Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa stödvärmen?  (läst 7202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
Bästa stödvärmen?
« skrivet: 03 september 2006, 20:18:57 »
Har nu haft luft/luft-vp i ett år och är nöjd. Har av erfarenheterna lärt mig att jag måste ha
ett element igång som stödvärme på övervåningen för att minska kallraset ner genom trappen.
Nu till frågan:
Jag har möjlighet att välja mellan att köra med befintligt vattenburet element eller att sätta
upp ett oljefyllt elelement.
Vilket ger mest/bäst värme till lägsta kostnad?
Eller är det ingen skillnad ekonomiskt?

(Jag har L/L-VP samt en tio år gammal elpanna som ändå går för att skapa varmvatten)

/Anders
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #1 skrivet: 03 september 2006, 20:27:17 »
hej, du kör väl med det befintliga ändå för toa, bad , tvätt m.m. då är det naturligtvis bäst att använda det du har ju ändå en värmespridning på kanske 70% ( antar bara ) Då är det ju dumt att blanda in ytterligare värmekällor.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #2 skrivet: 03 september 2006, 21:23:03 »
Ska man ha elvärme ska man INTE köpa oljeelement utan vaniga elkonvektorer dom är effektivare och ger jämnare värme och om man köper element av kvalitet så kostar oljeraddar dubbelt så mycket
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #3 skrivet: 04 september 2006, 08:13:37 »

Mesta delen av vintern kommer jag BARA att köra nämnda element på övervåningen
som enda komplementet till LLVP:n. Blir det riktigt riktigt kallt måste jag köra med fler
element, och då är det bara det vattenburna som kommer i fråga. Men eftersom detta
(förhoppningsvis) bara är korta perioder, så kan jag kanske köra med oljeelementet
den övriga tiden.
En fördel med detta element är att jag enkelt kan timerstyra det, t ex stopp då man
är på jobbet.

/Anders
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #4 skrivet: 04 september 2006, 14:04:43 »
Citera
Ska man ha elvärme ska man INTE köpa oljeelement utan vaniga elkonvektorer dom är effektivare och ger jämnare värme

Det blir snabbare varmt med vanliga högtemperaturelement och de svalnar snabbt, men effektiviteten måste ju vara den samma sålänge det är samma effekt. Trögheten i en oljeradiator kan vara till nackdel på ställen där man ofta kopplar av/på värmen. Den kan också göra at en termostat inte fungerar korrekt och ger svängningar i temperaturen, men här fungerar en blillig elektronisk termostat med p-band alldeles utmärkt ihop med oljeradiator.

En stor nackdelmed högtemperaturstavarna är att de bränner damm som finns i luften. Dels luktar det "elvärme", men är troligen också skadligare än dammet var innan det förbrändes. Värmen med oljeradiator är helt klart mycket mjukare och behagligare.
« Senast ändrad: 04 september 2006, 14:10:21 av Marta »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #5 skrivet: 04 september 2006, 19:22:27 »
Vanliga elelement är INTE av högtemperatur blir dom heta är dom för smÃ¥ eller har en mycket dÃ¥lig styrning. Att gammla typen av elradiatorer brände damm är det ingen tvekan om men dom nya kvalitetselementen gör det inte. Dessutom styrs dom genom pulser som blir längre och längre ju mera värme som behövs. Ett elelement som har "rätt" storlek och konstruktion kan stÃ¥ pÃ¥ i  ett dygn och man kan utan att bränna sig ta pÃ¥ det.
En elradiator kopplar man inte på och av utan man ställer in den temperatur man vill ha och sedan behöver man inte bry sig.
Dessutom kostar dom dubbelt så mycket och kan börja läcka olja, inte ofta men det händer - jag har bytt ut totalt 5 st som hade haft läckage och förstört golv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #6 skrivet: 04 september 2006, 22:18:44 »
Tycker att inläggen smugit sig iväg något från ursprungliga frågan...
Den var inte om vilken typ av elelement jag bör använda, utan
om valet mellan 1st vattenburet kontra 1st elektriskt element!

Mvh
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #7 skrivet: 05 september 2006, 22:50:03 »
upprepar mitt tidigare inlägg.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #8 skrivet: 05 september 2006, 23:10:06 »
HÃ¥ller absolut med intr 10
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #9 skrivet: 06 september 2006, 14:41:45 »

Hejsan,
Jag förstår helt budskapet i "intr 10" inlägg, men ni kanske inte tror mig då jag säger
att jag bara och endast avser köra ETT element som stödvärme.
Alltså inget (vattenburet) element är igång i varken toa, bad eller tvättrum!
Ned till ca -10 gr tänker jag bara köra ett element som komplement till LLVP:n.

Mvh
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2006, 15:09:22 »
Det kommer dra mindre ström om du kör ett direktel pga att du inte behöver köra någon cirkulationspump, värmeförluster i hela slingan m.m.

Men om det övervinner priset av ett element vet jag inte
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2006, 19:38:49 »
Testa först att det verkligen funkar ner till -10 med endast ett element som stödvärme innan du köper pÃ¥ dig en elradiator. Funkar det sÃ¥ kan det finnas en viss finess i att stänga av centralvärmen helt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #12 skrivet: 06 september 2006, 19:49:21 »
Jag testade i vintras när det var kallt med detta.
När minusgraderna håller i sig så får vi problem med värmen på övervåningen från luftvärmepumpen, den vill helt enkelt inte uppför trappan i tillräckligt stor mängd.

Har också vattenburet men provade med ett elkonvektorelement i allrummet på övervåningen, ställde det på 750W, utan fläkt, och termostaten på 21gr, fungerade bra.
I de tre sovrummen angränsande till allrummet blev det ca 19gr.
Övervåningen är på 55m2.

Ekonomiskt borde det ju vara iom att man slipper cirkulera hela slingan för ett element.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #13 skrivet: 07 september 2006, 19:06:27 »
Men, även pumpvärme är ju värme! Pumpen borde väl vara vattenkyld...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad E9DKE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag kör värmepumpen!
SV: Bästa stödvärmen?
« Svar #14 skrivet: 07 september 2006, 19:45:06 »

Grejen är att jag redan sen tidigare har ett oljefyllt elelement på 1000W undanställt
som "nödfallsvärme". Tänkte nu nyttja detta som enda element på övervåningen.
Mitt värmebehov där är bara 18-19 grader, men på nedervåningen blir det ca 21-22
av LLVP:n.
Jag tänker i alla fall testa till vintern att ha cirk-pumpen stängd (och shunten på noll)
så länge som möjligt, dvs att ha elelementet ensamt igång ned till bortåt -10 gr.
Därefter släpper jag på den vattenburna värmen.

Den som lever får se!
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!