0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag pratat med Nibe, och enl dom bör det fungera om man sätter båda VP:s köldbärarpump på kontinuerlig drift och parallellkopplar dom mot slingan så ingen av värmepumparna ligger före den andra ...
Nu vill dom ha 2 värmepumpar , så det är ej ett alternativ...Som jag kan se det så är väl det stora problemet att få cirkulation när bara 8:an går , för den har väl en mindre cirkpump än 1255-16 ? När båda går samtidigt så bör flödet räcka till ...men backventiler givetvis !
Jag skulle parallellkoppla men sätta dit backventiler med lågt flödesmotstånd så slipper man köra cirkpumparna kontinuerligt.Det som kan bli problem är när båda värmepumparna går samtidigt, och det är nog just då som en extra KB-CP kan vara nödvändigt.Men lösningen är att koppla in den externa cirkpumpen som en grundvattenvärmepump och rent elektriskt styra den från båda värmepumparna så den bara startar då båda värmepumparna går.
Men flödesmotståndet ökar exponentiellt mot flödet så om cirkpumpen i 1245-8 klarar 0,33 l/s och 1255 klarar 0,51 l/s så är det inte säkert att de tillsammans parallellkopplade grejar 0,84 l/s.
Jag tror dessutom att det vid parallellkoppling blir så att den större pumpens cirkulationspump kommer att ge en så hög tryckuppsättning att den mindre pumpens cirkulationspump inte orkar driva fram något flöde. Det beror på hur pumparnas tryck-flödesdiagram ser ut om det blir så.
Varför inte köra via en värmeväxlare istället?Då behövs bara två korta slangar ner till sjön. Dvs litet tryckmotstånd.Fördelen blir ju alltid konstant hög kb-in oavsett värmeuttag.Risken för smuts löser man med filter och automatisk backspolning.Visst en värmeväxlare kan ju kosta en del men det blir ju lägre pumpförbrukning och bättre cop. Och så kan du sälja slangen..Bara en ide.
sälja slangen tänkte du använda VVX som en mellanväxlare ,,,om du mena så blir inte pumpförbrukningen billigare , Det blir en hyffsat stor pump att ha i sjön för dom flödena , ,, behåll kollektorn ,cc
Putte 82ska du växla 24 kw i vp effekt genom en " kort kopparslinga "Nej det blir en rätt stor plattis här behöver du 3° delta på sjösidan och med lite tur har du 4-5° på brine sidan. ska du ha samma temp på båda sidor ,,, ja det går men den är sjukt stor då tänk på att vi har ett flöde på 1,4lps för att upprätthålla 3°. jag skulle inte köra sjövatten utan ett filter rätt in heller du får 2 pumpar som går samtidigt och tappar temp på KB via dubbelväxling min personliga åsikt och råd är ,, behåll kollektorn cocacola
Men du , En vanlig cirkpump är inte gjord för den applikationen Är du röris vet du det ! Förtrycket på sugstudsen i pumpens snäcka , Jag tror du är en styrkille ? Rätta mig om jag har fel Med vänlig hälsning, Cc
Nu får du gärna förklara lite bättre cocacola, exakt vad är skillnaden på en cirkpump som tar vatten från en sjö, pumpar det i en sluten krets, som sedan mynnar ut i sjön.Som jag ser det är det ingen skillnad alls mot en installation i en sluten köldbärar eller radiatorkrets.Blir ju ungefär samma sak som i en ej trycksatt köldbärarkrets.Om detta inte stämmer får du gärna informera lite mer om förtrycket i sugstudsen.Om det finns ett sånt "problem" så borde det ju vara väldigt viktigt att trycksätta köldbärarkretsarna rent generellt, och nåt sånt skrivs det väldigt sällan om.
Nu förstår jag inte alls tyvärr....kan du utveckla
Tryckkärlet säkerställer bara tryck, inte nivå.Ett "fel" som uppstår p.ga. låg nivå på sugsida pump kommer troligen att kräva insats från installatör/VVS:are då det är omöjligt att se att nivån är låg.Ett synglas på stammen nedanför tryckexpansionskärlet skulle möjliggöra visuell kontroll av tryck och vätskenivå.
Det finns många typer av synglas, går troligen hitta för någon tia, men det ligger ju inte i installatörens intresse att underlätta för kunden att själv kontrollera och underhålla sin anläggning. Jag har svårt att förstå varför du oraklet inte vill göra anläggningen enklare att felsöka på.Tillverkarna av värmepumpar har insett nyttan av möjligheten till visuell inpektion av vätskenivå, men det bygger du bort?I övrigt håller jag med CarlN, oraklet kommer aldrig ändra sig ens när han blir överbevisad, så ytterligare diskussion är onödig.
Jag ersätter det inte alls då det aldrig levererasav viessmann. Jag tar däremot bort det på en Nibe anläggning jag gör just nu.Därför att jag vill ha expansion i min slutna krets samt säkerställa tryck på sugsidan av CP En sak vi kan kontemplera över är....tillverkarna vet inte hur mkt vi borrar. Men de levererar ändå samma plastbytta oavsett om det är 120 m eller 420 m. Eller om det är 4 kw eller 17. Intressant eller hur
I ditt system hade det säkerligen fungerar likadant. Varken bättre eller sämre. Det är dock inte det Rikard vill göra gällande. Han hävdar å det bestämdaste (som du vet ) att jag saboterar och gör saker sämre med tryck kärl vilket ju såklart är nonsens och måste bemötas.Anser du det riktigt att trycksätta Tupperware om man måste gå upp o ner med ledningarna ?Jag gör det inte...och nej. Det beror inte på att det är svårt att täta plasten vilket det såklart inte inte är.
Jag är UTB i VVS Rickard ,,, jag labbar inte bara med tryck flöden , mvp på manometern är vattenpelaren , Då trycket är höjden på pelarn .... Klart att man får ut all luft ur Köldbäraren, när man spolar den ,, Varför väljer jag att installera ett EXP i stället för byttan .1. förtrycket på sugstudsen i en cp är temperatur beroende, ju varmare vatten ju högre tryck ,Det här är sån som vvsare har i huvudet när vi monterar cirkulations system , Pumpar i dag har blivit sjukt dyra, Så min rekommendation är att alltid säkerställa oavsett temp min 4mvp på sug sidan . Jag ska hålla garantin och säkerställa funktionen till kunden , det handlar inte om att tjäna extra pengar det handlar om Kvalitet . om din anläggning blir bättre Kocken av att byta till trycksatt kärl . Det har du betalat dyrt för Så behåll du byttan som sitter 1,2 meter ovan CP Den har säkert en volym som klarar din 6 kw vp , , Det som skulle vara roligt att veta är vad förtrycket ligger på sug sidan när pumpen går och vad CP behöver lyfta för att klara tryckfallen ... åååh vad jag skulle vilja att det vore standard med mät utag på kb ,, .. , men skulle kb pumpen säga upp sig ,, glöm inte att ändra orsaken till varför, en liten berättelse ur verkligheten , , VP med sjökollektor , kunden ringde på referens,. han hade 2 bytter och det svämma över ,, på sommarn , vinter tid fick han fylla .. jag vill aldrig hålla på så här mer , kan du hjälpa mig,, skräpet ( ja det är min personliga åsikt) åkte ut, dit med ett 35 liters kärl och en 3 bars ventil, fick ett samtal i sommras trycket rör sig på något hekto , , inga larm inget blask på golvet Ni diskuterade kundpriser på bytta och exp ..list pris hos grossist 911 kr ,, ett 35 liters kärl 854 kr ja och det kärlet klara 1700 meter 40 slang 0,5bar i förtryck och en 3 kg säk . med tryck kärlet och en 3 bars säk går avluftningen av kollektorn hur lätt som helst , Man blir av med alla luftfickor!Rätt pump och tunna , räkna lite på hur mycket brine kollektorn innehåller sen är det bara spola ,,,skulle en kund ringa och säga det fattas brine ! då har jag gjort fel om det inte läcker pga en spräckt koppling eller dyligt , jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad! cc
jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad! cc
CocaCola, jag undrar vad det är för naturlagar som du känner till som inte jag och domandra känner till och förstår ??
Hoppsan då! Tillbaka till tryck och tryckfallstjaffs igen ser jag. Kan inte låta bli att ta din anläggning som exempel igen Rikard. Vet att det är en öm fot men det får det vara.Du har en Nibe 1210 7kw. Nominellt flöde på KB är enligt tillverkaren 0,48 l/s. I din Vp sitter det en pump som ger ca 60kpa (knappt).0,48 l/s ger ett tryckfall på ca 75 pa/m i din dn 40 kollektor på 500 meter. 500 x 75 = 37500pa = 37kpa (OBS. Jag har räknat på vatten Utan inblandning av sprit så får vi en lite snällare beräkning). Det stämmer ju ganska bra att du kan ha 0,1-0,2 bar kvar vid plastburken. Problemet kommer när vattnet går vidare till växlaren inne i värmepumpen. Den har ett tryckfall enligt tillverkaren på 23kpa vid nominellt flöde. Man behöver ju inte vara mattesnille för att förstå att pumptrycket är förbrukat när vattnet når cirkpumpen. Teoretiskt är det t.o.m undertryck på pumpens sugsida. Men nu är det naturligtvis inte så. Utan flödet blir det pumpen faktiskt klarar av att övervinna i form av tryckfall. ErikB kunde ju ganska bra räkna ut vad du Faktiskt hade på värmesidan. Kanske han kan göra det igen? Honom verkar du ju ha förtroende för. Min slutsats blir att din anläggning Inte klarar av att leverera nominellt flöde på 0,48 l/s. Det tillsammans med att du inte har det flöde på värmesidan som du trott att du haft, så har jag svårt att tro på att du har så bra koll som du själv verka anse. P är ju som bekant ett resultat av Qx4,18xDt. Är Q fel så är ju inte P sant? Eller? Betr. plastkärl eller inte. Volym utvidgningen/krympning på vatten kan man ju räkna på. Ids inte gå in i detalj. Men om vi leker med tanken att dina ca 550 liter kb volym. Volymförändras ca 1liter vid en snittemperaturförändring på 5grader. Plastbaljan rymmer ca 4liter vill jag minnas. Om burken är halvfull blir det en luftvolym på 2liter som är expansionsutrymme. Tror knappast att dom 0,5 bar du trycksatt burken med gör varken till eller ifrån. Kocken: Visst funkar det med öppet kärl på vinden. Men det har du väl på värmen? Då har du ju ett tryck som motsvarar höjden från kärlet till pumpen. Men det är fortfarande viktigt att veta att pumpen har tryck på sugsidan, å det kan likförb. försvinna om tryckfallet är för stort, som jag hävdar enligt ovan. Rickard. Var tar pumpen på bilden vägen. Frikyla? Hur högt upp ligger den? Det är ju isåfall högsta punkten och därmed trycket i KB systemet.
Ja dom skickar med det ,,, men jag som monterar står för funktionen , blir det fel står dem inte för garantin jag måste säkerställa drift förutsättningarna , Så här väljer man efter kunskaper och erfarenheter , Jag väljer trycksatta system ! jag väljer att själv räkna fram storleken på kärlet för bästa funktion och säkrast driftförutsättning , jag väljer att lägga vattenpelaren på ett högre tryck för att undvika "skvalp" och kavitation , det säkerställer driften till villa kunden / Fastighetsägaren , och jag slipper betala för en cp som riskerar att gå sönder därför väljer jag bort ett i princip trycklöst system , fyller man det med luft blir det som jag skrev samma funktion som när den luftfyllda gummiblåsan håller upp vatten pelaren i systemet. och det är inte dyrare i installationsögonblicket cc
Smurfen Det handlar också om volymen på kärlet . Har du exp rörelser som är större en volymen i kärlet Blåser du ut luften i kb slingan eller ur Säken Jag räknar med dem matte kunskaper jag skaffat migOch sen blir det rätt kärl .
Har själv en trycksatt brinekrets (220kPa) med expansions kärl bara för att..
Jag personligen tycker VP tillverkarnaGör fel när dom skickar med sina kittDom passar inte överallt. Lämna dimensioneringar tillDen som installerar. GDS eller proffs Som utför arbetet har funktionsansvar
Nej Rickardatt räkna är att veta!Tryckärlens livslängd . Rätt dim +20 år jag har värmesystem Jag byggt på 80 talet med samma fungerande kärl7-9 år. Förlitet eller tillverknings fel Manometern visar 0 bar. Då förstår man att något är fel Samma information CcSmurfen Jo tyvärr gör en del det Jag personligen tycker VP tillverkarnaGör fel när dom skickar med sina kittDom passar inte överallt. Lämna dimensioneringar tillDen som installerar. GDS eller proffs Som utför arbetet har funktionsansvar Cc
Men åter igen, det är inte alla installatörer som är som du, har du verkligen inte insett det cocacola?Det finns ju hur många exempel som helst på dåliga avluftningar som resulterat i dåligt flöde, VP löser på LP...Jag uppdaterade mitt förra inlägg också, kolla på det.Även värmepumpar som du installerat kan få läckage på värma sidan, som på min, runt elpatrontätningen t.ex..Det belastar membranet mycket när trycket går till 0, och är kärlet gammalt så brukar inte membranet hålla.
Svenska kocken I ett kb system har Man inga tryckstötar som förstör en manometer,det räcker med att du missat att fylla på luften i hydroforen /tryckärlet så kan tryckstötarna från pumpen knäcka manometern vill man underlätta arbetsförhållandet för en manometer bockar man ett vattensäcksrör som man monterar manometern på . se bild den tar bort dem värsta smällarna från tryckstötarna och spar manometrar