Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installatör ville inte installera pump  (läst 3822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #15 skrivet: 29 oktober 2020, 08:54:03 »
"Ovanför dörr" kan vara ett vitt begrepp, vissa tar bort fodret, andra inte.  dontknow
Jag skulle påstå att de flesta sågar ned fodret ovan dörren för att få plats med maskinen, men du kanske mätt ändå ned till underkant dörrfoder?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #16 skrivet: 29 oktober 2020, 09:32:15 »
"Ovanför dörr" kan vara ett vitt begrepp, vissa tar bort fodret, andra inte.  dontknow
Jag skulle påstå att de flesta sågar ned fodret ovan dörren för att få plats med maskinen, men du kanske mätt ändå ned till underkant dörrfoder?

Inte tagit hänsyn till att man kan sårbart fodret. Installatören så inget om det heller....tror han var riktigt trött och inte hade lust med denna installation.

Kommer nya installatörer och tittar på måndag och tisdag på detta.

Men om man tar bort fodret så kan man säkert vinna 1,5 cm till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #17 skrivet: 29 oktober 2020, 09:56:06 »
Du kan inte knäppa en bild på hur det ser ut, känns konstigt om du har ett foder som bara är 1.5 cm?
De flesta är väl i vart fall 50 mm, och vi har ibland monterat pumpar som går ändå ned en bit på dörrkarmen.
Det viktiga är att man kan borra med fall utan att såga av karmen, men det problemet slipper man ju hos dig om man skall gå ut med rören på sidan av värmepumpen.
I princip kan du montera innedelen kant i kant med karmens nedre del närmast dörren.
Sen är det ju förstås en estetisk fråga, hur man tycker att det ser ut.

I de fall dörren går inåt måste man vara medveten om att luftriktaren pekar nedåt och kan gå sönder när man stänger dörren, men det borde inte vara ett problem i ditt fall.
Jag förutsätter att dörren öppnas utåt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #18 skrivet: 29 oktober 2020, 10:44:37 »
Du kan inte knäppa en bild på hur det ser ut, känns konstigt om du har ett foder som bara är 1.5 cm?
De flesta är väl i vart fall 50 mm, och vi har ibland monterat pumpar som går ändå ned en bit på dörrkarmen.
Det viktiga är att man kan borra med fall utan att såga av karmen, men det problemet slipper man ju hos dig om man skall gå ut med rören på sidan av värmepumpen.
I princip kan du montera innedelen kant i kant med karmens nedre del närmast dörren.
Sen är det ju förstås en estetisk fråga, hur man tycker att det ser ut.

I de fall dörren går inåt måste man vara medveten om att luftriktaren pekar nedåt och kan gå sönder när man stänger dörren, men det borde inte vara ett problem i ditt fall.
Jag förutsätter att dörren öppnas utåt.

Bild finns i första inlägget. Jag har alltså ingen list kring ytterdörren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #19 skrivet: 29 oktober 2020, 10:58:59 »
OK, att fodret sticker ut sådär komplicerar saken en del, för att få på fronten efter installation så måste man trycka nedre delen av "huven" över ett par klackar, så den kan inte monteras för nära fodret.
Troligen behöver nedre delen av väggplåten vara ca 1 cm ovanför fodret.

Och att kapa bort delar av fodret med ytan "utåt" mot hallen blir ju inte snyggt...
Möjligen i så fall om man sågar bort så mycket att fodret slutar i nivå med väggen, och att man sätter maskinen så lågt att den täcker över hela fodret.
Kanske man man måla över med vit färg om det är nåt litet som syns.
Det där har mycket med er inställning till det estetiska också, vissa kunder säger bara kör, och andra rynkar på näsan när det blir för mycket special.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #20 skrivet: 29 oktober 2020, 11:41:14 »
OK, att fodret sticker ut sådär komplicerar saken en del, för att få på fronten efter installation så måste man trycka nedre delen av "huven" över ett par klackar, så den kan inte monteras för nära fodret.
Troligen behöver nedre delen av väggplåten vara ca 1 cm ovanför fodret.

Och att kapa bort delar av fodret med ytan "utåt" mot hallen blir ju inte snyggt...
Möjligen i så fall om man sågar bort så mycket att fodret slutar i nivå med väggen, och att man sätter maskinen så lågt att den täcker över hela fodret.
Kanske man man måla över med vit färg om det är nåt litet som syns.
Det där har mycket med er inställning till det estetiska också, vissa kunder säger bara kör, och andra rynkar på näsan när det blir för mycket special.

Får se då vad de andra installatörerna säger i nästa vecka. Går väl annars kolla på andra modeller. Typ samsung eller Bosch 6100i

Utloggad TJGreene

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #21 skrivet: 29 oktober 2020, 14:55:13 »
Om man behöver komma ut utanför fodret så sätter man en skiva 12-15 mm tjock på väggen som man sedan fäster plattan i och sen hänger man innerdelen. Är det väldigt trångt så kan man göra skivan något bredare än pumpen (1,5 cm utstickande på varje sida) som man fäster plattan och pumpen i och sen skruvar man dit hela paketet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #22 skrivet: 29 oktober 2020, 15:56:29 »
Jo, tänkte skriva det, men har en känsla av att rätt få installtörer går så långt.
Om man som kund får tillgång till innedelen någon dag före installation är det dock ett jobb man kan göra själv.
Det skulle jag nog ha försökt få till om jag verkligen ville ha den ovan ytterdörren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #23 skrivet: 17 november 2020, 09:58:21 »
Nu har en annan installatör varit här och installerat en fujitsu km12. Blev bra tycker jag, och placering där jag ville ha den var inga problem.

Nu vill jag förstå lite mer om detta med pump och just denna pump. Har den inställd på 22 grader och det är ca 8 grader ute. Pumpen fläktar lite grann inne ett tag för att sen köra på en stund med högre hastighet och då jan man även ana att kompressorn varvar upp utanför, sen går den ner igen. Gissar på att detta är normalt?

Har läst att man vill ha så få start och stopp som möjligt på kompressorn och undrar lite hur man vet detta? Går kompressorn och utdelning så fort fläkten i utdelning snurrar??

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #24 skrivet: 17 november 2020, 10:41:06 »
Fläkten i utedelen går när kompressorn går. Det är nog endast när den avfrostar som fläkten står stilla när kompressorn går.
Nu när det inte är något större värmebehov (antar jag) går fläkten upp och ner i varvtal. För oss här norr om Örebro har luftvärmepumpen toppat typ 280Wh som max senaste månaden. I slutet av veckan ska de bli lite kallare ut.
Mycket stopp och start behöver du nog inte bry dig om.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installatör ville inte installera pump
« Svar #25 skrivet: 17 november 2020, 10:48:32 »
Fläkten i utedelen går när kompressorn går. Det är nog endast när den avfrostar som fläkten står stilla när kompressorn går.
Nu när det inte är något större värmebehov (antar jag) går fläkten upp och ner i varvtal. För oss här norr om Örebro har luftvärmepumpen toppat typ 280Wh som max senaste månaden. I slutet av veckan ska de bli lite kallare ut.
Mycket stopp och start behöver du nog inte bry dig om.

Hur mäter du din pumps förbrukning??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!