Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert + livstid, NE9JKE  (läst 2213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigelq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Offert + livstid, NE9JKE
« skrivet: 31 oktober 2009, 15:20:38 »
Hej!

Jag har fått en offert på en NE9JKE Etherea med fjärrstyrningsmodulen + installation för 20400kr. Låter det rimligt?

Hur länge kan jag räkna med att den håller? Enl mina beräkningar kommer jag först att ha tjänat in den efter 6 år med min förbrukning i sommarstugan.

Mvh, Fredrik  *vinkar*

Utloggad Polarpumpen.se

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Nordens största värmepumpsleverantör pÃ¥ internet
    • Polarpumpen AB - Luftvärmepumpar frÃ¥n Toshiba, Panasonic, Mitsubishi & Fujitsu
SV: Offert + livstid, NE9JKE
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2009, 15:58:57 »
Hej!

Jag har fått en offert på en NE9JKE Etherea med fjärrstyrningsmodulen + installation för 20400kr. Låter det rimligt?

Hur länge kan jag räkna med att den håller? Enl mina beräkningar kommer jag först att ha tjänat in den efter 6 år med min förbrukning i sommarstugan.

Mvh, Fredrik  *vinkar*
Du kan nog få den några kronor billigare, och ett par tusen ändå billigare om du kan få ROT-avdrag.

Men till det viktigaste: Med en värmepump som du kan styra med sms får du det mycket bekvämare. Du kan komma fram till en stuga som är redan är uppvärmd. Har det själv i min sommarstuga sedan 2 år tillbaka. Och nu efteråt fattar jag inte riktigt varför jag inte skaffade det för länge sedan. Den bekvämligheten kan man inte riktigt räkna i kronor och ören.
/Martin (skickat från sommarstugan)
Se www.polarpumpen.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och luftvatten värmepumpar.

Utloggad rigelq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert + livstid, NE9JKE
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2009, 16:00:45 »
Glömde att skriva det men 20400:- är med ROT-avdraget.

Finns det nån ni kan rekommendera annars i mellansverige? Stugan ligger i Gästrikland.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Offert + livstid, NE9JKE
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2009, 19:36:32 »
Ni kan nog finna NE9JKE + SMS styrningen för ca 17500:- efter ROT avdrag bland dom många näthandlare som finns nuförtiden.
Har ni lite tur finns någon i er närhet så ni slipper fraktkostnader.
Vet inte vilka garantier ni fick men näthandlare har som regel nästan alltid 2 års totalgaranti.
Handlar man via nätet få man göra lite mera själv när det gäller bestämma placering och ta emot värmepumpen från något åkeri som kör ut den.
Tänk på att skaffa ett GSM kort som fungerar bra vid stugan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert + livstid, NE9JKE
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2009, 19:52:46 »
Livslängden är en knivig fråga.
Det finns otaliga historier i detta forum där mindre och större haverier har skett redan inom garantitiden, vilket i regel inte är något större problem.
När de inträffar efter att garantitiden gått ut kan det fort kosta tusenlappar för varje lite grej som krånglar, täcks till en början av hemförsäkringen (med avdrag för ålder + självrisk) men efter ett antal år (8?) så täcker inte heller hemförsäkringen.

Kanske kan det vara en fördel att välja ett fabrikat och en installatör som ger dig 5 till 10 års försäkring/garanti när payoff-tiden blir så pass lång för dig, även om det kostar ett par tusenlappar till i investering?

Eller satsa på en snorbillig (t.ex. Coolix) värmepump för självmontage och köpa till en fjärrstyrning, vilket skulle kunna garantera payoff inom garantitiden.

I övrigt håller jag med om det Martin och Tomas skriver, komfort kan/måste kunna få kosta, och se till att köpa en fjärrstyrning som fungerar.
« Senast ändrad: 31 oktober 2009, 19:55:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Offert + livstid, NE9JKE
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2009, 22:11:03 »
Livslängden totalt eller när man mÃ¥ste byta nÃ¥gon del  är som Rickard skriver väldigt oklar. GÃ¥r man pÃ¥ tillverkarens uppgifter sÃ¥ är dom lite väl tilltagna dÃ¥ man kan höra bÃ¥de 12 och 18 Ã¥r. Visst finns det maskiner ute nu som har gÃ¥tt upp till 15 Ã¥r eller längre men det är sÃ¥ mycket elektronik som kan gÃ¥ sönder i dagens maskiner sÃ¥ skulle jag själv uppskatta livslängden sÃ¥ gissar jag pÃ¥ 8-12 Ã¥r. Det kommer nya modeller med ny elektronik eller nÃ¥gon ny typ av kompressor sÃ¥ det lär skilja pÃ¥ livslängden mellan dom olika men att försöka lista ut vilken som hÃ¥ller längs är snudd pÃ¥ omöjligt.

Det är ungefär lika svårt att uppskatta när man måste byta styrleder, hjullager eller delar av avgassystemet när man köper en ny bil.
Har man tur behöver man inte byta något på 10000 mil då man eventuellt ska byta kamkedja vilket på en del bilmodeller kan kosta som en värmepump, och har man mindre tur så måste man byta någon led eller annat precis när garantin löpt ut och man kanske bara hunnit köra 2000 mil

Skillnaden är att bilen tjänar man inte en krona pÃ¥ och luftvärmepumpen har som oftast tjänat in sig efter 1-4 Ã¥r beroende pÃ¥ hur mycket man förbrukar, typ av planlösning samt inköpskostnad men det hackas betydligt mer pÃ¥ en värmepump jämfört med reservdelskostnaden för en bil tycker jag  Sc:,h
Är själv likadan dÃ¥ bilen krÃ¥nglar Ã¥ker man till verkstan och fÃ¥r nÃ¥gon tändspole eller annat dyrt bytt och svär en stund och sen är det glömt  ;D

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!