Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Några frågor ang Nibe Split .  (läst 12525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Några frågor ang Nibe Split .
« skrivet: 06 januari 2012, 10:51:24 »
Blir en luftvatten pump nu för att byta ut gammla vedpannan , får inte borra för bergvärme då jag kommer för nära min egna vattentäkt som jag har gemensam med grannen .

Tänkt att det skulle bli  ACVM 10-270 + AMS 10-8 , verkar ju vara en bra kombination om man läser . Har 30% rabatt på IVT pumpar men tror det blir dyrare än Nibe iallafall , rekomenderas något annat ?

1,5 plan 65 kvm bottenvåning med golvvärme , 45 kvm övervåning med 3 st radiatorer , tillägsisolerat 1995 .

Hur skall måtten på plattan vara som utedelen ska vara på tänkte gjuta en med brunn i , skall brunnen vara centrerad ? Och hur mycket skall plattan sticka upp ovan mark ?

Vad behöver man utöver inne och utedelen , sitter cikulatinspump för värmen , exansionskärl i  ? Någon kringutrsnig man behöver ?
Har ju fördelningsrör med wirsbro termostater och rumsgivare .

(Får inte manualen på Nibes hemsida att funka på min dator )

Tack för hjälpen !

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2012, 15:56:37 »
Hej  *vinkar*

Skall se om jag kan hjälpa dig....
Har själv en split sen 2 år.

Vill börja med att säga att Jonas här på forumet har skrivit en manual  :,v( som slår nibes med hästlängder... Där går det mesta att läsa.

Gjöt min platta med uppstick ca 10 cm mått ca 70*110 cm. Brunnen centrerad påpkopplat på dagvatten. Ångrar att jag inte gjorde mitt (eget) stativ 20 cm högre, på grund av extrem isbildning de senaste 2 vintrarna. Vart tvungen att bila bort is 2-3 ggr /säsong. Problemet i mitt fall att brunnen/110 mm rör frös igen pga kyla å stora mängder vatten ifrån utedelen. Fast jag hade en värmekabel som leder ner i brunnen.

Du skriver inget om hur isolerat huset är eller vart i landet du bor.
Bor du långt söderut å har välisolerat tycker iaf jag att spliten är lite overkill i ditt fall.

Du kanske redan har läst splittrådarna på forumet om inte kan de rekomenderas varmt. Så ser du att vissa har tex stört sig på ljud ifrån maskinen.

Själv är jag nöjd. Minskat mitt eldande rejält i kakelugnen. Nu mer för trivsel/köldknäppar.

Lycka till  :)

Mvh tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2012, 18:50:54 »
Okej, så att göra plattan högre skulle hjälpa ? Sitter det som någon avriningsplåt under med hål i mitten eller drar man rör från något utlopp ? Det funkar inte att sätta en brunn utan insats med 75 ansutning och sedan ut på dagvattnet ?

Huset är bra isolerat men står på torpargrund och ligger i Uppsala trakten . Så frågan om man ska ha den lilla eller stora utedelen ?

Är det endast expansionskärl man behöver utöver ? Vart får man tag i Jonas manual ?

Tack !

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2012, 10:04:34 »
Hej  *vinkar*

Tack ! Carl N skönt att det finns dom som kan länka. Skall försöka lära mig det innan jag fyller 50. Undrar om 4 år räcker  :-\  ;)

Jag tänkte nog snarare på att i mitt fall ha gjort stativet högre dvs ökat avståndet mellan fundamentet å utedel. Jag knåpade nämligen ihop mitt stativ själv.

Har för mig att det droppar ifrån 3 st under avrinningsplåten i bakkant.
Du kan läsa om detta plus lösningar vad det gäller avriningsproblemen i förut nämnda splittråd.

Har för mig att det endast är expansionsbehållaren som tillkommer.

Trodde det bara fanns en utedel till spliten. Men vad vet jag  :D

Kom på en sak som du ev behöver. En shunt (tror jag det heter) iom både golvvärme å radiatorer. Finns massor med folk som verkligen kan sånt här.
"Till den lyckliga skaran ingår inte jag"  ;D

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2012, 16:14:20 »
Okejokej, har nog bestämt mig läst en hel del nu och verkar ju som en kanon kombo . Bara välja lilla eller stora utedelen kvar , ingen som har någe tips om det ?


Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2012, 15:38:39 »
Välg stora, iockmed att det är en inverterpump kan man gott överdimentionera. Det kommer du inte att ångra kalla dagar.
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2012, 17:56:00 »
Om du kan leda in vattnet från avfrostningarna till husets befintliga avlopssystem kommer du spara mycket besvär. Att tänka på vid installation, inget måste, men går det så underlättar det.

Har haft min i drygt ett år och är helnöjd. Klarade förra rekordvintern helt utan tillsats. 12 kW. När behovet är lågt går den så lugnt och fint, så det är lika bra att ta den stora (som Jonas ovan skriver). Har haft ca 6000 kWh totalt inkl. hushållsel det senaste året. Nöjd!!!
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 18:02:37 »
Jo tänkt lite så jag med , ska börja med fundamentet imorn , kommer gjuta 70x110 med en centrerad golvbrunn med fall från alla håll, 75 mm anslutning sen vidare ner i backen och på ett dagvatten 110 rör . Skulle det vara nån mening att lägga en värmekabel i "plattan" ? Som man kan slå på manuelt vid mycket is som folk verkar ha ettväligt problem med .

 Sen leta billigaste pris , detta verkar ju bra :

http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=444

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2012, 23:16:01 »
Värm inte hela fundamentet, det blir för stor kropp att värma/för stor effektförllust för att det skall vara effektivt, värm bara avvatningsanordningen - rör, rännor, etc. - och isolera dessa så gott det går från omgivande uteluft.

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 11:36:57 »
Kolla ritningarna noga innan du bestämmer dig för hur fundamentet skall se ut.
Finns 3 hål för avrinning och 1 av dessa sitter lite dumt.
Vet inte om du skall ha vägghängt, stativ eller egentillverkad uppställningsfundament för utedelen.
Skulle nog rekomendera att använda isolerade rör för att transportera vattnet ner till brunn eller markrör.
Stora fall och snabbt in mot källarvägg eller in i torpargrund annars ner till frostfritt djup snabbt.
Berätta gärna hur du gjorde och hur det fungerat för jag är inte klar med mitt eget avrinningssystem ännu så alla tips välkommnas.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2012, 19:30:40 »
Okejokej, har gjutigt själva fundamentet med en brunn centrerad i 70x100 cm. Vet inte riktigt hur jag ska göra min ställning som den ska stå på, tog hem lite grova takjärn som jag tnkte svetsa iordning nått av, väntar till jag fått hem pumpen , ska beställa den om 2 veckor ungefär . Ska beställa med avrinngsplåt med uppvärmning .


Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2012, 19:35:52 »
Vet inte hur man lägger in en bild, annars hade jag kunnat lagt upp en bild på fundamentet och förutsättningarna .

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Se33e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang Nibe Split .
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2012, 15:46:17 »
Så då :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!