Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pelletspanna elpatron  (läst 2809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Virrekurre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pelletspanna elpatron
« skrivet: 22 november 2022, 10:11:46 »
Hejsan!
Jag har nu en pelletsbrännare som har gÃ¥tt sönder och tänkte försöka att enbart köra pÃ¥ luftvärme pumpar i vinter istället. Men just nu värmer jag upp kranvattnet och duschvattnet med elpatronen i pannan. Jag har vridit av alla element men jag funderade om man mÃ¥ste försöka stänga av vattnet som gÃ¥r frÃ¥n pannan ut till elementena ocksÃ¥! Elementena är ju kalla men jag undrade om det gÃ¥r varmvatten i rörena ändÃ¥? Är väldigt dÃ¥ligt insatt i detta sÃ¥ all hjälp om detta mottages  tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pelletspanna elpatron
« Svar #1 skrivet: 22 november 2022, 10:26:26 »
Det kan bli självcirkulation, men ställer du ner shunten till 0 så ska det inte hända nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pelletspanna elpatron
« Svar #2 skrivet: 22 november 2022, 10:40:18 »
Ett klassiskt fel som görs när en brännare stängs av är att inte täta till rökröret från pannan. Det är ett hemskt självdrag genom pannan som kyls av. Koppla ur brännaren och stoppa isolering i rökröret, packa till lite. Oavsett så får inte brännaren starta även om ett fel blir, därav att koppla ur själva brännaren.

Utloggad Virrekurre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pelletspanna elpatron
« Svar #3 skrivet: 22 november 2022, 11:08:34 »
Okej. Tack för info. Ska fixa lite bättre tätning. Just nu har jag blockerat rökkanalen iaf med en tillfällig lösning ner i pannan. Shunten är orubblig?
Men man stänger inte av varmvattnet till kranarna om man drar ber shaunten? Är den bara till elementen alltså?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pelletspanna elpatron
« Svar #4 skrivet: 22 november 2022, 15:34:49 »
Du har en automatshunt, jag tror man trycker in ratten (eller drar ut den) för att ställa den i manuellt läge, sen ska den gå att vrida.
Alternativet är att stänga av ventilen under cirkpumpen.
Inget av detta påverkar varmvattnet som är anslutet till vänster på pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!