Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av elektrostandard Autoterm 380 till Nibe f370, f730 f750?  (läst 1257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jake123

  • Gäst
jake123
Utbyte av elektrostandard Autoterm 380 till Nibe f370, f730 f750?
« skrivet: 02 augusti 2019, 15:25:02 »
Hej.
Bor i 2 plansvilla 126 km2 med vattenradiatorer.
2 barn varannan vecka, inga långduschar men badkar som fylls ett par ggnr i mån.
Har ingen pol eller varmgarage.
Förbrukning totalt ca 15500 Kwh.

Systemet i dag är frånluftvärmepump med elpatron modell Autoterm 380
Elektrostandard år 1996 som fått vattenlegage i elpatronen.

Fått pris på ny elpatron för 3300kr men funderar på att byta ut då pannan är 23 år gammal och har felkodat innan för något fel som pekar mot lågtrycksvakt enl servicemanual.

Är novis på detta så försöker skapa mig en uppfattning om det kan vara värt att gå på en Nibe f730/f750 i stället för f370 som blir rekomenderat i samband med snabboffert från bl.a Nibe.se
Har läst lite om skillnaden mellan 730/750 och tror inte jag behöver 750 eller SAM40?

Hur skall man beräkna sin payback på en effektivare pump till större inköpspris?
Finns det någon enkel kalkyl ?

kalkylen borde ju även påverkas av andrahandsvärde om man skall sälja vilket kan vara aktuellt inom en 5års period vilket innebär att jag kanske inte får ta del av paybacken men nästa köpare vilket är fine om man nästa köpare resonerar att huset får ett högre värde pga den extra investeringen. Risken är att gemenman bara ser att det är bytt och inte sätter sig in i detalj i förbrukning.


Den stora frågan är om det är värt att gå upp på 730/750 då de är nästan dubbelt så dyra när huset är relaivt litet. Tänker att det kanske är blir överkapacitet mot husets konstuktion att gå på de större alternativen?
Har även förstått att det kan behövas extraisoleras på frånluftventilationen men verkar inte vara någon stor kostnad. Har lättåtkomlig vind.

Tilläggas är att jag har fördelen via bekant att få köpa värmepumpen till mer eller minder inköpspris vilket gör alternativet på 730/750 mer lockande.
Dock är kommer ju även en370 bli billigare än rek.pris. så frågan kvarstår om det är värt att invenstera i de dyrare men mer effektiva F730.

Tacksam för råd.



jake123

  • Gäst
jake123
SV: Utbyte av elektrostandard Autoterm 380 till Nibe f370, f730 f750?
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2019, 15:58:35 »
Hej.
Bor i 2 plansvilla 126 m2 med vattenradiatorer.
2 barn varannan vecka, inga långduschar men badkar som fylls ett par ggnr i mån.
Har ingen pol eller varmgarage.
Förbrukning totalt ca 15500 Kwh.

Systemet i dag är frånluftvärmepump med elpatron modell Autoterm 380
Elektrostandard år 1996 som fått vattenlegage i elpatronen.

Fått pris på ny elpatron för 3300kr men funderar på att byta ut då pannan är 23 år gammal och har felkodat innan för något fel som pekar mot lågtrycksvakt enl servicemanual.

Är novis på detta så försöker skapa mig en uppfattning om det kan vara värt att gå på en Nibe f730/f750 i stället för f370 som blir rekomenderat i samband med snabboffert från bl.a Nibe.se
Har läst lite om skillnaden mellan 730/750 och tror inte jag behöver 750 eller SAM40?

Hur skall man beräkna sin payback på en effektivare pump till större inköpspris?
Finns det någon enkel kalkyl ?

kalkylen borde ju även påverkas av andrahandsvärde om man skall sälja vilket kan vara aktuellt inom en 5års period vilket innebär att jag kanske inte får ta del av paybacken men nästa köpare vilket är fine om man nästa köpare resonerar att huset får ett högre värde pga den extra investeringen. Risken är att gemenman bara ser att det är bytt och inte sätter sig in i detalj i förbrukning.


Den stora frågan är om det är värt att gå upp på 730/750 då de är nästan dubbelt så dyra när huset är relaivt litet. Tänker att det kanske är blir överkapacitet mot husets konstuktion att gå på de större alternativen?
Har även förstått att det kan behövas extraisoleras på frånluftventilationen men verkar inte vara någon stor kostnad. Har lättåtkomlig vind.

Tilläggas är att jag har fördelen via bekant att få köpa värmepumpen till mer eller minder inköpspris vilket gör alternativet på 730/750 mer lockande.
Dock är kommer ju även en370 bli billigare än rek.pris. så frågan kvarstår om det är värt att invenstera i de dyrare men mer effektiva F730.

Tacksam för råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag är lite skeptisk till Nibe 370 om du tänkt bo i huset några år.
Den går på propan (R290) och tyvärr så dyker den upp i forumet lite väl ofta med kompressorproblem.
Nibe 730 kommer troligen att hålla lite längre.

Ett alternativ till Nibe 370 är är IVT 302 som går på R134a.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Tar du en av 5kW modellerna (dvs 2 kW in ger 5 kW ut) när det är som kallast så tror jag du klarar hela huset utan någon elpatron. Den mindre Niben ger som mest 2 kW ut ( med 600 W in). Allt över det blir ren elpatron.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!