Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lagerljud - Heru 100 S EC  (läst 2572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raxo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
lagerljud - Heru 100 S EC
« skrivet: 11 maj 2020, 13:46:12 »
Installerade ett HERU 100 S EC för ca 1,5 år sedan. Maskinen hade legat ett tag innan installationen. För en månad sedan började det sjunga i tilluftsfläkten. Då maskinen passerat garantitiden så bytte jag lager i fläktmotorn själv. Köpte biltemas keramiska lager (då säljaren påstod att dessa rullar lättare än standardlager) och visst blev det bättre men jag upplever att den låter mer än den gjorde då originallagren var friska. Jag tänkte byta lager igen men vilken typ av lager är tystast? Lagren som satt i var märkta "NMB Singapore 608Z" varpå det inte känns som en premiumprodukt... Någon som kan rekommendera lagertyp för detta?

Tack på förhand!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: lagerljud - Heru 100 S EC
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2020, 14:14:04 »
Tror mina lager från 2001 hette precis så också, A/C EBM-papst-motor. Borde vara en bra leverantör om den levererat lager så länge.
SKF är ju alltid ett säkert kort. Jag satte i dammiga några lager som jag hade liggande i en skruvlåda. De var tystare, men nu har de börjat låta lite ändå. Tänkte köpa mig någon produkt från SKF. Funderar på gummitätat lager, borde inte det vara tystare än metalltätningen? Mer friktion kanske. Jag har inte så mycket mer att tillföra, hoppas någon annan har.

Nått sånt kanske. https://www.remlagret.se/products/608-2rs-skf-8x22x7-kullager-608-2rsh?variant=31619505389621&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=EAIaIQobChMIr_7n1-Or6QIVAhUYCh0W-gK5EAQYASABEgKV0vD_BwE

Marknadsförs som lågfriktion, kanske vore något.
https://www.kullagret.com/product/608-2rsl-kullager
« Senast ändrad: 12 maj 2020, 09:58:45 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad raxo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: lagerljud - Heru 100 S EC
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2020, 13:46:02 »
FrÃ¥gade lokala lagerbutiken (Sverull) om vilka lager som är tystast. De sÃ¥lde mycket "SKF standardlager med metalltätning" till ventilationfirmor sÃ¥ jag monterade sÃ¥dana och den blev tystare. Osäker pÃ¥ om den är lika tyst som "original" ändÃ¥...  :-\

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: lagerljud - Heru 100 S EC
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2020, 14:47:38 »
Då köper jag Z-lager jag också, finns väl någon anledning till att det sitter såna.

Du har inte råkat fått loss någon balanservikt på fläkthulet? Eller rent av att det flygit iväg och det blev starten på problemet från första början?

Du kan balansera/kontrollera fläkthjulen själv om du har lite tålamod till övers.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad raxo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: lagerljud - Heru 100 S EC
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2020, 08:11:19 »
Bra tips att se över balanseringen. Jag antar att hjulen är för lätta i förhållande till friktionen för att man ska kunna använda metoden att " den tygre sidan stannar nedåt"? När jag balanserat propellrar till modellflyg så har jag bara provat att vikta för att känna om det vibrerar mer eller mindre vid drift, blir tidsödade då det ju tar en stund innan det blir fart på fläktarna när man startar HERU:n. Finns det någon bättre metod?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: lagerljud - Heru 100 S EC
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2020, 11:10:38 »
De finns en variant av modellflygsbalanseringen, sätta en läkarspegel med dubbelhäftande tejp på fläkthuset, gärna motsatt sida där man satt fast det. Sedan kan man lysa med fast monterad laserpekare och bedöma när punkten vibrerar mest efter projicering. Lite slarvig montering i en planka som i sin tur sitter i ett skruvstycke borde väl fungera. Då får man en dynamisk kontroll och kan lista ut om vikten ska sitta högt eller lågt på hjulet. Fläktmotorn behöver bara strömsättas som den är.

Annars tycker jag statiska balanseringen borde räcka. Ett gammalt lager, pilla bort metalltätningen och sätt det i skruvstycket om möjligt och skjut in axeln. Antar man får limma lagret i en träkloss eller något så man inte klämmer ihop lagrets tolerans, men ändå så arrangemanget inte vrider sig loss och åker i golvet. Lager i en svarvchuck kanske!
Sköljer man ur fettet med 5.56/WD40 borde det snurra fint.
« Senast ändrad: 13 maj 2020, 11:12:18 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad raxo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: lagerljud - Heru 100 S EC
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2020, 10:02:01 »
Just det. Jag får prova lite. Kanske här de lättrullande biltemalagren kommer väl till pass ;-)

Tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!