Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT C7 VV hög temp  (läst 560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göransson

  • Gäst
Göransson
IVT C7 VV hög temp
« skrivet: 03 juni 2023, 10:36:41 »
Hej!

IVT Greenline c7 från 2002

Har ett sommarbekymmer med att min pump värmer varmvattnet upp till över 60° varje gång trots inställt börvärde på 45°. Spets var 30e dag inställt.
Båda CP nyligen bytta och står på högsta snurr.

Den tycks värma tills gt9 går över 45° men då är gt8 > 60°, gt6 kompr.temp närmare 100° och gt3 VV > 60°

Den larmar direkt för högt värmebärardelta (vilket den gjort ett längre tag till å från även vid värmedrift, helst när utetenpen ligger mellan -10 och 0) och någon gång har den larmat för pressostat hög tror jag det hette. PH larmet var innan jag ställde ner börvärdet till 45 och ändrade spetsen till var 30e dag. Stod tidigare på varje dag.

Beställt nya slangar och ska även backspola värmeväxlaren. Tror ni det reder ut mitt problem eller är det något annat knas?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2023, 14:03:32 »
Nya slangar bör lösa problemet med att den larmar för högt värmebärardelta. Är det radiatorer i huset eller blandat radiatorer/golvvärme? Är det enbart golvvärme och det inte finns några järnrör i systemet kan det inte gärna bli problem med igensatta slangar, det finns ju inget järn i systemet som kan korrodera bortsett från cirkulationspumpen.

Har ingen förklaring till varför den värmer varmvattnet till över 60 grader. Pumpen borde stanna när GT3 visar 47,5 grader om det är fabriksinställningen på varmvattendifferensen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Göransson

  • Gäst
Göransson
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2023, 15:06:45 »
Huset har äldre radiatorer sedan det satt oljepanna i huset förutom i utbyggnadsdelen där det sitter aningens mordernare radiatorer.

Lyckades knappa in mig i servicemenyn för att kolla differensen (hittade bara en). Den ligger på 4.
Skall det finnas en till differens specifikt för varmvattnet någonstans i menyn?

Göransson

  • Gäst
Göransson
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2023, 15:09:36 »
Såg nu att differensen jag hittade var just "VV-Differens". Inställd på 4

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2023, 15:54:47 »
Alla inställningar för varmvatten finns i meny 2 och varmvattendifferensen i 2.4. Pumpen borde stanna vid 47 grader. FrÃ¥gan är vad det är som fÃ¥r pumpen att stanna efter en varmvattenberedning i och med att varmvattengivaren inte verkar göra det. Om den stannar pga för hög returtemperatur (över 48 grader) borde det synas ett larm. 

I och med att det är radiatorer i huset är det troligt att slangarna är igensatta av magnetit.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2023, 22:33:17 »

I och med att det är radiatorer i huset är det troligt att slangarna är igensatta av magnetit.

Har sett att den nedre slangen har en lång "spiralfjäder" inuti.
Vet inte om den är magnetisk och samlar magetiten där
eller att fjädern påverkar flödet så magetiten fastnar
eller att det är lägsta punkten och före cpn
Har även sett att anslutningshålet in till kondensorn blivit mindre och bör skrapas rent.
Dessutom, vilket jag tycker är märkligt, är att mitt extra magnet filter inte samlar någon magnetit alls.
Tror därför fjädern är ett smart magnetit filter, den gÃ¥r ju ta ut och slangen sedan tvättas i syra. 
Behöver ofta inte bytas alls tror jag, bättre att behÃ¥lla fjädern. 👌

« Senast ändrad: 03 juni 2023, 22:36:18 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2023, 07:39:15 »
Det är ståltrådarna runt slangen som är magnetiska och som gör att det samlas magnetit där.

Spiralfjädern inuti slangen är nog till för att hindra gummislangen att kollapsa när man böjer slangen. Konstigt att det inte samlas magnetit i filtret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT C7 VV hög temp
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2023, 08:37:15 »
Det är ståltrådarna runt slangen som är magnetiska och som gör att det samlas magnetit där.

Spiralfjädern inuti slangen är nog till för att hindra gummislangen att kollapsa när man böjer slangen. Konstigt att det inte samlas magnetit i filtret.

Jaha, okej.

Det är en utmärkt design hur som helst, fungerar ju bevisligen bra.
Och det är ju en enkel service att göra, speciellt om man har en extra slang att byta med som man sedan rengör.

Mitt magnetfilter är Flamcovent Cleansmart, har även autoavluftning. Borde väl fungera, men slangen kanske fungerar bättre? 😊

« Senast ändrad: 04 juni 2023, 11:54:36 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!