Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme med 500 liters Knäpptank  (läst 5232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2017, 18:24:57 »
Har inte bergvärme än, håller på att ta ställning till hur mitt system ska se ut. Har en befintlig tank som gärna får vara med om jag inte tappar för många kronor på att pumpa upp onödigt hög temperatur men om jag släpper in vatten i toppen och tar ut till radiatorerna högt upp i tanken, eller sätter ett t-rör på toppen som delar upp på tank och radiatorer, så borde det alltså gå bra?
Har inte förstått helt hur vattnet väljer väg p g a temperatur, hade en erfaren rörmokare här som föreslog att koppla in värmepumpen rakt av med ett par t-rör, ett på framledning och ett på returledning och låta den befintliga cirkulationspumpen gå.
"Om det är varmare vatten i tanken för att du eldar så tas värmen därifrån men är det varmare vatten i röret från värmepumpen så blir det detta vatten som går ut i radiatorsystemet" sa han ungefär. Påminner om din skiss över en shunt. Har jag missat nåt?
Hej har du läst mitt tidigare inlägg av 9 maj 2017 , kanske något för dig , vill du ha någon komplettering så säg till

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #16 skrivet: 15 maj 2017, 20:59:01 »
Jo, har läst det. Intressant, men inte så jag vill ha det (tror jag). Drar mig till minnes att installatören som var här hade tänkt koppla både tillflöde från VP och retur till VP efter varandra på röret till radiatorerna. Funktionen blir då att när VP ger värme så går värmepumpens CP och tar över eftersom den är kraftigare än den jag har installerad. När temperaturen i tanken blir högre (för att jag eldar) så stängs VP av och min gamla CP sköter cirkulationen själv och då tar den från tanken och skickar ut. Så enkelt var det.
Det skulle ju kunna användas för att köra med min nuvarande elpatron i tanken som reserv och blockera den som sitter i VP. Då kan jag förhoppningsvis få behålla 16A huvudsäkring - i kostnad motsvarar det många % i COP att slippa höja säkringen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #17 skrivet: 15 maj 2017, 21:01:38 »
OK, installatören har tänkt sätta in en bypass.
Det kan nog funka, men det är viktigt att flödet i gamla systemet är högre än flödet genom värmepumpen, annars kan du få kortslutning i bypassen, då går det varma vattnet från värmepumpens framledning kortaste vägen i bypassen och tillbaks till värmepumpens returledning.
Det i sin tur gör att tempen fort stiger och värmepumpen stannar.

Tror du att du någonsin kommer att elda med ved?
« Senast ändrad: 15 maj 2017, 21:03:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #18 skrivet: 15 maj 2017, 21:49:07 »
Jo, har läst det. Intressant, men inte så jag vill ha det (tror jag). Drar mig till minnes att installatören som var här hade tänkt koppla både tillflöde från VP och retur till VP efter varandra på röret till radiatorerna. Funktionen blir då att när VP ger värme så går värmepumpens CP och tar över eftersom den är kraftigare än den jag har installerad. När temperaturen i tanken blir högre (för att jag eldar) så stängs VP av och min gamla CP sköter cirkulationen själv och då tar den från tanken och skickar ut. Så enkelt var det.
Det skulle ju kunna användas för att köra med min nuvarande elpatron i tanken som reserv och blockera den som sitter i VP. Då kan jag förhoppningsvis få behålla 16A huvudsäkring - i kostnad motsvarar det många % i COP att slippa höja säkringen.
Jag eldar oxÃ¥ det funkar fint med styrning VP Ved eller el  bara man tänker till
på flödesriktningarna så att det inte blir en kortis i systemet , Ved givare stoppar VP när returen blir varm , returen kall eller annan sort VP startar , om din VP har en fri larmutgång kan du få el-patron att starta från den ( bortrest VP storknar säkerhet )

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #19 skrivet: 15 maj 2017, 22:58:17 »
>Rickard: Jag får kolla lite på pumparna, du har ju rätt där.
Nej, jag tror inte det blir mer pelletseldning. Men det känns bra att ha den i reserv nu när den finns - för nåt tiotal år sen var många utan el i tre veckor här utanför storstan när en transformator pajade eller hur det var. Behöver kvickt köpa en solpanel och en frekvensomriktare bara, det går ju åt lite el ändå.....men värmen snurrar hyfsat med självcirkulation. Hm, å andra sidan har vi en bra kassett i öppna spisen.
Elen kan också komma att bli svindyr kalla nätter när fler och fler kör värmepump och en hel del toppar med elpatron. Pris är ett kraftfullt styrmedel, jag var med när styrräntan var 500%. Behövde bara betala 24% själv men oj vad vi snålade, lånade av föräldrar och betalade av så mycket vi orkade.....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #20 skrivet: 15 maj 2017, 23:03:58 »
Jo, har läst det. Intressant, men inte så jag vill ha det (tror jag). Drar mig till minnes att installatören som var här hade tänkt koppla både tillflöde från VP och retur till VP efter varandra på röret till radiatorerna. Funktionen blir då att när VP ger värme så går värmepumpens CP och tar över eftersom den är kraftigare än den jag har installerad. När temperaturen i tanken blir högre (för att jag eldar) så stängs VP av och min gamla CP sköter cirkulationen själv och då tar den från tanken och skickar ut. Så enkelt var det.
Det skulle ju kunna användas för att köra med min nuvarande elpatron i tanken som reserv och blockera den som sitter i VP. Då kan jag förhoppningsvis få behålla 16A huvudsäkring - i kostnad motsvarar det många % i COP att slippa höja säkringen.
Varför inte nyttja tanken även vid vp drift ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #21 skrivet: 15 maj 2017, 23:12:04 »
>Rickard: Jag får kolla lite på pumparna, du har ju rätt där.
Nej, jag tror inte det blir mer pelletseldning. Men det känns bra att ha den i reserv nu när den finns - för nåt tiotal år sen var många utan el i tre veckor här utanför storstan när en transformator pajade eller hur det var. Behöver kvickt köpa en solpanel och en frekvensomriktare bara, det går ju åt lite el ändå.....men värmen snurrar hyfsat med självcirkulation. Hm, å andra sidan har vi en bra kassett i öppna spisen.
Elen kan också komma att bli svindyr kalla nätter när fler och fler kör värmepump och en hel del toppar med elpatron. Pris är ett kraftfullt styrmedel, jag var med när styrräntan var 500%. Behövde bara betala 24% själv men oj vad vi snålade, lånade av föräldrar och betalade av så mycket vi orkade.....
Samma här men utan föräldrar svettigare än ett martonlopp  :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #22 skrivet: 16 maj 2017, 06:28:02 »
Varför inte nyttja tanken även vid vp drift ?

Han gör väl det så länge flödet i radiatorkretsen är högre än över värmepumpen.
Värmen från värmepumpen går väl in i tanken så småningom så vitt jag kan förstå?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #23 skrivet: 16 maj 2017, 07:52:44 »
Så länge shunten är helt öppen kommer ju returen gå in i tanken så vp kommer få längre gångtider men man missar anti knäpp funktionen förvärmningen ger mindre effekt genom att den sitter på returen och sen tror jag växlingen mellan vp och ved lite konstig ställer man vp kurvan lite högre kommer tankens shunt vara stängd därför att vp redan värmt rad kretsen och då används inte tanken till vp eftersom returen inte går in i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #24 skrivet: 16 maj 2017, 09:28:59 »
Varför inte nyttja tanken även vid vp drift ?
Det kan bli så att jag utnyttjar toppen av tanken, kan hålla tillbaka knäppningar när VP kör varmvatten exv. Ska jag ha med alla 800 literna säger "alla" att jag förlorar på det för att systemet blir för trögt och jag tror de har en poäng när jag nu tänkt välja en inverterpump. Pannan blir bara kvar som reserv. Ska fundera lite till på hur inkopplingen kan göras.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med 500 liters Knäpptank
« Svar #25 skrivet: 16 maj 2017, 11:17:10 »
Tror inte du förlorar nått på att använda hela volymen men vinner inget heller i kombination med inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!