Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgÃ¥rd  (läst 1336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommie87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alles

Ny husmus sedan 2 veckor tillbaka och har en nibe f750 som inte verkar vara optimalt inställd alls. Är första huset för min del och behöver hjääääääääääälp!

Huset är ca 5-6 år gammalt, 1 plans med möjlighet att bygga/inreda övervåning. Ytan som nu används är 95 kvm, huset ligger beläget på en kulle och ca 200-300m till havet.(stod nåt om vind o hejsan hoppsan som kunde va bidragande till diverse inställningar)

1: Värmekurvan som var när vi flytta in var 8 - 0 men efter att ha läst på lite här så ändrade jag den till 5 -1, svårt att testa sånt här nu då det är sommar.
2: En sak som ja reagerade på är att luften är inställd på 37% ( vad skulle nu rekommendera?) vad jag har läst mig till verkar de flesta ha 50% eller mer?
3: elpatronen verkar vara inställd på 6.5kw om ja var inne i rätt meny, låter högt?
4: Vet bland annat att de är värmegolv i hallen men niben var inställd på att inte alls nyttja detta utan endast radiatorerna. varför? verkar skumt i min mening. (ändrade till radiator+golv)

När jag pratade med dom som bodde här förut så ville dom ha väldigt varmt året runt, ca 24-26 grader och detta känns alldeles för varmt för vår del och skulle gärna hamna runt 21-23 som max.

Vad behöver ni kunniga veta för att eventuellt kunna hjälpa mig ställa in detta? fortsätter lusläsa forumet

Tack på förhand // Tommie

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2019, 12:17:49 »
Hej! Ventilationsinjustering med inställning av fläkten görs av en ventilationsfirma som har den utrustning som krävs. Går även att hyra utrustning av t.ex. Soliduct om man vet hur det ska göras. 37% är lågt men kanske inte orimligt med bara 95 kvm vilket ska ha ca 120 kbm/tim luftflöde. "värmegolv i hallen" kan betyda direktverkande el-golvvärme. Finns det värmerör och någon golvvärmeshunt för värmevattnet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tommie87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2019, 12:32:11 »
Hej

Mjaså, då är jag med. blev lite kluven bara när man ser 50% + överallt och även i optimeringsguiden står de tillochmed 67% eller att den ska uppnå 180 i roationshastighet för att vara som effektivast, men kan ju vara från hus till hus självklart?

Hittar inge direktverkande då de inte finns någon på/av knapp nånstans eller en säkring i skåpet för just värmegolvet. Det ända jag kan hitta i värmegolvsväg är denna lustigt placerade tempmätare intill niben och finns i toaletten/tvättstugan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2019, 12:46:52 »
95 kvm är alldeles för lite för att F750 ska fungera optimalt p.g.a. det låga luftflödet. Den dag huset även fått en inredd övervåning och kanske blir 160 kvm inredd och ventilerad yta kommer den att fungera mer optimalt.

Ser ut som en mini-golvvärmeshunt i värmesystemet som kanske har en slinga som värmer både badrum och entréhall(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tommie87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2019, 12:54:12 »
95 kvm är alldeles för lite för att F750 ska fungera optimalt p.g.a. det låga luftflödet. Den dag huset även fått en inredd övervåning och kanske blir 160 kvm inredd och ventilerad yta kommer den att fungera mer optimalt.

Ser ut som en mini-golvvärmeshunt i värmesystemet som kanske har en slinga som värmer både badrum och entréhall(?)

Aj fan, sÃ¥ vad man ställer luftflödet pÃ¥ ger egentligen ingen skillnad tills huset är klart pÃ¥ övervÃ¥ningen, möjligt att man kan fÃ¥ de lite bättre men ändÃ¥ inte helt optimalt. Typiskt  ::)

Möjligt att de är den som värmer badrum och hall.. får helt enkelt testa när de kalla vädret kommer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2019, 13:37:26 »
Hej!
Jag tror inte inställningen "Radiator" i meny 5.1.14 är fel, den värmer golvvärmen ändå.
Inställningen påverkar :dt: på värmebäraren över värmepumpen och golvvärmen är kopplad via en shunt så flödet på denna påverkas inte så mycket av värmepumpen.
Cirkpumpen på bilden bestämmer flödet på golvvärmen i första hand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2019, 08:14:07 »
En till sak, börja med att kolla/byt luftfiltret så du får optimal ventilation innan du börjar pilla med procenten
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Tommie87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 - inställningar?! Stockholms skärgård
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2019, 11:32:48 »
Hej!
Jag tror inte inställningen "Radiator" i meny 5.1.14 är fel, den värmer golvvärmen ändå.
Inställningen påverkar :dt: på värmebäraren över värmepumpen och golvvärmen är kopplad via en shunt så flödet på denna påverkas inte så mycket av värmepumpen.
Cirkpumpen på bilden bestämmer flödet på golvvärmen i första hand.

Okej, ja jo nu när du säger det verkar de vettigt - har ändrat tillbaka.

En till sak, börja med att kolla/byt luftfiltret så du får optimal ventilation innan du börjar pilla med procenten

kollade filtret och de var rätt skitigt så dammsög rent det och stoppa tillbaka, men ska beställa ett nytt då de såg väldigt grått ut.

En fråga till ang elpatronen som är inställd på 6.5kw - såg att en del har ändrat detta till 3kw ? nåt man rekommenderar att ändra på ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!