Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärarfunderingar  (läst 3225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbärarfunderingar
« skrivet: 30 november 2012, 22:04:44 »
Hej nybörjare på detta med värmepumpar jag, men väldigt intresserad av att lära mig hur det fungerar. Det jag undrar är när temperaturen på köldbärare in är dålig så att säga, att det är bra så länge den är på plus har jag fattat men hur illa är det i verkligheten om den är på någon minus in? Och vid vilken utetemperatur är det acceptabelt att kb in är någon minusgrad? dontknow

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #1 skrivet: 30 november 2012, 22:21:36 »
Det beror på var i landet man bor. En bit upp i Norrland kan man inte räkna med att ha plusgrader på ingående köldbärare, borrhålet blir för dyrt. Det kostar mer än det smakar med plusgrader på KBin.

Bor man i mellersta och södra Sverige bör man ha över noll grader in när det är typiska vintertemperaturer, när en stor del av vinterns värmebehov produceras. Sen beror det också på hur pumpen är dimensionerad. T.ex. min pump klarar ner till några minusgrader, sedan behövs tillsatsel. KBin är då en bit över noll grader. Jag skulle föredra att ha en kraftigare pump som klarade ner till -10 även om det blev några minusgrader på KBin vid sådana tillfällen.

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns inget bra svar på frågan, det beror på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #2 skrivet: 30 november 2012, 23:59:32 »
Tack för svar Roland vi pratar västernorrlands län nu, vad tror du är normalt köldbärare in vid ca minus 20 grader utomhus? pumpen är en 8kwh när blir det tvunget gå på tillsats, när det var nollgradigt ute låg kb in på 4 grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #3 skrivet: 02 december 2012, 10:51:50 »
Om det är +4 in när det är nollgradigt bör det fortfarande vara plusgrader när det är -20 ute. Problemet är att jag tycker att 4 grader in är väl hög temperatur, berget bör inte vara så mycket varmare än 5-6 grader. Det kan vara så att givaren visar fel, det är rätt vanligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 59:an

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #4 skrivet: 03 december 2012, 00:43:30 »
Har en Nibe 1245-6 med 150m borrhål, har idag vid -15°C, en Kb in på +2° och Kb ut på 0°, cp går på 60%
med ett delta på 2°.
Sänker jag farten på cp får jag ett önskvärt delta på 3°, men minusgrader på Kb ut.
Vad är att föredra?
Delta på 3°, eller försöka hålla +grader på Kb ut med ett lägre delta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #5 skrivet: 03 december 2012, 13:45:06 »
Om det är minus på KB-ut spelar inte så stor roll. Det är bättre att hålla lagom delta-T. Dessutom drar ju cirkpumpen lite mindre ström om du sänker farten på den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #6 skrivet: 03 december 2012, 13:55:38 »
Kan bara instämma. Noll grader är ingen magisk gräns.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #7 skrivet: 03 december 2012, 14:11:36 »
Hej igen vad innebär detta med köldbäraren, när kan man säga att den är för kall för att göra någon större nytta? dontknow och behöver elhjälp.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #8 skrivet: 03 december 2012, 14:25:14 »
Varje grad lägre temperatur på köldbäraren vid oförändrad differens KBin -KBut betyder att pumpens effekt minskar med 4-5 %. Ändrar man KBin genom att ändra hastigheten på cirkulationspumpen går det inte att säga något om ändringen i effekt, det kan bli så att lägre KBin ger högre effekt.

Har man bara en tillräckligt kraftig pump i kan den klara åtskilliga minusgrader på köldbäraren utan att behöva tillsatsel, det går inte att säga något generellt. T.ex. min pump behöver tillsatsel även när det är plusgrader på inkommande köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #9 skrivet: 03 december 2012, 14:58:52 »
många dimensionerar rent teoretiskt för att som sämst ha en inkommande köldbärare på -4 grader.

I realiteten blir det sällan så dåligt som dimensioneringen anger. Men det kan ju finnas exempel där det blir tvärt om.

Jag skulle personligen inte vilja dimensionera med en inkommande brinetemp som är lägre än -2 grader. Ofta är det i mellansverige och neråt möjligt att nå 0 grader som sämst utan en allt för betyngande investering.

Ju lägre kostnad du har för en alternativ uppvärmning (exempelvis fjärrvärm, el eller pellets) desto lägre brinetemp måste du acceptera för att kunna räkna hem installationen.

Man kan säga att man vill ha en så hög brinetemp man kan få utan att det blir så dyrt att kalkylen belastas negativt.

Det finns så klart massor av exempel på maskiner som under vissa perioder har -4/5 grader utan att det skapar något problem för hålet eller värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarfunderingar
« Svar #10 skrivet: 03 december 2012, 15:30:14 »
Ok, tackar sÃ¥ mycket för lärorika svar  tummenupp. Blir spännande att hÃ¥lla koll pÃ¥ pumpen i vinter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!