Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljud och funktion Fighter 360P  (läst 606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ljud och funktion Fighter 360P
« skrivet: 03 juli 2022, 19:00:04 »
Sedan någon vecka tillbaka har min Fighter 360P fått ett annorlunda ljud.
Jag har hört normala vibrationer och skramlet från dåliga kompressorbussningar (bussningar bytta och nu förångare för 3 år sedan) förut men detta är nåt annat. Som om några mindre rör durrar, det är liksom ett högt knattrande.
Jag har en känsla att värdena inte riktigt är som de brukar heller…förångningstemperatur 12,4 och framledningstemperaturen är 32,6 mot behov 23. Låter bara när kompressorn går.
Har startat om utan förbättring.
360P är ihopkopplad med FJVM120.

Någon som vet vad som kan ha hänt eller vad jag kan kolla?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ljud och funktion Fighter 360P
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2022, 20:06:43 »
Är kanske kompressorn som håller på att ge upp? Man kan inte räkna mer än 10 år per kompressor. För mig har de hållit i snitt 7 år. Går att ljudisolera med bilgrejer från t.ex. Biltema om man tycker den låter för mycket. Nu är de sommar och ska inte vara någon uppvärmning men givaren känner av en del av tankens temperatur med varmvattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljud och funktion Fighter 360P
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2022, 18:12:49 »
Märker man det på värdena, tex förångningstemperaruren? Jag har för mig att den brukar vara mycket lägre men det kanske är normalt såhär på sommaren?
Eller finns nåt annat bra tecken på att något börjar ge sig. Det här kan ju bara vara en skruv som gängat upp sig eller nåt..,har inte öppnat och tittat inuti alls.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ljud och funktion Fighter 360P
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2022, 18:24:26 »
Förångnings- och avluftstemperaturerna brukar stiga automatiskt på sommaren när frånluften blir varmare och fuktigare.

Kompressorfötterna kan bli dåliga med tiden och behöva bytas ut. Går att tillfälligt fixa genom att trycka in bitar av cellgummi under plåten mellan de ordinarie fötterna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!