe till 01.30 och följdakligen sov jag länge idag.
08.45 vaknar jag av att deras spets står och skäller, skäller, skäller, skäller och skäller år löv som rör sig i vinden - eller vad han nu skäller åt.

Jag brukar sällan bli riktigt förbannad, men då hunden gjorde likadant förra gången de var här så brann hela proppskåpet för mig och jag gick ut och lät grannen veta vad jag tyckte om de som tar ut en skällande hund före kl 09.00 en helgmorgon.

Naturligvis gottade fanskapet sig åt mina klagomål och konstaterade att "Om jag går ut, så går hunden ut", och du får acceptera att han skäller.
"Har du sett någon hund som INTE skäller" var hans motfråga...

Som ni förstår blev det en utdragen ordväxling, och grannen bad naturligvis inte om ursäkt.
Jag konstaterade bara kallt att man inte gör så där om man tänker på någon annan än sig själv.

Att det är dagen efter ungarnas examen kanske han inte visste, men det gjorde naturligtvis inte att min reaktion blev mindre....

Hur  kan man vara sÃ¥ jävla dum att man stÃ¥r och mÃ¥lar 5 meter frÃ¥n en hund som oförtröttligt skäller Ã¥t allt och alla, utan att säga till eller i vart fall ta in hunden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skällande hundar.
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2012, 10:02:29 »
Har du inte lite ved som behöver sågas eller nåt slyparti som behöver trimmas tidigt i morgon bitti?
Det kanske är dags att testa hur bilen låter utan avgassystem? Tidigt i morgon skull kunna vara ett bra tillfälle...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Skällande hundar.
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2012, 10:27:45 »
Så förbannat dumt motargument " har du sett en hund som inte skäller".
Ja dagligen faktiskt!
Det är ägaren som skall se till att hunden inte skäller, och är ägaren inte kapabel till att få hunden tyst så finns hjälpmedel i form av halsband som sprutar citronluktande dimma när hunden skäller.
Det finns inga ursäkter enbart ovilja.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2012, 10:51:13 »
Skällande hundar är det värsta jag vet. Finns inget som stör så mycket.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2012, 10:55:04 »
He he  :)
Har aldrig under min tid i detta forum sett Rickard "gnälla" sÃ¥ här  *roflmao*
MEN jag hÃ¥ller med han  tummenupp
Skällande hundar är ett helvete och det är bara ett bevis pÃ¥ lata och lika ouppfostrade ägare till hunden  >:(
Har en och annan skällande hund runt vÃ¥rat hus men när rätt tid och tillfälle kommer sÃ¥ kommer jag att slÃ¥ ihjäl dem pÃ¥ fläcken  tummenupp
Trodde fÃ¥r ett Ã¥rsedan att den tiden kommit när en av de skällande gjorde ett besök hos mig pÃ¥ altanen när vi satt där, tog fort tag i spaden som lyckligtvis stod skapligt nära och gjorde mig beredd pÃ¥ att ge byrackan en änglafärd snarast in i framtiden  ;)
(man vet ju aldrig med byrackor då de kan va griniga och bita lill-grabben min)
Tyvärr var hunden snäll och började slicka och leka med min son som tyckte det var kul med en kompis sÃ¥ jag kunde inte med att slÃ¥ ihjäl den vid det tillfälle  >:(
Men spaden har jag kvar...

Är inte bara hundar som stör i grannskapen...
Vedklyvning verkar vara nÃ¥t som ska göras pÃ¥ morgonen mellan 07.00-09.30 och pÃ¥ kvällar 19.00-21.30, morgonpassen läggs till helgdagarna och kvällspassen ska klart läggas pÃ¥ veckodagarna  FiR
Är jävligt störande att höra en motorsåg mala dessa tider och jag tycker fan att det borde vara förbjudet att föra den sortens väsen i en by bara för att det ska värmas hus "billigt" vintertid...
Är ju ett väsen som INTE på nåt vis är försvarsbart av den som håller på med det,...
ved kan köpas färdigklyven, kluyvas på annan ort osv osv och på så vis störa grannarna mindre...
Jag tror inte pÃ¥ Gud, MEN jag ber i smyg varje kväll till han och frÃ¥gar om han kan pÃ¥verka lite och se till att det blir börbud mot eldning av ved i tätbebyggt omrÃ¥de  ;)

Over and ut  salut
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2012, 10:55:51 »
Skällande hundar är det värsta jag vet. Finns inget som stör så mycket.....

Jo, motorsÃ¥g som kapar ved är lika jävla störande och onödigt  ;)

EDIT: och vedkapa med klinga....
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Skällande hundar.
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2012, 11:24:42 »
Skällande hundar är det värsta jag vet. Finns inget som stör så mycket.....

Skällande fruntimmer tycker jag är värre.

Skämt åsido - det ÄR enormt störande med en skällande hund i grannskapet. Jag har själv en finsk lapphund med en mycket låg skalltröskel. När han sätter igång och slöskäller säger jag direkt åt honom att vara tyst och lyder han inte (vilket han nästan lärt sig göra) får han gå in, och det är inte roligt för en frihetstörstande lapphund.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2012, 11:35:00 »
Vedkapning, mm.........fyller ett syfte, även om det stör.

En skällande hund.........är ju nå´t helt meningslöst....och detta faktum är störande i sej.

Ett skällande fruntimmer kan man skilja sej ifrån, men man vill inte flytta ifrån sitt hem.....pga grannarna.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Skällande hundar.
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2012, 11:54:01 »
vissa hundägare och i viss mån småbarnsföräldrar har en fantastisk förmåga att tillåta sina hundar/småbarn att bete sig hur som hels med ursäkten "de förstår inte bättre"
Gissa vad? då är det hundägarnas och småbarnsföräldrarnas skyldighet att se till att de beter sig ordentligt.
borde vara självklart.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2012, 12:02:21 »
Blodtrycket har nog börjat komma ned till normala nivåer nu, men i morse var jag nära döden, när jag kom in så "blinkade" belysningen i rummet i takt med hjärtslagen.
Jag ger mig den på att våra grannar nu bara väntar till kvällen med att starta gräsklipparen (3000 m2, 2 dm högt gräs eftersom de inte klippt en enda gång hittills i år)
Kanske väntar han till imorgon bitti.
DÃ¥ blir det jobbigt...  :-\
« Senast ändrad: 09 juni 2012, 12:10:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2012, 13:52:08 »
Vedkapning, mm.........fyller ett syfte, även om det stör.

En skällande hund.........är ju nå´t helt meningslöst....och detta faktum är störande i sej.

Ett skällande fruntimmer kan man skilja sej ifrån, men man vill inte flytta ifrån sitt hem.....pga grannarna.

Att vedkaping fyller ett syfte hÃ¥ller jag med om MEN det fyller knappast ett nödvändigt syfte sÃ¥ ska det göras fÃ¥r det hÃ¥llas pÃ¥ med pÃ¥ ett ställe där det ej stör grannar  tummenupp
Vedkapning håller folk på med för att det ska vara billigt att värma huset för dom men det ger ett X antal timmar onödigt hög volym på TV:n, eller störande väsen under tiden man tar en öl på altan med kompisen bara för att grannen ska komma undan billigt.
En hund kan fylla ett syfte om det är en jakthund men det är samma där, det fyller inget nödvändigt syfte  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #11 skrivet: 09 juni 2012, 13:55:15 »
vissa hundägare och i viss mån småbarnsföräldrar har en fantastisk förmåga att tillåta sina hundar/småbarn att bete sig hur som hels med ursäkten "de förstår inte bättre"
Gissa vad? då är det hundägarnas och småbarnsföräldrarnas skyldighet att se till att de beter sig ordentligt.
borde vara självklart.

Hur barn beter sig är väl en annan sak än hur de lÃ¥ter och barn lÃ¥ter och de ska dom fÃ¥ göra när de leker normala och oskyldiga lekar  tummenupp
Bättre de lÃ¥ter och stör grannen i sitt vedklyvande än att de spränger postlÃ¥dor och knarkar kan jag tycka  tummenupp
Barn är individer som lÃ¥ter helt enkelt  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Skällande hundar.
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2012, 14:58:11 »
Hundägare som jag själv är är jag något tolerantare än du Richard, men även jag anser att det där var det absolut dummaste argumentet jag någonsin hört för att slippa ta sitt ansvar gentemot grannsämjan.

Jag försöker så gott jag kan att få mitt fanskap att vara tyst, trots mina grannars gafflande hundar, jag tycker nämligen att det är mitt f-bannade ansvar att göra det.

Men vad som retar mig än värre, det är dessa jävla sk. "fredade katter" som man förutsätts tillåta springa på tomten och skita och pissa överallt. Påtalar man detta åt kattägare, då säger dom bara att dom inte kan uppfostra den till att hålla sig på sin tomt. Nähä säger jag då, och påtalar att jag kan inte råda över att jag råkar öva prickskytte just när kattfan råkade gå precis i kulbanan... >:D

Kanske man inte får berätta här, men jag har några stycken på mitt samvete som är skyldiga till nedpissade barnvagnar, bilar, mm.

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2012, 15:22:31 »
Bor omväxlande i ett tätbyggt villaområde och ibland mer "på landet" med lite längre mellan husen men fortfarande i ett samhälle. På landet kör vi runt på gräsklipparen, kapar ved, åker moped och för oväsen för det mesta. Men det gör alla andra också. Och alla eldar med ved. Motorsågar och vedklingor hörs nästan jämt. Men aldrig på helgmornar eller kvällar, då är det knäpptyst. En fantastisk tystnad som gör underverk med själen...
Hemma i villaområdet mår jag som Rikard beskriver det varenda djä-la helg när överambitiösa trädgårdsvandaler ska starta alla dånande helvetesmaskiner så fort solen gått upp. Varför är det så svårt att klippa gräset en onsdag kl 18.00? Måste det ske lördag eller söndag kl. 09.00? Här finns inte den respekt för tystnaden som jag upplever i det äldre lantsamhället.
Tyvärr är det nog så att vi numera glömt hur man respekterar varandra. Man skiter i andra och anser att "jag" är viktigast. Och "jag gör väl som jag vill på min tomt". Men då ska man fan inte bo i ett samhälle. Vitsen med att vi bosatt oss nära var ju just för att skydda, hjälpa och värna om varandra.
MEN Å andra sidan... Bor man tätt får man stå ut med lite oväsen. Eller hur?

Hur som helst så är jag hundägare och hundar ska inte skälla!!!
...Utom lite vid jakt möjligtvis...

Och en katt har jag också... som pissar revir på andras saker... Vete fan vad vi ska göra med kattproblemet i samhället. De är fredade enligt lag på ett annat sätt än hundar. De får ju gå fritt och får inte skadas även om de pissar på dina nya trädgårdsmöbler. Men jag har full förståelse för Prickens lösning... Bäst vore kanske att vi förbjöd odjuren helt. De gör ju knappast någon nytta, eller hur?

Trevlig (och tyst) helg önskar
//2000
« Senast ändrad: 09 juni 2012, 15:25:02 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Skällande hundar.
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2012, 15:24:56 »
Skällande hundar är det värsta jag vet. Finns inget som stör så mycket.....

Folk som snarkar i sovsalen på ett Vandrarhem?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!