Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: clintan79 skrivet 27 november 2012, 21:30:07

Titel: Vilket är mest ekonomiskt?
Skrivet av: clintan79 skrivet 27 november 2012, 21:30:07
Hejsan

Har en IVT Greenline C9 som värmer 1 1/2 plans villa + källare och garage. Nu till problemet. Garaget är inte det mest täta och väl isolerade så det känns inge roligt och värma upp det till 21 grader som resten av huset. Men vilket är det mest ekonomiska av att

1. Ha termostaten fullt öppen på elementet i garaget som man bör ha med alla element

eller

2. Ha termostaten på frostskyddet och bara köra lite svag värme på det elementet
Titel: SV: Vilket är mest ekonomiskt?
Skrivet av: purjo__ skrivet 28 november 2012, 15:34:11
2. Mest ekonomiska är så klart att inte tillföra mer värme än vad som är nödvändigt.
Titel: SV: Vilket är mest ekonomiskt?
Skrivet av: clintan79 skrivet 28 november 2012, 19:09:10
mm så jag tänkte med. Men sen läste jag att har man en termostat strypt så får pumpen ligga och jobba mer. Och att det inte var bra och strypa termostater. Men då låter jag nog den stå mellan frostvakten och 1:an.
Titel: SV: Vilket är mest ekonomiskt?
Skrivet av: Olle61 skrivet 29 november 2012, 12:44:55
Om man har enrörssystem och garage/förråd ligger på en egen slinga så är det bäst att strypa hela slingan. Om man bara stänger av elementen så kommer varmt vatten tillbaka från slingan och värmepumpen får jobba med onödigt varmt vatten.
Titel: SV: Vilket är mest ekonomiskt?
Skrivet av: purjo__ skrivet 29 november 2012, 13:18:14
mm så jag tänkte med. Men sen läste jag att har man en termostat strypt så får pumpen ligga och jobba mer. Och att det inte var bra och strypa termostater. Men då låter jag nog den stå mellan frostvakten och 1:an.

En enstaka termostat har ingen betydelse. Problem kan man få om en majoritet av termostaterna aktivt reglerar innetemperaturen eftersom det döljer dålig injustering av VP'n.