Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Elva
« skrivet: 21 februari 2007, 18:43:50 »

Lite loggbilder som jag lovat.

Mörklila linje är tilloppet till elementen.

www.elvaracing.se/vp/VV_med_extern_c-pump.png

www.elvaracing.se/vp/VV_utan_extern_c-pump.png
Skrivet av: mso
« skrivet: 14 februari 2007, 08:01:34 »

Ja visst är den inkopplad. Funkar super studs

Kommer loggbilder senare på både med och utan c-pump om någon är intresserad (min loggburk la av för ett par dagar sen)



Håller med om det att om man jämnar ut fördelningen av värme så att då VV laddning är klart det ej rusar direkt ut i ett kallt system utan sakta följer med den redan cirkulerande radkretsen så blir det mindre knäppningar. Så en extra cirk pump hjälper till i systemet.  :,v(

Detta jag skriver hatar Bertil/Rickard och andra som ej vill ha extra cirk pumpar i systemet.

Jag själv har 3 st cirk pumpar som går alltid + 1 st som står stilla och kör igång vid då jag shuntar ut värme från min ack tank. (sommartid för golvärme i poolhus).

MIna pumpar:

1......VP cirkpump CP1
2......Golvvärmepump CP2
3.......Elpanne pump

Varje pump till sitt rätta ändamål med hast inställning III/I/I.

Elva har bara pumpen igång när vvb laddas och då pratar man glödlamps effekt typ en timme om dan och inga knäppningar.  ;D / Mso
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 februari 2007, 22:40:42 »

Jag har bara en cirkpump på varma sidan och inga knäppningar.

Som lösning mot knäppningar kan det väl iofs vara värt det att sätta in en extra pump, men inte innan man uttömt de möjligheterna som är gratis, d.v.s se till att inga rör ligger an mot spånskivor, t.ex. i vägg-genomföringar, smörja upp klammer/fästen o.s.v.

Du behöver inte hata mig bara för att jag tycker det är slöseri med pengar att ha flera cirkpumpar i system som inte kräver det.
Ditt system kanske kräver det som det nu är uppbyggt, och då skall du naturligtvis ha flera cirkpumpar.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 13 februari 2007, 22:15:19 »

Ja visst är den inkopplad. Funkar super studs

Kommer loggbilder senare på både med och utan c-pump om någon är intresserad (min loggburk la av för ett par dagar sen)



Håller med om det att om man jämnar ut fördelningen av värme så att då VV laddning är klart det ej rusar direkt ut i ett kallt system utan sakta följer med den redan cirkulerande radkretsen så blir det mindre knäppningar. Så en extra cirk pump hjälper till i systemet.  :,v(

Detta jag skriver hatar Bertil/Rickard och andra som ej vill ha extra cirk pumpar i systemet.

Jag själv har 3 st cirk pumpar som går alltid + 1 st som står stilla och kör igång vid då jag shuntar ut värme från min ack tank. (sommartid för golvärme i poolhus).

MIna pumpar:

1......VP cirkpump CP1
2......Golvvärmepump CP2
3.......Elpanne pump

Varje pump till sitt rätta ändamål med hast inställning III/I/I.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 12 februari 2007, 23:45:42 »

Ja visst är den inkopplad. Funkar super studs

Kommer loggbilder senare på både med och utan c-pump om någon är intresserad (min loggburk la av för ett par dagar sen)

Skrivet av: mso
« skrivet: 12 februari 2007, 14:40:22 »

Polaren som jag skulle 'handla' av idag var inte hemma men jag provade att köra 'manuell styrning' till pumpen.

Växelventil på - stickpropp i väggen
Springa upp från källaren o höra, inga knäppningar
Ner i källaren o vänta tills tempen börja närna sig stopp
VP stanna - stickproppen ur väggen
Upp som f-n igen, o inga knäppningar nu heller

Risken finns att jag missat någon knäppning på vägen upp. Men innan så kunde man nästan krypa upp och endå höra dom.

 studs studs studs


Tackar för alla tips och ideer jag fått härifrån.
Vad skulle jag gjort utan detta forum, köpt nya element för ett antal 10Kkr för det var var installatören rekomendera innan ja hitta en volymtank o koppla in.

Hej , har du kopplat in det permanent än??
Vi vill veta om det blev bäst!!! ::)
Mvh/Mso
Skrivet av: mso
« skrivet: 07 februari 2007, 08:16:19 »

När du lägger in pump kabel (fas+nolla) på plintarna 6 o 7 som är med fjäderspänne som trycks in med en liten mejsel för att lossas så ta lös växelventilskabeln och tvinna ihop den med pumpkabeln före du trär in den i plinten..
mvh/Mso
Skrivet av: Elva
« skrivet: 06 februari 2007, 20:02:05 »

Polaren som jag skulle 'handla' av idag var inte hemma men jag provade att köra 'manuell styrning' till pumpen.

Växelventil på - stickpropp i väggen
Springa upp från källaren o höra, inga knäppningar
Ner i källaren o vänta tills tempen börja närna sig stopp
VP stanna - stickproppen ur väggen
Upp som f-n igen, o inga knäppningar nu heller

Risken finns att jag missat någon knäppning på vägen upp. Men innan så kunde man nästan krypa upp och endå höra dom.

 studs studs studs


Tackar för alla tips och ideer jag fått härifrån.
Vad skulle jag gjort utan detta forum, köpt nya element för ett antal 10Kkr för det var var installatören rekomendera innan ja hitta en volymtank o koppla in.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 06 februari 2007, 16:05:16 »

Japp de e pumpen.

Ska se om det står något på reläna är jag öppnar VPn
Skrivet av: mso
« skrivet: 05 februari 2007, 22:41:01 »

Hej , är det pumpen så talar vi max 100w och det är nog bara att hänga dit /Mso
Skrivet av: Elva
« skrivet: 05 februari 2007, 15:47:09 »

Har agerat rörmockare i helgen och lyckats få ihop systemet igen ;D
Men ej provat om det blir mindre knäppningar än.

Någon som vet hur mycket effekt man kan koppla på utgången där växelventilen sitter kopplad utan att något 'brinner upp'?
Eller man kanske ska sätta ett relä för säkerhetsskull.

Ska ha tag på lite elprylar imorrn, sen j-vlar ska vi se vad som händer. Om inget annat kommer ivägen.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 31 januari 2007, 10:21:05 »

Se nu att det var fel bild som jag ritade om igår huvuddunk

Jag har ändra in och ut sen ~en månad sen. Det går numera in i toppen och ut i botten.
Skrivet av: mso
« skrivet: 31 januari 2007, 08:24:44 »

Hej e ,jobbade nog ännulängre.
Du har nog rätt ,men som jag använde en fjäderbelastad backventil som då har ett litet öppningstryck kommer att stoppa flödet som tar den lättaste vägen ,dvs genom tanken när den extra pumpen är stängd,tänkte också som så att du drar ur botten på tanken och då jämnare värme under vvladdningsfasen??
Du kanske också skulle ha ändrat flödesriktningen när du ändå kopplar om till uppifrån och ner för att få en jämnare temperatur??enl knäpp teorin?
När du lägger in pump kabel (fas+nolla) på plintarna 6 o 7 som är med fjäderspänne som trycks in med en liten mejsel för att lossas så ta lös växelventilskabeln och tvinna ihop den med pumpkabeln före du trär in den i plinten..
mvh/Mso
Skrivet av: Elva
« skrivet: 31 januari 2007, 00:22:30 »

Som du har ritat det så funkar det väl inte. Eller har jag jobbat för länge idag o inte tänker rätt?

Borde väl vara något som liknar detta http://www.elvaracing.se/vp/vp111.JPG
Skrivet av: mso
« skrivet: 30 januari 2007, 18:40:23 »

Någon som tror att detta kan hjälpa mot mina knäppningar i elementen?
Tveksamt .
Jag skulle nog åkt på jula och köpt en 500 konors cirkpump,två T-rör,rörstump, och en backventil och kopplat in den enkelt bredvid tank två och tagit  220v matning  från relät till växelventilen till den pumpen nya pumpen.
Billig och enkel lösning , pump går bara vid vvladdning och cirkulerar då bara i raddar o knäpptank på ett lågt flöde , backventilen som har fjädertryck på kulan hindrar vatten att gå förbi tanken vid ordinarie drift.
Vid vv laddning så svalnar inte radiatorer och rör så mycket pga cirkulationen i tanken o raddar.
Tror det kan vara värt att testas.
MVH/Mso
Skrivet av: Elva
« skrivet: 30 januari 2007, 12:22:55 »

Någon som tror att detta kan hjälpa mot mina knäppningar i elementen?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 januari 2007, 11:55:10 »

Finns på en del tankar..
brukar kallas diffusor.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 27 januari 2007, 18:24:50 »

Knäppfunderingarna fortsätter.

Citera
Om du låter det heta vattnet just efter tappvarmvattenvärmning komma in i acktanken i toppen, och även tar ut vattnet till radiatorerna i toppen så kommer du nog att få mer problem med knäppningar.

Jag har modifierat din skiss och undrar om det skulle gå att göra en lösning som liknar denna för att få så bra omblandning som möjligt i volymförstoraren.
(Det är inte en spindel som hänger i en tråd) 

Vad sägs om att sätta ett kort dykrör som precis går nedanför 'taket' i tanken samt en plåt pålöddad i slutet på röret med en bit mellanrum så att vattnet tvingas utåt sidorna och inte rakt ner.
Samt dra röret som går till radiatorerna en bit in i tanken.
http://www.elvaracing.se/vp/vp222.jpg




Skrivet av: CarMan
« skrivet: 06 januari 2007, 13:01:01 »

Citera
Lev med alla ljuden så vänjer man sig. Jag reflekterar ej eller hör de olika ljuden numera.

Det är faktiskt ganska sant

Citera
jag hr en bra sprey på jobbet som är mot oljud, den luktar lite illa, men den är mycket bra. har tyver inte artickelnummret i huvet, man kan skaffa om du är intreserad

Luktar den illa länge? Kan vara värt ett försök kanske.
jag har den mot knar/gnissel på metalditaljer i bilar, då den luktar ju inte mer än i början. har dock inte testat den på saker som blir varma.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 06 januari 2007, 11:00:20 »

Citera
Lev med alla ljuden så vänjer man sig. Jag reflekterar ej eller hör de olika ljuden numera.

Det är faktiskt ganska sant

Citera
jag hr en bra sprey på jobbet som är mot oljud, den luktar lite illa, men den är mycket bra. har tyver inte artickelnummret i huvet, man kan skaffa om du är intreserad

Luktar den illa länge? Kan vara värt ett försök kanske.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 05 januari 2007, 20:14:24 »

Ligger en bild tidigare i tråden (även sist i detta inlägg) på hur elementen är uppbyggda.
Det är i själva elementet det knäpper då dessa är uppbyggda av en massa lösa plåtprofiler som är klämda runt röret.

Blir inte klok på om det är mellan plåtarna eller mellan plåt och rör.
I konsollerna sitter det en plastbit som elementet hänger i så ja är tveksam om det kommer därifrån.

http://www.elvaracing.se/vp/element.jpg

ja ha, det kommer från själva radietorerna. o dom verkar bara vara svetsade i ena änden o sen ligger plåtarna mot varandra.

jag hr en bra sprey på jobbet som är mot oljud, den luktar lite illa, men den är mycket bra. har tyver inte artickelnummret i huvet, man kan skaffa om du är intreserad
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 04 januari 2007, 23:54:20 »

I ett hus som lever skall det höras en del.

Mitt hus surrar alltid för takfäkten går, brummar då kyl/frys går. Då vi spolar på ovanvån rusar vatten ner i ena väggen då låter det som vattenfall. samtidigtr kommer det lite knäppningar då VV rusar fram till dushblandaren.

Mycke lite knäppningar i radsystemet då VV/rad växling sker.


Lev med alla ljuden så vänjer man sig. Jag reflekterar ej eller hör de olika ljuden numera.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 04 januari 2007, 23:54:06 »

Ligger en bild tidigare i tråden (även sist i detta inlägg) på hur elementen är uppbyggda.
Det är i själva elementet det knäpper då dessa är uppbyggda av en massa lösa plåtprofiler som är klämda runt röret.

Blir inte klok på om det är mellan plåtarna eller mellan plåt och rör.
I konsollerna sitter det en plastbit som elementet hänger i så ja är tveksam om det kommer därifrån.

http://www.elvaracing.se/vp/element.jpg
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 januari 2007, 23:45:37 »

Det kan gå att lyssna till sig vart det knäpper... sen kan man som sagt smörja  :o

Har faktiskt funkat åt en del
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2007, 23:06:30 »

Knäpper det i radiatorerna så kan man antingen försöka smörja upphängningen på nått sätt eller byta ut upphängningen mot mer flexibla dito. Samma sak med rör som ligger synliga. Är rören dolda i golvet så är det dessvärre lite man kan göra tills man får för sig att lägga om golvet...  :'(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 januari 2007, 22:40:38 »

Lustighet i brist på nåt vettigt förslag, jag kan inte se att du på ett enkelt sätt kan komma runt problemet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 januari 2007, 22:39:28 »

Hörselproppar?  ;)
Skrivet av: Elva
« skrivet: 04 januari 2007, 21:16:22 »

Det är ingen större skillnad i knäppandet nu jämfört med innan.
Knäpper både när den börjar o slutar VVprod. Samt någon liten enstaka knäppning då o då under värmeprod.
http://www.elvaracing.se/vp/ny_trn-80,45-53.png

En annan sak som jag har märkt nu är att det blivit kallar inne. Har justerat upp paralellförskjutningen från 0 till +1.
Kan det ha att göra med att där jag har skarvat in flexslangarna inte är någon isolering?
Tempen ligger på ca 19 grader i källaren och rören är oisolerade ca 300mm plus slangen på 500mm.

Fler tips hur jag får bort knäppandet?
Skrivet av: Elva
« skrivet: 02 januari 2007, 20:45:28 »

Ja du det var en bra fråga ;D

Har knappt varit hemma sen jag skiftade. Nyår med allt vad det innebär :D
Men det knäpper iaf efter avslutad VVprod fortfarande har jag hört.

Lovar att återkomma

God fortsättning på det nya året till alla på forumet
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2007, 20:38:44 »

In och ut är precis skiftade. Återstår att se hur det blir med knäpperiet.

Va bra att det var jag själv som kopplade in volymförstoraren från början och inte rörisen.
Säger bara att han tyckte att kranar inte var nödvändigt. Resten kan ni räkna ut själv.

Hur gick det med knäpperiet, blev det bättre när du skiftade?  *vinkar*
Skrivet av: Elva
« skrivet: 30 december 2006, 20:36:04 »

In och ut är precis skiftade. Återstår att se hur det blir med knäpperiet.

Va bra att det var jag själv som kopplade in volymförstoraren från början och inte rörisen.
Säger bara att han tyckte att kranar inte var nödvändigt. Resten kan ni räkna ut själv.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 28 december 2006, 16:34:44 »

Har kommet över ett par beg. stålomspunna flexslangar till ett bra pris (gratis) ;D

Kommer till att prova byta in och ut då de inte är så fasligt mycke jobb, ska bara se när man hinner med det.

Återkommer med resultat.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2006, 16:07:28 »

Det skulle kunna fungera mot knäppningarna efter VVprod iom skiktningen.
Men knäppningarna vid VV start tror jag inte man kommer ifrån såhär, eller?

Ajdå, knäpper det även när VV startar?  :o

Det är nog inte speciellt vanligt eftersom cirkulationen bara avstannar och vattnet som är i rören får svalna.

Ditt system måste vara väldigt knäppningskänsligt, hos mig knäpper det lite då VV-laddning slutar, fast bara i vardagsrummet så jag har inte brytt mig. Det är då det kommer en plugg med varmvatten ut i systemet. Det kan även knäppa hos en del då VP:n kompressor startar och stoppar för då ökar/minskar framledningstemp ca 7 ºC på ganska kort tid men hos mig knäpper det inte då.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 28 december 2006, 12:23:53 »

Tanken som jag har är en http://www.boroe.com/installation/ti/TI500L_A_RIT.pdf

Citera
Om du låter det heta vattnet just efter tappvarmvattenvärmning komma in i acktanken i toppen, och även tar ut vattnet till radiatorerna i toppen så kommer du nog att få mer problem med knäppningar.
Jag har modifierat din skiss och undrar om det skulle gå att göra en lösning som liknar denna för att få så bra omblandning som möjligt i volymförstoraren.

Om man ansluter radiatorerna en anslutning längre ner (3 på bilden i länken)
Något dykrör i toppen blir väldigt svårt att få dit pga låg takhöjd.


Citera
Detta är annars det rekommenderade mot knäppningar, framledningen in i toppen och ut i botten på acktanken. När cirkulationen står still under VV-laddnig skiktar sig vattnet i tanken och det kalla i botten kommer ut först.

Det skulle kunna fungera mot knäppningarna efter VVprod iom skiktningen.
Men knäppningarna vid VV start tror jag inte man kommer ifrån såhär, eller?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 december 2006, 07:53:33 »

Detta är annars det rekommenderade mot knäppningar, framledningen in i toppen och ut i botten på acktanken. När cirkulationen står still under VV-laddnig skiktar sig vattnet i tanken och det kalla i botten kommer ut först.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 december 2006, 22:34:41 »

Om du låter det heta vattnet just efter tappvarmvattenvärmning komma in i acktanken i toppen, och även tar ut vattnet till radiatorerna i toppen så kommer du nog att få mer problem med knäppningar.

Jag har modifierat din skiss och undrar om det skulle gå att göra en lösning som liknar denna för att få så bra omblandning som möjligt i volymförstoraren.
(Det är inte en spindel som hänger i en tråd)  ^-^
Skrivet av: Elva
« skrivet: 27 december 2006, 22:18:22 »

Har nu provat gradminuterna på både -80 samt -60. Men ej skiftat in och ut (har för mycket annat att göra)

På -80 så ligger jag på ~20 starter dygn. http://www.elvaracing.se/vp/trn-80,45-53.png
Och på -60 ~23 starter. Glömde att spara bild på -60.
Men det är i stort sätt samma temp diff på VB till radiatorerna (volym ut) på både -60 och -80 ca 3.4 respektiva 3.7 grader.
Knäppningarna är nästintill borta (helt acceptabelt) oavsett om man kör på -60 eller -80 förutom när VP gör VV. Och det måste vara för att vattnet slutar att cirkulera i radiatorerna.


Det hela är kopplat såhär idag http://www.elvaracing.se/vp/vp1.jpg

Satt och funderade om det skulle fungera att koppla så här http://www.elvaracing.se/vp/vp2.jpg
Samt att flytta framledningsgivaren till röret mellan 'volymtanken/acctanken' och radiatorerna som jag givetvis glömde att rita om.
Och köra den nya c-pumpen på den interna c-pumpens styrning samt den interna c-pumpen via relä som drar om kompressorn statar, elsteg 1 eller 2 går till och ev. ett tidrelä som låter pumpen gå en minut eller så efter att värmeproduktionen har stoppat.

Vad säger experterna om detta??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2006, 13:58:13 »

Du har fortfarande "onödigt" lång driftstid på din värmepump, jag tror du kan köra den på -60 utan att få "för" många stazrt och stopp, om det gör att du blir av med knäppningarna är det ju värt det.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 17 december 2006, 13:50:15 »

Har ändrat till -100 nu och ligger på ca 20 starter/dygn. Har ej ändrat in o ut än då vvs butiken stängde innan jag kom dit i fredags.

http://www.elvaracing.se/vp/trn-100,45-53.png
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 december 2006, 21:48:07 »

Du är för feg, med den volymtanken tror jag du kan köra med -60 gradminuter, då skall du se på grejer!
Skrivet av: Elva
« skrivet: 14 december 2006, 17:57:44 »

Satte gradminuterna på -125 i gårkväll och där är fortfarande knäppningar kvar men lite mindre, har ej ändrat in o ut på volymtanken ska se om jag hinner att göra det i helgen (om man inte har blykeps på sön. ;D ). Antal start-stopp per dygn verkar landa på 14-15 detta dygn istället för 10-11 innan. Det är dock ca 4 grader varmare idag än igår.
Ny loggbild http://www.elvaracing.se/vp/trn-125,40-53.png

Ändrade precis start temp från 40 -> 45. Stopp fortfarande 53grader.

Fortsättning följer. Tack för alla råd hitentills.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2006, 21:41:42 »

Du kan även höja starttempen för tappvarmvattentillverkning för att korta ned tiden som VP:n värmer tappvarmvattnet.

Kolla sedan antalet start och stopp/dygn.

Du bör ligga under 20 start/stopp varje dygn för att få en vettig driftstid.

Jag tror du kan få det rätt mycket bättre med dessa förändringar.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 13 december 2006, 21:18:26 »

Ska genast prova o sänka gradminuterna.


Citera
tempen jag prata om är filken temp vb-f har presis innan kompressorn stannar (eller om du kan mäta efter volymförstoraren så är det bättre)jämför denna temp med tempen presis innan kompressorn startar igen, mär på samma ställe båda gångerna.

Tempskillnaden mellan start o stopp liggen mellan 6-7 grader efter volymtanken, ligger en loggbild längre upp i tråden. http://www.elvaracing.se/vp/trn-175,40-53.png


Edit. Ändrat namn påloggbilden samt länken.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 13 december 2006, 21:11:23 »

-175
här har du en stor orsak till knäppning. låt den gå på 125 eller 150 o kolla om det blir bättre.

tempen jag prata om är filken temp vb-f har presis innan kompressorn stannar (eller om du kan mäta efter volymförstoraren så är det bättre)jämför denna temp med tempen presis innan kompressorn startar igen, mär på samma ställe båda gångerna.

har du stor skilnad i tem här så måste matrialet i ledningar m.m. ändra längd då det värmsupp & kyls ned & det är det som knäpper.
genom att sänka gradminutrarna så får du en jämnare temp & mindre knäppningar. & bättre COP förståss!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2006, 21:08:57 »

CTC shuntar ut värmen till radiatorsystemet från en liten integrerad acktank, på de värmepumparna får man ca 2 grader svängningar på framledningen om min minnesbild är rätt.

Så ett generellt råd till de som vet att de har knäppkänligt system skulle kunna vara CTC eller en rejäl utjämningstank.

Om du sänker gradminuterna till -60 så kommer du att få betydligt mindre pendlingar och borde också kunna få mindre problem med knäppningarna.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 13 december 2006, 18:54:58 »

Citera
vad har du för gradminuter?

-175


Citera
var har du för temp skilnad mellan stopp & start (ungeför)

Vilken temp?


Citera
vad har du för Delta-T på VB?

Delta-T över VP vid drift är 7 grader


Citera
Ditt riktiga grundproblem är som du säger radiatorerna, är du verkligen säker på att det inte går att åtgärda på något sätt?

Den där listen uppe, är det i den det knäpper borde den gå ta bort och bunta med något för att sedan trycka dit den igen...

Bild uppeifrån (lite suddig) ser man hur dom ör uppbyggda om någon inte förstod min förlkaring tidigare.
http://www.elvaracing.se/vp/element.jpg
Det är liksom mellan alla skarverna på konvektorplåtarna (eller vad dom nu heter) som det knäpper.
Listen sitter ihop med 'gavlarna' vad man kan se utan skarv, så den går inte att demontera speciellt lätt.


Citera
6 graders diff på framledningen efter tanken är ju inte så mycket, bara CTC hade kunnat fixa det bättre.

Förklara gärna bättre vad du menar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 december 2006, 22:00:58 »

Ditt riktiga grundproblem är som du säger radiatorerna, är du verkligen säker på att det inte går att åtgärda på något sätt?

Den där listen uppe, är det i den det knäpper borde den gå ta bort och bunta med något för att sedan trycka dit den igen...

6 graders diff på framledningen efter tanken är ju inte så mycket, bara CTC hade kunnat fixa det bättre.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 12 december 2006, 21:44:14 »

du har väldigt lång gångtid & stopp tid.
minska gradminuterna så blir det mindre kontraster.
anledningen til att det knäpper än att du har stor tempskilnad mellan värmepumps stopp & vörmepumps start.
vad har du för gradminuter?
var har du för temp skilnad mellan stopp & start (ungeför)


vad har du för Delta-T på VB?
Skrivet av: Elva
« skrivet: 11 december 2006, 18:53:02 »

Kommer att ge det ett försök med att skifta in och ut på tanken o se om de hjälper.

Citera
Kör inte med fastkondensering och schunt det är inte effektivt!!!

Tänkte inte att köra fast kondensering på vanligt vis utan använda mig utav gradminut regleringen i styret till pumpen med tempgivaren lämpligt placerad i tanken.

Kommer då att hålla en 'fast' temperatur (innom ett antal grader) som är beräknad från ute tempen.


Citera
En del här har tom lyckats lokalisera vart det knäpper. det kan tex va rad. konsolerna. Det kan fixas genom att smörja dom rackarna! tex med symaskinsolja.

Jo det har väl jag oxo gjort, det knäpper typ överallt i dessa skit element >:(

http://www.elvaracing.se/vp/800element.jpg
Knäppningarna kommer i 'alla' de upp och ner gående skarvarna då dessa inte är samman fogade på något vis. Sitter en lika dan konvektor på baksidan så där är dubblet så många skarvar än de som syns.
Lite dålig bild men ni förstår kanske hur de är uppbyggda.


Har aldrig hört dom knäppa eller något innan när vi eldade med olja iom att då var tempen konstant på dom. Kanske inte så konstigt heller  :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 december 2006, 18:27:23 »

Kör inte med fastkondensering och schunt det är inte effektivt!!!

det måste gå lösa utan en sån åtgärd... Inge kul om du har anslutningen i botten. det finns nog jättelånga flexslangar, men jag tror det blir onödigt dyrt!?

En del här har tom lyckats lokalisera vart det knäpper. det kan tex va rad. konsolerna. Det kan fixas genom att smörja dom rackarna! tex med symaskinsolja.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!