Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: rent vatten som köldbärarvätska?  (läst 38012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2011, 10:18:49 »
Om nu vatten in håller 10 grader...

Om du ska ha det sÃ¥ under vintern bör du även budgetera för en flytt till Island.  --/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2011, 10:22:36 »
Om nu vatten in håller 10 grader...

Om du ska ha det sÃ¥ under vintern bör du även budgetera för en flytt till Island.  --/
men  hur gÃ¥r det till att min kranvatten som kommer med rör i mark inte fryser? Har dom en elkabel i?
gaia

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2011, 10:22:55 »
kan ju bli problem. I førångaren har du ju 8 - 10°C grader kallare æn inkommande køldbærare.
Det kan också bli problem med efterfrysning i førångaren. Nær køldbærarpumpen stannar 30 sek efter kompressorn får du stillastående vatten i førångaren.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2011, 10:26:20 »
Du kan använda en trycksatt gas i flytande fas som köldbärare. En gång i tiden fanns det även värmepumpar som hade markslinga som förångare. De fick tyvärr problem med oljeretur om jag minns rätt. Kör du med värmeväxling behövs ingen olja.

Fast kanske inte i vattenskyddsomrÃ¥de.  a:gl

Varför inte ? Koldioxid t.ex. är helt inert och det är även de flesta övriga syntetiska köldmedierna.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2011, 10:32:06 »
Ny idé, gräva ner luftrör och använda en L/V pump av denna typ:

http://stiebel-eltron.se/fornybar-energi/produkter/varmepump/luft-vatten-varmepump/wpl-10/

Den har ju allt inomhus, och kopplas med luftkanaler till uteluften. Om man gräver ner en luftkollektor pÃ¥ samma sätt som för en V/V kanske det kunde funka?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2011, 10:36:37 »
Undrar hur mycket slang du skulle behöva för att hålla temperaturen över 0 ºC Sc:,h
Finns säkert nån på forumet som kan räkna på det, men inte jag.

Vill bara poängtera att mitt borrhål är 151 meter djupt. Värmepumpen avger 6 kW.
Temperaturen i borrhålet är 6,5 ºC på sommaren.
Under de timmar som värmepumpen går över vintern så kyls borrhålet sakta men säkert ner till ca 0 ºC på inkommande köldbärare efter några veckors vinterdrift. De betyder att utgående kölbärare håller ca -3 ºC.
Eftersom du tar ut energi ur berget/marken sjunker temperaturen om man inte har ett riktigt djupt borrhål.

Nu spekulerar jag.
I min energikalkyl står det att bergrunden återladdas med 3 W/m.
Min VP tar ca 4,2 kW från berget.
Det skulle teoretiskt sett kräva ett borrdjup på 4200/3 = 1400 meter för att inte sänka temperaturen i berget vid kontinurlig drift.
Nu är det ju inte kontinuerlig drift året om så borrdjupet blir mindre, men klarar inte av att beräkna hur mycket mindre det blir.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2011, 10:39:18 »
Även om kommunen säger nej så kan du få tillstånd från Länstyrelsen. Det beror på hur du bor i förhållande till inre/yttre vattenskyddsområde och vattentäkter.

Om man sedan ser till frysrisken sÃ¥ gÃ¥r det i mÃ¥nga värmepumpar att ställa in vilken lögsta temperatur som köldbäraren fÃ¥r ha. Ställer man den till 0  ÂºC sÃ¥ kommer värmepumpen att stoppa om köldbäraren blir för kall. Risken är iofs att värmepumpen kan bli en ren elpanna om detta inträffar. Ser man dock till att kollektorn ligger frostfritt och är tillräckligt lÃ¥ng sÃ¥ bör peoblemet vara relativt lÃ¥gt.

Skulle det ändå bli så att det fryser så går det att skydda genom värmekabel eller genom att lägga en tunnare slang bredvid kollektorn. Genom den tunnare slangen så skulle man då kunna spola varmvatten vid behov. Å andra sidan så klarar kollektorn rätt mycket frysning utan att ta skada (iaf PN10). Vi har t.ex ett hundratal meter till vårt sommarvatten som ligger vattenfyllt året om utan att slangen tagit skada.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #22 skrivet: 13 januari 2011, 10:42:33 »
Ny idé, gräva ner luftrör och använda en L/V pump av denna typ:

http://stiebel-eltron.se/fornybar-energi/produkter/varmepump/luft-vatten-varmepump/wpl-10/

Den har ju allt inomhus, och kopplas med luftkanaler till uteluften. Om man gräver ner en luftkollektor pÃ¥ samma sätt som för en V/V kanske det kunde funka?  Sc:,h

Vatten leder värme 24 gånger bättre än luft. Det skulle krävas kanaler med enorm överföringsyta.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #23 skrivet: 13 januari 2011, 10:42:45 »
Citera
Nu spekulerar jag.
I min energikalkyl står det att bergrunden återladdas med 3 W/m.
Min VP tar ca 4,2 kW från berget.
Det skulle teoretiskt sett kräva ett borrdjup på 4200/3 = 1400 meter för att inte sänka temperaturen i berget vid kontinurlig drift.
Nu är det ju inte kontinuerlig drift året om så borrdjupet blir mindre, men klarar inte av att beräkna hur mycket mindre det blir.

Temperaturen i førångaren då?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2011, 10:45:34 »
Dessutom vill vi ha det tyst hemma och lufttransport väsnas ju när man ska komma upp till 10-12 kW i timme, gissar jag :).

Tråkigt att du gissar det och inte ens tänker tanken att Luft/vatten kan vara ett alternativ

om man tittar på tex.
IVT Air 15 så har den 59dBa eller
IVT Premium Line A15 som har 51dBa

Rätt högt va?
betänk att dessa maskiner står ute och om man tittar på vad tex. ett fönster reducerar i dBa så har tvåglas en reduktion på ca 35dba tror jag det var och tre glas reducerar runt 42dBa.(jag gissar att du har treglas fönster)
Att jag tog ljudreduceringen på fönster beror på att fönstret är det som släpper in mest ljud.

Jämför ovan värden med vad en markvärmepump har för ljud
IVT HT Plus E9 skrammlar på i 38dBa
Thermia Optimum 8 väsnas 44dBa
Nibe 1245-8 har 43

Och dessa maskiner står innomhus och leverom.
Visst står det i ett rum som man kan stänga dörren till men skillanaden mellan dessa alternativ är inte så stor
min egen Luft/vatten får jag anstränga mig för att höra om jag står och tittar på den i fönstret (tvåglas).
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2011, 10:51:33 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2011, 11:13:49 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.

Magkänslan säger att det borde bli utfällningar och avlagringar. Men jag är ingen kemist.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2011, 11:16:02 »
Jag är mycket tveksam till rent vatten som ködbärare. Även om man överdimensionerar kollektorslangen något helt kopiöst så tror jag ända att det lokalt i VPs förångare förekomer temperaturer på flera minusgrader. Det är förångarens medeltemperatur som vi ser på utgående brine. Om det väl börjar bildas is förångarens VVX kommer det att frysa och stanna helt.

För att undvika lokal frysning i VP kan du sätta in en brine/vatten VVX med egen CP efter VP. Då kan kommunen rimligen inte ha några invändningar. Jag skulle också överdimensionera kollektorn ganska ordentligt, vilket nämnts tidigare, men här kan man kanske prova sig fram och utöka nästa säsong om det frös...
MVH






Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2011, 11:26:21 »
Jag är mycket tveksam till rent vatten som ködbärare. Även om man överdimensionerar kollektorslangen något helt kopiöst så tror jag ända att det lokalt i VPs förångare förekomer temperaturer på flera minusgrader. Det är förångarens medeltemperatur som vi ser på utgående brine. Om det väl börjar bildas is förångarens VVX kommer det att frysa och stanna helt.

För att undvika lokal frysning i VP kan du sätta in en brine/vatten VVX med egen CP efter VP. Då kan kommunen rimligen inte ha några invändningar. Jag skulle också överdimensionera kollektorn ganska ordentligt, vilket nämnts tidigare, men här kan man kanske prova sig fram och utöka nästa säsong om det frös...
MVH



Får du frysning i sekundärkretsen tar det inte många minuter innan kompressor löser på lågtryck. Dessutom kostar vvx ett par grader extra i förångning så COP sjunker för varje steg man växlar.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rent vatten som köldbärarvätska?
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2011, 11:28:06 »
Varför inte köra med koksaltsinblandning? http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumklorid.htm

Det borde väl bli godkänt då det är så små mängder.

Magkänslan säger att det borde bli utfällningar och avlagringar. Men jag är ingen kemist.

Det beror på hur noga man är med vattenkvalitet samt att hålla syre från köldbäraren.
Some call it global warming.. i am just freezing.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!