Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor startar inte KFR-30GW/XBPc-inverter 410 kylmedel / Kina.  (läst 5861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wiking

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: östergötland,( liten by pÃ¥ landet)
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump
    • george
Som topic lyder får jag inte igång min lufvärmepump.
Har gjort en del mätningar vid drift på IPM och enligt mig den är trasig. Den är av märke Mitsubishi PM20CTM060. kan även ses i min saxat fil i pdf format ink. mina värde.
 http://home.borenet.com/wiking/Saab/ipm_mhi.pdf
Felet yttrar sig att vid start, grön lampa (power lampa) blinkar på inner del och fläkten startar på utedel., så lång de är okej. Efter några min. slutar fläkten att snurra –ute del, och provar igen att starta om någon minut men allt är som innan, slutligen börjar gullampa att blinka (defroster) och efter ett tag allt stängs av. Kan nämna att inre fläkt går inte igång alls vid val av VÄRME. Den hoppar igång som vanligt vid KYLA men som sagt kompressor hoppar ALDRIG igång.
 
Mätningar är gjorda på alla termistorör 2 inne och 3 utedel, termoskydd på kompressor, och inget fel hittat. 4 väg ventil skiftar mellan kyla och värme och hörs tydligt ty jag stor bredvid den.
Har många bilder men kan lägga några så man ser lite. Spänning FINNS inte på W –V –U och utan den kompressor är stum.
http://home.borenet.com/wiking/Saab/kretskort.jpg

PS! om kollar pÃ¥ antal blinkar dÃ¥ tror man att de är 7. och  jag mätte pÃ¥ 10sec= 7blink. = IPM= trasig.

http://home.borenet.com/wiking/Saab/matning_wuv.JPG
Kul med Kineser att  man kan inte skriva referens som man har att gÃ¥ efter, jag valde 10sec !!? i brist pÃ¥ annat.
PS! ringde Elfa och dom har aldrig hört om IPM , finns inte till salu, tyvärr.

Tacksam om någon vill ta sig tid och hjälpa till med råd.

Med vänlig hälsning
George

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Mycket möjligt att det är IGBT-modulen (IPM) som har gått. Har själv råkat ut för det på en Panasonic-pump.
Har du ohm-mätt modulen? Min var kortsluten på ingången..

Nya IGBT finns på Farnell: http://se.farnell.com/powerex/pm20csj060/transistor-igbt-module/dp/1653640
Men det var en dyr rackare... >:(
Personligen så hade jag nog letat upp ett beg. kretskort som passar din pump, alt. valfritt kort med en användbar modul som kan flyttas över.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad wiking

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: östergötland,( liten by pÃ¥ landet)
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump
    • george
Härligt med snabb svar, de tackar man varmt.
Modulen  har inte samma betäckning men säkerligen är ekvivalent. Kan ringa och kolla.
Har mät spänning på modulen vid drift men inte resistans ty jag får löda bort den och kolla så man är 100 innan man beställer. Billigt är de inte.
Ingången , menar du mellan vilka stift eller om man tittar på förenklat schema mellan P och N.
En sak undrar man vilken resistans ska termistorer ha, mina, tex pÃ¥ ute delen:  vid ca 18 cel( inomhus) har ca 5 kohm pÃ¥ tvÃ¥, och den som ska sitta pÃ¥ hetsgasledning R= 75 kohm.
Alla dom tre svänger vid uppvärmning eller kyla och därefter min resonemang att dom är okej.
Dom är av NTC tip. Var ute med dom idag  -8 cel och dom tvÃ¥ hade ca 16 kohm och den tredje ca 210 kohm. Annars termistorer var bort löda vid mätning.

PS! har haft stopp klocka och på 10sec blinkar powerlampa 6 gånger och inte 7 som jag skrev ovan.
Känns att jag hamnat i dimma och hittar inte ut.
Imorgon ska till bolaget och värma mig ( inverter) på naturligt sätt, de är bestämt annars blodet fryser. Från Elfa har fått kondisar (elektroliter) som ska löda på kortet i fall de hjälper och på måndag ringer till Farnells.

Tack igen
MVH George


 



 
 

Utloggad wiking

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: östergötland,( liten by pÃ¥ landet)
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump
    • george
Hej,
kollade på data blad och ser att jag måste ändra lite på den IGBT för att få den att passa på kretskortet.
Antal ben är 23 med tätare avstånd mellan stift men med flera funktion som jag inte har på min IGBT och visa stift kan man klippa bort så kan man ha 20 aktiva med alla funktioner som min IGBT har,...
så långt är okej men de måste kollas...
 Börjar tänka pÃ¥ det vad du skrev : skaffa annan kort frÃ¥n annan maskin och röra om de hela.
Har löd bort alla elektrolyt pÃ¥ bÃ¥da kort inre och yttre enhet  ca 20 st. hittat ingen fel pÃ¥ dom heller , men byter till nya ändÃ¥.
Hjälper inte det då kan man tro att felet
kan aldrig hittas och själva konstruktion är fel redan från ritbordet, dvs snäva/tajta toleranser och minsta avvikelse kollapsar hela systemet.

Vad jag tror idag är att jag har "kommunikations fel" värsta fel som kan man ha.

PS! Känns surt och jag kan symboliskt jämföra med en bil som har glykol att klara -20 cel och om de är -20,1 cel ute temp startar inte bilen...
vem kan hitta den art av felet, INGEN.

MVH George



Utloggad wiking

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: östergötland,( liten by pÃ¥ landet)
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump
    • george
Mycket möjligt att det är IGBT-modulen (IPM) som har gått. Har själv råkat ut för det på en Panasonic-pump.
Har du ohm-mätt modulen? Min var kortsluten på ingången..
Du hade rätt, kortslutning på IGBT. Har löd bort den och mät, en ingång var kortis,
PS! nu har jag byt även alla elektrolyter och väntar på svar från internet att köpa IGBT.
Farnell hade inte min och kan inte ta hem åt mig, sa dom per telefon.
Bifogar lite bilder:

IPM med kylare och gretzbrygga längs bak
-----

vänster sida av ute kortet med kapacitans
-----

höger sida av ute kortet med kapacitans
----
Känns bättre idag men återkommer när jag fått IGBT som passar mig.

PS! ser att mina bilder försvann, tyvärr sajten "laddauppbilder.se" ligger ner....kommer inte att anlita dom
i fortsättningen.

MVH George

« Senast ändrad: 15 februari 2012, 19:56:16 av wiking »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!