Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Halvvarma element  (läst 4140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
Halvvarma element
« skrivet: 22 september 2010, 19:42:31 »
Har satt in nya element i nästan hela huset(9st).
Problemet är nu att elementen blir varma upptill och kallare nertill.(det är alldeles för stor skillnad på DT)
Avluftningen tror jag att jag ska vara färdig med nu.

Ska jag strypa returskruven på elementen för att få mer värme i dom?
Var ska man börja? Har märkt att det är lite sämre tryck i några. Hänger det ihop?
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Halvvarma element
« Svar #1 skrivet: 22 september 2010, 20:02:47 »
kolla så cirkulationspumpen går på rätt hastighet, du kan behöva öka.
om några element har lägre Delta T, stryp dom något så du får ungefär samma på alla.
kolla så du inte har "kortslutning" i något element som då snor allt flöde.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Halvvarma element
« Svar #2 skrivet: 22 september 2010, 20:28:15 »
Jag är jätte tacksam för svaren, men kan du just precisera "kortslutning" lite närmare.
Är det när det är för dåligt med flöde?
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Halvvarma element
« Svar #3 skrivet: 22 september 2010, 20:41:52 »
Kortslutning brukar man kalla det när ett element har för högt flöde (lÃ¥gt delta t) tex ett gammalt element med 1" termostat som är tänkt för självcirkulation, där kan det lätt bli Kortslutning 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Kassoren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Halvvarma element
« Svar #4 skrivet: 25 september 2010, 16:16:17 »
En fråga, hur stryper jag ett element, finns det någon skruv? och var sitter den?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Halvvarma element
« Svar #5 skrivet: 25 september 2010, 16:36:23 »
En fråga, hur stryper jag ett element, finns det någon skruv? och var sitter den?

På gamla radiatorer sitter justeringsventilen på returen under en hatt, skruva av den så går det att justera med en skruvmejsel/insexnyckel

På nya danfosstermostater sitter det en liten ring under termostaten som är graderad 1-7, den går att dra ut och skruva på till önskat värde.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ebbot33

  • Amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Halvvarma element
« Svar #6 skrivet: 29 september 2010, 20:58:13 »
Hej igen!

Tacksam för svaren...

Har skruvat och mätt under några dagar. Har mätt DT vid min pump. Ligger nu på ca 3,5-4 graders skillnad.
Har även kollat hastigheten på cirk. pumpen, jag får ett högre delta om jag kör på den lägsta hastigheten.
Men jag tycker fortfarande att det skiljer sig i temperatur på olika radiatorer. Vet verkligen inte om det går att få samma flöde på samtliga radiatorer???? Tacksam för ytterliggare tips!
Sutterräng villa i tegel -64 med en boyta 106kvm. källare ca 100kvm. total uppvärmningsyta ca 200kvm. delvis utbytt till tre-glas.Huset ligger i dalsland. Daikin 008 med 200l vv-beredare. Årsförbrukning 13000kwh inkl.hh-el.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Halvvarma element
« Svar #7 skrivet: 29 september 2010, 22:14:30 »
Prova att strypa dom elementen som är varmast för att på så sätt öka flödet på dom som bara är halvvarma.
När allt är rätt injusterat ska alla element ha ungefär samma diff
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!