Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skällande hundar.  (läst 26430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skällande hundar.
« Svar #90 skrivet: 09 mars 2020, 22:13:22 »
Det är nog som du skriver lokala förbud mot atv på skoterled. Jag har i alla fall inga problem att betala några hundra per år om dom går till underhåll av leder och sånt som gynnar skoter åkare i dag är det massor som nyttjar lederna men dom är inte med och betalar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #91 skrivet: 10 mars 2020, 07:52:58 »
Pengarna kommer absolut inte att gå till några leder, det tror jag att du kan glömma, om jag får gissa så går lejonarten till administration, allmänna statsutgifter, och en ökad byråkrati inom skoterklubbarna (Anställda som arbetar med lön i de större klubbarna t.ex).
Bättre då att göra som vi gjort i byn, vi betalar 100 kr/person och år för skoterlederna, det räcker mer än väl till bränsle för all ledhantering, sen håller skoterklubben med material och maskiner. HELT UTAN AVBRÄNNINGAR TILL STATEN; BYRÅKRATIN OCH ALLMÄNNA STATLIGA UTGIFTER.
Staten skall hålla sig borta från sånt som vi på landet har ett fördriva vår tid med, punkt slut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Skällande hundar.
« Svar #92 skrivet: 10 mars 2020, 08:14:19 »
Nu funkar ju det i en by där väldigt många har skoter bor man lite längre söderut tror jag det blir omöjligt att få alla att lägga en hundring till skoterleder och där en stor del av lederna används av ditresta skoteråkare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #93 skrivet: 11 mars 2020, 20:50:58 »
Jahopp.. Dags att skriva någe igen ang. hund och deras lydnad. Var med i 3 dygn och letade efter bortsprungen hund. Exempel. När jag såg att vi närmade oss samlingsplatsen efter några timmars letande så kommenderade jag "gå med mig", liite större utrymme för hunden än fot. När folk såg att jag kom med en okopplad 40kg Schäferhanne på alerten, då tog de in sina småhundar i bilarna. När vi var nära, så kommenderade jag fot, folk flyttade på sig... gick förbi alla med hunden vid mitt vänsterben, öppnade koffertluckan o sa hopp in. Tänk om alla hundägare hade liknande koll på sina djur så slapp vi mycket bekymmer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #94 skrivet: 12 mars 2020, 07:26:15 »
Det kanske var tur att de tog in sina små skällande hundar i bilarna?
Med all respekt LeifaK, men det är respektlöst att gå med en stor potentiellt farlig hund okopplad i folksamlingar, speciellt om där finns andra hundar som kan göra att din till synes skötsamma hund får frispel.
Tror inte du var speciellt populär där.  ::)
Nu vet jag att jag utmanar, men vad är det som driver dig att "visa världen" att du har en exemplarisk hund, trots att du vet att det skrämmer andra, och oavsett vad du säger, tycker eller tänker, kan vara potentiellt farligt, om inte annat för andra hundar?

Den där typen av agerande har jag aldrig förstÃ¥tt.  dontknow

Jag kan tycka att det OK att man kommer hem till folk med okopplade hundar, även om man är hundrädd, då är det ett fritt val - men att som hundrädd utsättas för lösa hundar publikt är inte OK enligt mig. Här i byn har vi haft ett par hundattacker på småhundar så senare år. Alla hundägare anser att de har disciplin på sin hund. Och ingen som jag vet har tagit bort sin hund ens efter att de faktiskt attackerat andra hundar eller bitit människor, i vart fall inte i min sociala krets.
Själv blev jag biten av en finnspets för några år sedan, hemma hos en bekant - dit går jag aldrig mer. (JAg var inte den första som blivit biten, och inte den sista)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Skällande hundar.
« Svar #95 skrivet: 12 mars 2020, 10:19:32 »
Jag håller helt med om att det är respektlöst att gå omkring med sin hund okopplad. Orsaken är som sagt att det spelar ingen som helst roll hur snäll och väldresserad hunden är för dom som är hundrädda blir lika rädda oavsett. Och om du tror att du genom att "visa" så väluppfostrad din hund är skulle få hundrädda att bli mindre rädda så är du helt fel ute, hundräddsla fungerar inte så.
Även jag har under ca 40 år haft "väluppfostrade" hundar (7 st tot) men skulle aldrig drömma om att ha dom okopplade när jag vistas ibland "folk".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Skällande hundar.
« Svar #96 skrivet: 12 mars 2020, 10:36:13 »
De andra hundägarna som ser leifa.k komma med sin hund har ingen aning om vilka de är. De vet bara att det finns personer som absolut inte borde ha hund. Sådana personer har med förkärlek stora kraftiga hundar. Då är det helt rationellt att göra sig det lilla besväret att låsa in sin hund för att slippa ta en obedömbar risk att hunden blir ihjälbiten. Det är brist på hänsyn att gå med en stor hund okopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #97 skrivet: 13 mars 2020, 20:40:27 »
Jahapp, där ser man. Det som driver mig att visa andra att jag har en lydig 40-kg:s lydig hund är att kan jag, så kan väl även ni andra hundägare. Det får nog de andra hundägarna att tänka till, kan han så kanske jag kan.. det är alldeles för dålig hundkunskap hos de flesta hundägarna. Besök en brukshundstävling så får ni se angående kontroll på hundarna. Rickard, att du blev biten av en finnspets beklagar jag, var det diskmedel betedde dig konstigt, bara klev in eller så?
Svenska kocken, den lilla hunden var lös när vi närmade oss, var lös bland folket, därigenom gjorde jag bedömningen att ingen är rädd för hundar i denna grupp, de var av terrierraser, så det fanns inga hundrädda i denna grupp.
Roland, ingår man i en sökgrupp så har man träffats innan söket, hundförare som hundar, så det är inga nyheter för folk när man dyker upp. Att de gömmer sina egna hundar när man dyker upp trots att vi har träffats innan söket tyder ju bara på deras egna tillkortakommanden när detgäller hund. Annars går vi i koppel..
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skällande hundar.
« Svar #98 skrivet: 13 mars 2020, 21:52:40 »
Det där med diskmedel gissar jag var AI?
Jag kom in genom ytterdörren och skulle gå ut till trädgården, visst inte ens att hunden var där innan den satt i vaden.
Det var inget märkvärdigt bett, knappt det blev blodvite, men det är ju ändå obehagligt.
Finnspetsar borde förbjudas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Skällande hundar.
« Svar #99 skrivet: 13 mars 2020, 22:10:40 »
leifa.k, det förvånar mig att du inte tar till dig av att många hundägare, speciellt småhundsägare är rädd för större och främmande hundar. Dom ser inte dig som en duktig hundägare utan som en nonchalant typ som inte bryr sig. Och dom flesta som har en sällskapshund saknar helt förståelsen för hur hundar och deras ägare kan fungera. Dom som ser och förstår att du har disciplin på din hund är dom som själv har hundar och har intresse av att fostra dom men dom är en klar minoritet. Dom allra flesta är rädda oavsett vilka "konster du och din hund kan göra och det finns bara en lösning på det och det är att ha hunden kopplad när man befinner sig med "vanligt" folk.
Och att koppla din hund är ju inte nått större "ingrepp" för dig men det ger trygghet för alla hundrädda.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Skällande hundar.
« Svar #100 skrivet: 17 mars 2020, 09:21:58 »
Det kanske inte är något större ingrepp i hundägarens frihet att måsta koppla hunden, men det kan vara desto värre för den hund som blir kopplad.
Vi hade för länge sedan en schäfertik som ansåg det vara höjden av kränkning och ingrepp i den personliga integriteten att behöva gå kopplad, i synnerhet om andra hundar fanns inom synhåll. Hon kunde vara sur i flera dagar efteråt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #101 skrivet: 27 mars 2020, 18:48:30 »
Kocken och ni andra, jag tar till mig av erat resonemang, och förstår. Har bättrat mig med kopplet, är numera exemplarisk. Varit inne och läst tidigare och svarar nu. Har väl haft lite fel "approach" eller vad det heter när det gäller detta. Tack alla.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #102 skrivet: 27 mars 2020, 20:04:28 »
Vill gärna berätta en episod som pÃ¥gÃ¥r just nu. Jag är förbannat trygg med ensamjobb även utan hund trots att det i grannfastigheterna sÃ¥ har bilskrotsägaren fÃ¥tt buken uppskuren, en annan angränsande fastighetsägare fick vid ett triangeldrama ocksÃ¥ buken uppskuren, en tredja blev skottskadad, de överlevde. Polisjakt rakt genom mitt arbetsomrÃ¥de. Dieselstölder osv. Jag har ensamjobb. Lite bakgrundsinfo bara. Iomed ensamjobbet sÃ¥ kommer Securitas och tittar till oss varje natt att vi är ok. En kvinnlig Securitasvakt som bor fÃ¥gelvägen 1km frÃ¥n mig, som dykt upp pÃ¥ jobbet blÃ¥slagen, ansökt om överfallsdosan, fick nej. Hon har ett barn pÃ¥ ca. 3 Ã¥r...Han tar inte hand om barnet.  En annan Securitasvakt som vet vad jag kan, och vad min hund kan, han gav henne mitt telnr. sÃ¥ hon kan ringa mig närsomhelst under dygnet, hon blev glad över det.  Nu tänker ni nog det värsta. Jag tänker att om hon ringer sÃ¥ fÃ¥r mitt och hundens uppdykande honom att backa tillräckligt sÃ¥ att hon fÃ¥r tid att samla ihop lite grundläggande saker sÃ¥ att hon kan lämna lägenheten utan att bli sönderslagen...  En fördel av att varit med om en del och ha en BRA hund.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Skällande hundar.
« Svar #103 skrivet: 17 september 2020, 17:27:58 »
Har suttit och läst igenom denna trÃ¥d ännu en gÃ¥ng och begrundat svaren. Ni har ju rätt och jag tackar er, man skall inte förvänta sig att andra hundägare har pli pÃ¥ sina hundar, speciellt inte smÃ¥hundsägare.. Har ju Schäferhannen om 40 kg, och Schäfertiken om 30kg. Dvs 70 kg muskler... Jag gÃ¥r med dem pÃ¥ kopplade promenader sida vid sida bredvid mitt vänstra ben. De har ju lärt sig nu vart de skall gÃ¥ i förhÃ¥llande till mig. Vi gÃ¥r undan, Ã¥t sidan när vi möter andra hundar,  men det är väldigt fÃ¥ som vi möter som har pli pÃ¥ sina hundar.. Det brukar bli att de mötandes hundar gör utfall mot oss, är det inom, säg  2-3 meter, dÃ¥ fÃ¥r jag jobba för att hÃ¥lla tillbaka dem. Faan, det är massor av folk som inte borde ha hund. ;)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!