Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyte av gammal bergvärmepump frÃ¥n 1999  (läst 6346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #15 skrivet: 27 februari 2020, 09:49:22 »
Hur lÃ¥ng är ett snöre ?  Har ingen betydelse pÃ¥ borrhÃ¥l , tillsammans räkna med ca max 30 W per meter hÃ¥l sÃ¥ ligger du sanningen närmast och det är dÃ¥ 2/3 av VP:s effekt utan EL-patron

Ok! Precis en sÃ¥dan tumregel jag letar efter! Men stämmer det? Om jag räknar pÃ¥ det du skriver, en 8 kW pump som tar ca 5,4 kW ur marken skulle dÃ¥ behöva nästan 180 m borrhÃ¥l?  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2020, 10:32:36 »
Som sagt, det behövs ett nytt borrhål på runt 200 m om man väljer att göra en helt ny energibrunn. Hur djupt mer exakt kan en erfaren brunnsborrare säga om man väger in bergart, vattenflöden och djup till fast berg etc.

Om tomten är hyfsat stor kanske ett annat alternativ är att komplettera det gamla hålet med en slinga för ytjordvärme. Blir en del åverkan på tomten men det är billigare än att borra nytt. Kan tänka mig att det behövs drygt 300 m slinga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2020, 10:45:50 »

Har du mekanisk frånluft, kan du med fördel skicka den energin till borrhålet d.v.s. du ersätter behovet av ett extra borrhål.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_VBX-2.pdf

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #18 skrivet: 29 februari 2020, 23:46:16 »
Har du mekanisk frånluft, kan du med fördel skicka den energin till borrhålet d.v.s. du ersätter behovet av ett extra borrhål.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_VBX-2.pdf

Det låter som en intressant idé! Använder man något slags värmeväxlarbatteri då?

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #19 skrivet: 29 februari 2020, 23:56:16 »
Som sagt, det behövs ett nytt borrhål på runt 200 m om man väljer att göra en helt ny energibrunn. Hur djupt mer exakt kan en erfaren brunnsborrare säga om man väger in bergart, vattenflöden och djup till fast berg etc.

Om tomten är hyfsat stor kanske ett annat alternativ är att komplettera det gamla hålet med en slinga för ytjordvärme. Blir en del åverkan på tomten men det är billigare än att borra nytt. Kan tänka mig att det behövs drygt 300 m slinga.

Ok, här har vi granitgrund. Är det positivt eller negativt? Djup ca 10-15 m enl omkringliggande brunnar.

Ja, jordvärme är kanske inte så dumt. Frun blir nog lagom glad för en upplöjd tomt men är priset stor skillnad så kanske det kan vara värt det. Får kolla upp det!

Hur kopplar men det om man skall använda både jord- och bergvärme? I serie eller parallellt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2020, 10:10:24 »
Granit är bra berggrund men sedan kan vattenföringen också variera. 10-15 m är inget problem men det tillkommer ett par tusen kronor för offerterna brukar räkna med 6 m fodrat djup med rör. Det blir nog parallellt kopplat för att hålla nere max tryckfall. Man får sätta injusteringsventiler och sedan justera så temperaturerna blir lika på båda slingorna.
« Senast ändrad: 01 mars 2020, 10:44:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2020, 10:19:15 »
Det låter som en intressant idé! Använder man något slags värmeväxlarbatteri då?
Ventilationsluften blåser genom ett kylbatteri där vätskan från borrhålet cirkulerar hela tiden dvs även när kompressorn står still. Hos mig med ok dimensionerad borra höjdes brine tempen ca 1.5-2 grader när huset har värmebehov tider med lågt värme behov höjdes tempen mera efter installation av återvinning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2020, 12:32:00 »
Det låter som en intressant idé! Använder man något slags värmeväxlarbatteri då?

Ja, cirkulationspump, värmeväxlare och ventilationsfläkt finns inbyggt i VBX.

Flyttar du ut cirkulationspumpen kan du använda delar av installationen för att kyla villan.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15757.msg156631#msg156631

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2020, 22:40:47 »
Nu har offerter på arbetet börjat trilla in och jag tänkte dela med mig. Har ni tankar om dessa så vore jag jättetacksam för er input!

1:
IVT Geo 512
Effekt vid DUT: 14,5 kW
Ny borra aktivt djup 130 m inkl obegränsat med foderrör, inga extrakostnader för antal hål/längd för att nå aktivt djup
Gammal borra uppskattad 80 m
Pris efter ROT: 134250 kr
Övrigt: Demonterar panna och oljetank för 4000 kr extra

2:
Thermia Atlas 18
Effekt vid DUT: 14,1 kW
Ny borra aktivt djup 130 m inkl 6 m foderrör
Gammal borra uppskattad 80 m
Pris efter ROT: 135145 kr

3:
Nibe F1255-12
Effekt vid DUT: 13,5 kW
Ny borra aktivt djup: 165 m inkl. 6 m foderrör
Gammal borra används ej
Pris efter ROT: 163500 kr

4:
Nibe S1255-16
Effekt vid DUT: 14,1 kW
Ny borra aktivt djup: 195 m inkl. 6 m foderrör
Gammal borra används ej
Pris efter ROT: 184000 kr

5:
IVT HQ C10
Effekt vid DUT: 12,2 kW
Ny borra aktivt djup: 100 m inkl 6 m foderrör
Gammal borra uppskattad 80 m
Pris efter ROT: 121500 kr

6:
Nibe S1255-16
Effekt vid DUT: 13,8 kW
Ny borra aktivt djup: 150 m inkl 6 m foderrör
Gammal borra uppskattad 80 m
Pris efter ROT: 170400 kr
Övrigt: Demontering av oljepanna ingår.

Spontant käns Thermian bra. En 16 kW-pump men lite kort borra kanske? Vad tänker ni?
« Senast ändrad: 02 mars 2020, 12:59:33 av grisstian »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #24 skrivet: 03 mars 2020, 09:14:48 »
"gammal borra används ej" tycker jag är dumt. Slangarna i ett borrhål ska normalt hålla ett par värmepumpars livslängd.

Sen vidhåller jag att det befintliga borrhålet måste vara djupare än 80 meter. Det skulle vara betydligt kallare köldbärare annars. 80 meter borrhål plus en pump på 8 kW som, utifrån värmebehovet vid DUT, måste gå nästan dygnet runt när det är några minusgrader skulle belasta borrhålet så hårt att lågtryckspressostaten borde lösa ut.

Ett alternativ är att bara byta pumpen nu i sommar, köra en vinter och se hur det fungerar. Sen ev. borra ett hål till 2021.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad grisstian

  • ChristianS
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av gammal bergvärmepump från 1999
« Svar #25 skrivet: 03 mars 2020, 09:25:24 »
"gammal borra används ej" tycker jag är dumt. Slangarna i ett borrhål ska normalt hålla ett par värmepumpars livslängd.

Sen vidhåller jag att det befintliga borrhålet måste vara djupare än 80 meter. Det skulle vara betydligt kallare köldbärare annars. 80 meter borrhål plus en pump på 8 kW som, utifrån värmebehovet vid DUT, måste gå nästan dygnet runt när det är några minusgrader skulle belasta borrhålet så hårt att lågtryckspressostaten borde lösa ut.

Ett alternativ är att bara byta pumpen nu i sommar, köra en vinter och se hur det fungerar. Sen ev. borra ett hål till 2021.

Ja, det är ju faktiskt ett alternativ också!

Efter diskussionen tidigare i tråden så har du övertygat mig om att hålet nog är djupare än 80 m men för att få jämförbara offerter, samt att ha marginalerna på rätt sida, så bad jag alla som offererat att räkna på 80 m för säkerhets skull om de ville använda befintligt hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!