Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lämplig värmekamera?  (läst 21261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Lämplig värmekamera?
« skrivet: 21 september 2012, 23:18:13 »
Jag funderar på att använda mig en värmekamera men har liten erfarenhet i området.

Syftet är att spana efter värmeläckage i isoleringen (fasad/fönster/dörr). Samt att knata runt i kattvind och kallvinden för att se
om det är värmeläckage på vissa ställen....

I prisklassen max 10 tkr - är då upplösningen i storleksordningen 100x100 pixels? Noggrannheten i temperaturmätning kanske inte skiljer sig så mycket när det gäller nyare kameror, misstänker att sensorerna kanske tillverkas på liknande sätt(?).
Att kunna spara en massa bilder på minneskort är väl "coolt" men får man inte den mesta informationen direkt i displayen vid bildtagandet?

För att finansiera det hela kan det ju vara intressant med att skapa någon form av "intresseklubb" där närboende tecknar sig för en andel i kameran (kan boka in en vecka i taget?) och efter ett år sälja den igen och fördela "vinsten".
Det kräver naturligtvis att värdeminskningen inte blir så stor att det lönat sig att hyra en kamera och att tillräckligt många är intresserade...
Vad kan en 10 tkr kamera (eller bättre?) kosta att hyra en vecka från en kommersiell uthyrare?
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2012, 10:26:12 »
Flir i 3 är ganska billig, men den duger inte till professionella jobb.

Skulle välja en kamera med 320x240 pixlar.  Sen finns det ju andra parametrar som t.ex. temperaturupplösning.

I vissa fall kan det krävas andra objektiv (Weitwinkelobjektiv).

Har själv gjort en level I kurs för några år sen.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2012, 10:28:57 »
Har själv köpt en IR-termometer. Fungerar också bra.

Men visst kan man kolla runt om det finns interessenter. Hade några för några år sen.

En enklare byggtermografi kostar knappast mer än 1000 SEK. Beror sen vad som ingår.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2012, 18:56:54 »
Ibland finns det möjligheter att låna ut en kamera och testa den kostnadsfritt i några dagar.

Hos mig fungerade det en gång att låna en. Fick göra en testrapport efter kursen.

En annan gÃ¥ng fungerade det inte. Hade ett företag frÃ¥n Graz och dom ville sälja en värmekamera. Även dom hade ett erbjudande om att man skulle kunna testa en värmekamera kostnadsfritt. Dom ville egentligen sälja en kamera och vad jag minns lovade dom att dom skulle kunna fixa kunder om jag köper osv. osv. ... men när jag inte var interesserad av ett köp kom dom plötsligen pÃ¥ en massa krav som mÃ¥ste vara uppfyllda för att man kan testa den, bland annat ville dom ha en bankgaranti osv. osv.  >:D

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2012, 20:31:59 »
Flir i 3 är ganska billig, men den duger inte till professionella jobb.
Skulle välja en kamera med 320x240 pixlar.  Sen finns det ju andra parametrar som t.ex. temperaturupplösning.
Jo, jag kollade just en recension om Flir i3:
http://infraredcameras.net.au/thermalimagers/flir-i3-review
Jag tycker temperaturupplösningen verkar OK men en större begränsning är väl 60x60-upplösningen, där man för att inte förlora upplösning valt att ge i3:an en smal betraktningsvinkel.
Skulle man ta massor av bilder med den kan man iofs säkert klistra ihop något större men det är kanske för meckigt.

Men om man ser temperaturen i realtid skulle man kunna svepa med den över en yta för att hitta avvikelser?
Skulle det fungera?

Apparater som punktmäter temperatur verkar billiga(?) men hur är det att kontrollera värmeläckage på en husfasad med en sådan? Verkar mycket tidsödande.

Finns det andra kameror i <10 000kr-klassen är Flir i3? Jag får kolla lite i Kina tror jag...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2012, 11:26:50 »
Ja, det kan ta sin tid att kolla en fasad på värmeläckage, men det skulle vara en billigt metod.

Jag vet inte vad värmekameror kostar i Kina, men vanligtvis löner det sig inte att köpa en ny värmekamera bara för att utföra ett enda jobb.

Det ska vara flera jobb. Kanske hittar man t.ex. 5 stk som är interesserad av en termografi.


Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2012, 14:30:09 »
Ett ord från mig som är i byggbranchen. Klarar ni att begripa vad ni kommer få ut av det? Allstå ni kommer se allt, men min efrarenhet av det är att man blir förskräckt o inser att det är väldigt många ställen det läcker värme i från. Det måste vara byggfel.

Nej massivi trä, eller sten i vissa partier är ett måste. Hammarband, cyll, runt fönster, hörn.mm mm mm mm mm mm. Så det krävs i mina ögon en erfaren tydare för se vad som är normal eller inte. De som jobbar på isolerfirmor brukar ha den kunskapen. För att vet vad som ska göras måste man kunna alltså tyda vad man ser.

Ett ord från mig, som har hört kunder klaga på nya hus då de råkat få tagi en värmekamera.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #7 skrivet: 23 september 2012, 18:32:39 »
Så det krävs i mina ögon en erfaren tydare för se vad som är normal eller inte.

Kommer ju i princip själv från byggbranchen.

Självklart är det viktigt att kunna tyda bilderna. Oftas görs en termografering i samband med en tryckprovning (Blower-Door).

Har ju sett byggfel där isoleringen trycktes sönder (platta pÃ¥ mark)  eller där man var slarvid med att isolera.

Om du menar en träregelkonstruktion så kan man ju räkna fram medel U-värdet med hjälp av Lambdravärdes metoden respektive U-värdesmetoden. Det räknas ju inte som fel.

Men termograferar du t.ex. en takkonstruktion med gipsskivor inomhus ser du ju i princip inga fel.

T.ex. 12 cm isolering mellan takkonstruktionen, sen andra laget träregler och 5 cm isolering, fuktspär och sen gipsskivor med ca. 12 mm luftspalt, monterat på trä.

DÃ¥ ser du i princip inga fel.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #8 skrivet: 23 september 2012, 18:36:54 »
Det är dessutom inget problem att isolera kring runda fönster.

Finns massivs med olika sorters isoleringsmaterial. Tror det finns över 300 olika sorter isoleringsmaterial ...

Idag anses det som viktigt att bygga lufttät (Blower-Door). Har sett en del skadebilder som jag skulle kunna visa upp ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #9 skrivet: 23 september 2012, 19:50:35 »
Vanligtvis gör man ju en rapport och där borde ju stå om det är ett byggfel eller inte .... eller om det behövs åtgärdar osv.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #10 skrivet: 23 september 2012, 22:58:53 »
Klarar ni att begripa vad ni kommer få ut av det? Allstå ni kommer se allt, men min efrarenhet av det är att man blir förskräckt o inser att det är väldigt många ställen det läcker värme i från.
...
Ett ord från mig, som har hört kunder klaga på nya hus då de råkat få tagi en värmekamera.
Tack för rådet - min tanke är att undersöka huset efter avvikelser. Kommer inte klaga hos byggherren som förmodligen avnjuter sin pension. ;-)

Huset är 35 år gammalt och primärt är det tre saker jag är intresserad av, min gissning är att även en lekman kan se följande:

- se hur pass välisolerade fönster/dörrar är (fodret).
Gärna då att jämföra två identiska fönster på fasaden för att se skillnader? Nackdelen är väl om båda fönstren är precis lika kassa...

- avvikelser på fasaden.
Träreglar torde ge upphov till "normala" skillnader i fasaden? Det kan vara intressant att se om mössen har haft för sig nÃ¥gra hyss i ytterväggarna...  knUp

- avvikelser i isolering på kallvinden.
Delar av vinden är täckt med spånskivor ovanpå reglarna, flyttar man på skivorna och kontrollerar borde man se läckage i tätskiktet?
Detta förutsätter naturligtvis att ett avstånd på 1 - 1,5 m är "OK" för bildtagning, svårt att stå på stege i kattvinden...

- - - - - -

Intressant med "blower door test", har inte hört talas om detta förut men det är förmodligen effektivt sätt!
Jag fÃ¥r skruva upp luftvärmepumpen pÃ¥ max och gÃ¥ ut nattetid...  ::)
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #11 skrivet: 24 september 2012, 09:46:46 »
Har själv varit med på några Blower-Door test.

Killen som har utrustningen tyckte alltid att han upptäcker en massa fel och byggfusk och att byggfolk och byggmästrarna inte gillar honom för det  a:gl.

Vi arbetade dock med en röksimulator för att upptäcka läckagen en gång. Han hade ingen egen värmekamera.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #12 skrivet: 24 september 2012, 10:12:36 »
Med Blower-Door utrustningen simulerar man en viss vindstyrka.

Innan man utför ett Blower-Door test ska vindstyrkan inte ligger över 3.
Man måste också lägga en liten slang för referenstrycket utomhus.

Mätningen utförs enligt en europäisk norm (EN 13829) med övertryck och undertryck. Man skapar alltså ett undertryck respektive övertryck på 50 Pa i huset för att mäta lufttätheten och hitta eventuelle läckagen.

Det såkallade n_50 värde får inte vara högre än 1,5 1/h om man har ett ventilationssystem inbyggt i huset.
Har man ett passivhus ska n_50 värdet inte vara högre än 0,6 1/h.

Var man t.ex. slarvig med att gipsa in dosar för el uttag, täta fönsterkarmar/anslutningar mot väggar eller bygga klimatskalet tillräckligt tät får man problem.

Därför kan det vara bra att utföra Blower-Door testet innan man t.ex. monterar gipsskivorna osv. för att snabbt kunna åtgärda eventuella fel.

Med värmekameran kan man ju sen upptäcka läckagen. Då slipper man arbeta med rök respektive röksimulatorn.
« Senast ändrad: 24 september 2012, 10:18:01 av Ewald »

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #13 skrivet: 24 september 2012, 23:10:44 »
Med Blower-Door utrustningen simulerar man en viss vindstyrka.

Innan man utför ett Blower-Door test ska vindstyrkan inte ligger över 3.
Man måste också lägga en liten slang för referenstrycket utomhus.

Mätningen utförs enligt en europäisk norm (EN 13829) med övertryck och undertryck. Man skapar alltså ett undertryck respektive övertryck på 50 Pa i huset för att mäta lufttätheten och hitta eventuelle läckagen.

Det såkallade n_50 värde får inte vara högre än 1,5 1/h om man har ett ventilationssystem inbyggt i huset.
Har man ett passivhus ska n_50 värdet inte vara högre än 0,6 1/h.

Var man t.ex. slarvig med att gipsa in dosar för el uttag, täta fönsterkarmar/anslutningar mot väggar eller bygga klimatskalet tillräckligt tät får man problem.

Därför kan det vara bra att utföra Blower-Door testet innan man t.ex. monterar gipsskivorna osv. för att snabbt kunna åtgärda eventuella fel.

Med värmekameran kan man ju sen upptäcka läckagen. Då slipper man arbeta med rök respektive röksimulatorn.

Läckagevärdet för "vanligt" byggda hus är ett maxvärde på 0,6 lit/s m2, men passivhus luftläckage genom klimatskalet får maximalt vara 0,3 l/s m2 vid en tryckdifferens på 50 Pa.

Jag kom ned i 0,09 :-)

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Lämplig värmekamera?
« Svar #14 skrivet: 24 september 2012, 23:53:55 »
@ Jawen

Nja, i andra länder t.ex. Tyskland eller Österrike använder man det såkallade luftomsättningen per timme. 1/h

n_50 värde ska vara max. 0,6 1/h om man har ett passivhus och max. 1,5 1/h om man har ett ventilationssystem inbyggt i huset (men inget passivhus). Vissa delstater i Österrike ställde krav att n_50 värde inte fick vara högre än 1,0 1/h om man ville få bidrag fär lågenergihus (som vanligtvis också ha ett ventilationssystem med värmeåtervinning (FTX)).

Allämt gäller att n_50 värdet inte ska vara högre än 3,0 1/h.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!