Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?  (läst 7057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #15 skrivet: 16 december 2009, 21:56:17 »

skuggan_pm, har nog närmare 1-2 grader i diff på VP in/ut nu vid ca nollgradigt vilket känns lite lite och som jag tidigare indikerade så har jag aldrig mer än 2-3 (i praktiken lite under 2,5 då den oftast ligger på 2 grader) oavsett om det är nollgradigt eller +20 utomhus.



Hej Heidrun,

Har du fått ordning på rören? Jag vill minnas attt du var orolig att in och ut var felkopplade.

Vh

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #16 skrivet: 17 december 2009, 10:21:59 »
Det var fortfarande 4 grader diff i morse och dÃ¥ var det -8 ute, för bra för att vara sant?  Eller beror det pÃ¥ att jag har lÃ¥gt flöde pÃ¥ laddpumpen (läge1) Jag har en Ecoair105 + Ecoel
Det kanske är bättre att öka flödet för att på så sätt öka mängden uppvärmt vatten?
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #17 skrivet: 17 december 2009, 10:59:13 »
Hej Max, har fått rören bytta så den biten skall vara på plats.

Angående laddpumpen, kan man ändra läget på den när pumpen är i drift eller måste jag slå av den på något vis först?

Heidrun

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #18 skrivet: 17 december 2009, 11:28:30 »
Det går bra att ändra under drift
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #19 skrivet: 17 december 2009, 12:23:37 »
Hej skuggan...

var har du sett att 2 ºC VPin/ut skulle vara optimalt? Har fått för mig att R407c är en blandning av olika gaser med olika kondenseringstemperaturer. (Glide). För att få bästa verkningsgrad (COP) skall mediet "fullkondensera", dvs alla gaskomponenter skall övergå i fast form. Trodde att det motsvarade 4-6 ºC. Just nu får jag 4 ºC diff vid -5 ºC ute

Nackdelen är (tror jag) att jag naturligtvis får samma (höga) 4-6 ºC tempfall över elementen som över VP när man kör flytande kondensering, och då blir mina element mindre effektiva, eftersom dom blir kalla i nederkant. Därför måste jag höja CP till II på vintern.

Tabellen pÃ¥ sid 19 tolkar jag som riktsiffror för enkel funktionskontroll(med hängslen och livrem). Dvs CTC vill gardera sig mot onödiga reklamationer, som skulle  komma av tex för högt inställd laddpump.


PS Om man sänker flödet för mycket, så ger Ecologic varningstexten "Lågt flöde". Förmodligen tycker styret då att delta över kondensorn blir väl hög. Antar att Ecoel uppför sig på samma sätt. Om flödet blit mycket lågt, så löser högtryckspressostaten ut och pumpen larmar och stannar. Återställes tex med att trycka in larmlampan på tablån.

Men det har jag bara upplevt när CP stått stilla.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 18:07:28 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #20 skrivet: 17 december 2009, 12:56:47 »

Angående laddpumpen, kan man ändra läget på den när pumpen är i drift eller måste jag slå av den på något vis först?

Heidrun

Svaret har du fått. Undrar hur stort är huset? Går dygnet runt och inte orkar upp i temp tyder på för liten pump. Med tanke på moderata minusgraderna.

Min pump lämnade 43gr i natt vid minus 7 och stannade ett par ggr vad jag kan utläsa.
Och det är jag skitnöjd med. Thumbsup Ingen spetsvärme inkopplad.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #21 skrivet: 17 december 2009, 13:45:37 »
Hej skuggan...

var har du sett att 2 ºC VPin/ut skulle vara optimalt? Har fått för mig att R407c är en blandning av olika gaser med olika kondenseringstemperaturer. (Glide). För att få bästa verkningsgrad (COP) skall mediet "fullkondensera", dvs alla gaskomponenter skall övergå i fast form. Trodde att det motsvarade 4-6 ºC. Just nu får jag 4 ºC diff vid -5 ºC ute



Jag tog det frÃ¥n CTCs manual sid 19, men som du säger kan värdet diffa lite. Jag utgÃ¥r frÃ¥n att CTC uppger det "optimala" värdet  ::)

Kontroll av värmepumpens prestanda
Genom att mäta temperaturdifferensen mellan värmepumpens utgående och inkommande
vattenanslutningar kan man kontrollera att värmepumpen avger rätt effekt:
Vid utetemp. (°C) -10 -5 0 +5 +10
CTC EcoAir 105 2 2,5 3 4 5
CTC EcoAir 107 3 4 5 6 7
CTC EcoAir 109 4 5 6 7,5 9
CTC EcoAir 111 4,5 6 7,5 9 10,5
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #22 skrivet: 18 december 2009, 11:23:39 »
Nu ändrat laddpumpen till läge II, har då VP in/ut på runt 33/35, någon gång gick den faktiskt upp till 33/36 jämfört med 31/33 tidigare. Detta är vid ca 2-3 minus Så lite bättre i alla fall, är det bara korkat att prova läge I också nu med minusgrader mest hela tiden? Har fortfarande konstant 24h driftid per dygn, haft det så i en knapp vecka nu.

Fortfarande bekymrad över att den aldrig orkar ta sig upp över 36-37 grader på VP ut. Sitter på ett lågvärmesystem där det som värst varit ett börvärde på framledningen på 39 (vis minus -10) men vanligtvis mer moderata 28-35 grader. Någon som har någon idé vad jag kan titta på annars för att förbättra prestandan? Har en full genomgång beställd, men verkar vara svårt att få hit någon på ett tlitet tag...och elpatronen i övre pannan får jobba svettigt mycket per dygn nu då VP inte klarar hålla framledningen.

Vore intressant att höra vad andra med en EcoAir 105 i Stockholmstrakten (eller på andra ställen som haft en sisådär liknande tepmeratur senaste tiden mellan minus 2-3 och minus 10) har för data vad gäller VP in/ut samt driftid den senaste tiden?

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #23 skrivet: 18 december 2009, 12:21:26 »
Det finns inte mycket du kan göra. Om pumpen går dygnet runt, betyder det bara att den nått en punkt, där huset kräver mer värme än vad pumpen kan ge.

Det finns bara en sak som kan få pumpen att höja temperaturen nu, och det är att sänka inomhustemperaturen, då minskar husets energibehov något.

Ska du jämföra med andra, måste du även få reda på vilket energibehov husen du jämför med har. Annars säger det inte mycket.

//Ronnie
« Senast ändrad: 18 december 2009, 12:48:47 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #24 skrivet: 18 december 2009, 12:59:14 »
Hej

Vill du ta reda på vad ditt hus kräver i effekt eller energi, kan du koppla bort värmepumpen och köra på elpatronerna något dygn.
Läser du sedan av elförbrukningen på pannan och dividerar med tiden, så får du fram en genomsnittlig effekt som huset behöver.

Du kan mäta hur du vill, håller du koll på timmar och temperaturer, kan du snart se vilken effekt huset kräver vid olika temperaturer.
Se upp så det inte tappas varmvatten under mätningarna bara.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #25 skrivet: 18 december 2009, 15:25:25 »
Man kan väl oxå kolla på vad man kan göra för att minska husets värmebehov, kanske finns värmetjuvar man inte tänker på.
Som jämförelse så har min 109a inga problem alls att värma mitt hus vid dom minusgraderna vi har i sthlm just nu, tror jag har lutning 47.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #26 skrivet: 18 december 2009, 18:22:30 »
Man kan väl oxå kolla på vad man kan göra för att minska husets värmebehov, kanske finns värmetjuvar man inte tänker på.
Som jämförelse så har min 109a inga problem alls att värma mitt hus vid dom minusgraderna vi har i sthlm just nu, tror jag har lutning 47.
Helt riktigt, man kan byta fönster och dörrar, komplettera isoleringen och mycket annat, för att minska husets energibehov.
Vilken lutning man har på värmekurvan har däremot bara indirekt med husets energibehov att göra. Den bestämmer bara vilken framledningstemperatur som behövs för att ge energin som huset kräver. Ju fler och större radiatorer man har, ju lägre framledningstemperatur behövs för ett visst energibehov och ju lägre lutning behövs. Det är alltså radiatorsystemet som avgör vilken värmekurva man ska använda.

Jag kör exempelvis på lutningar mellan 55º och 60º beroende på hur vädret är ute. Jag använder kurvlutning 60º nu när det är runt 6-7 minusgrader ute, eftersom jag behöver uppåt 55º på framledningen. Det gör att elpatronen går in för att klara framledningstemperaturen nu. Om jag skulle sätta in flera och större radiatorer, skulle jag kunna köra på en betydligt lägre framledningstemperatur och en lägre lutning.

Mitt problem är att radiatorsystemet behöver för hög temp för att överföra tillräcklig effekt när det börjar bli mer än 5 minusgrader ute, däremot går pumpen fortfarande bara så där 20-21 timmar och värmer vattnet till 55º. Det är först vid -10º som pumpen går dygnet runt, om inte patronen är inkopplad förståss, då stoppas min pump vid 50º på VPin. Därför kopplar jag in patronen när det blir neråt -5º ute, annars börjar det bli lite kyligt inne. Om jag gav mig på radiatorerna, skulle jag nog kunna köra med enbart pumpen nedåt -10º tror jag. Jag funderar på att byta ut ett par altandörrar mot lite bättre isolerade dörrar, det skulle nog kunna sänka energibehovet lite, och sänka framledningstemperaturen något, men det är radiatorerna som är problemet här, dimensionerade för olja och 85º i pannan. Som tur är blir det sällan mer än 5 grader kallt här nere, för det mesta klarar det sig ändå.

//Ronnie
« Senast ändrad: 18 december 2009, 18:26:06 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #27 skrivet: 20 december 2009, 19:19:28 »
Fortfarande bekymrad över att den aldrig orkar ta sig upp över 36-37 grader på VP ut. Sitter på ett lågvärmesystem där det som värst varit ett börvärde på framledningen på 39 (vis minus -10) men vanligtvis mer moderata 28-35 grader. Någon som har någon idé vad jag kan titta på annars för att förbättra prestandan? Har en full genomgång beställd, men verkar vara svårt att få hit någon på ett tlitet tag...och elpatronen i övre pannan får jobba svettigt mycket per dygn nu då VP inte klarar hålla framledningen.

Vore intressant att höra vad andra med en EcoAir 105 i Stockholmstrakten (eller på andra ställen som haft en sisådär liknande tepmeratur senaste tiden mellan minus 2-3 och minus 10) har för data vad gäller VP in/ut samt driftid den senaste tiden?

Hälsningar

Heidrun

Hej Heidrun

Jag tycker att min EcoEl 1550 och EcoAir 105 skött sig utmärkt även denna sista vecka när vi fått riktig vinter i Stockholm.
Så här ser datat ut för min del denna kalla vinterkväll i Stockholm. (Temperaturen har pendlat mellan -3 och -9 idag).

Drifttid / 24 h  23:16, 2 starter
Ute -9
Rum 22,2 (21,5)
Panna 55 (52)
Framledn 34 (35)
Panna nedre 35 (40)
Hetgas 85
Kompressor till
Fläkt hög
Laddpump till
VPin/VPut 33/35
Eleffekt 0,0+0
Strömuttag 9 (25)
Fördröjning shunt 4 (inställt på 45 minuter)

Jag har valt att sätta min. utetemp till -9 grader, sÃ¥ strax kommer kompressorn att stanna och den nedre elpatronen att gÃ¥ in. Jag tycker dock att detta känns helt ok! Kan VP leverera ned till -9  kommer vi att spara mÃ¥nga kWh jämfört med när vi körde med den gamla elpannan. Kyla av detta slag brukar dessutom inte hÃ¥lla i sig nÃ¥gra längre tider i StockholmsomrÃ¥det.

Jag har också haft den övre elpatronen påslagen (9 kW) i ca 10 dagar nu. Det har garanterat tillgången av varmvatten men också gjort att jag vågat laborera lite med inställningen av "min. utetemp", vilken jag nu sänkt (höjt?) från -7 till -9.
Jag är själv förvånad över hur lite den övre elpatronen har spetsat under denna tid - t ex har den övre elpatronen bara gjort av med 9 kWh det senaste dygnet.
Men... allt är väl relativt. Vi hade en förbrukning för VV och värme pÃ¥ nästan 100 kWh per dygn förra Ã¥ret i december.  Efter de första tjugo dagarna har vi nu en snittförbrukning pÃ¥ ca 45 kWh per dygn. Det kanske inte är konstigt att jag är imponerad över min lilla värmepump!!  :)
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #28 skrivet: 20 december 2009, 23:22:02 »
Nu ändrat laddpumpen till läge II, har då VP in/ut på runt 33/35, någon gång gick den faktiskt upp till 33/36 jämfört med 31/33 tidigare. Detta är vid ca 2-3 minus Så lite bättre i alla fall, är det bara korkat att prova läge I också nu med minusgrader mest hela tiden? Har fortfarande konstant 24h driftid per dygn, haft det så i en knapp vecka nu.

Vore intressant att höra vad andra med en EcoAir 105 i Stockholmstrakten (eller på andra ställen som haft en sisådär liknande tepmeratur senaste tiden mellan minus 2-3 och minus 10) har för data vad gäller VP in/ut samt driftid den senaste tiden?

Hälsningar

Heidrun

Här kommer några värden. Obs jag har Ecologic och inte Ecoel. Och 2 st LL

Utetemp          Vpin/Vput

-3                     34/38                                Nedräkning till spets pÃ¥gick
-1                      34/38
-13                     38/42                              Spetsvärme pÃ¥
+1                       32/36
+3                       28/33
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!