Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börvärde +31, hjälper det när det är riktigt kallt? (-25)  (läst 2296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pheur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Hej,

Har en FD35 som helt ensam klarar att värma huset i två plan på 140 kvadrat ner till -10 (även -15 och någon grad till om inte det håller i sig en vecka eller mer). Sen gäller det att dra igång några radiatorer och elda i kakelugn.

Huset är från sekelskiftet och trä, 2-glasfönstren är inget att skryta med och isoleringen i övrigt är "ok" men inte mycket mer.

Jag har inte mätt utblåstemperaturen eftersom jag inte litar på att jag har bra grejer för att mäta det. Här får ni gärna tipsa om någon bra tempmätare man kan använda, både för att punktmäta just utblåsluften men som i övrigt också kan göra nytta i huset (och den får gärna vara prisvärd). Jag litar inte på dessa bililga digitala tempmätare från tex Clas Ohlson, dom pendlar ju något enormt.

Till min fråga, ner till -10 har jag börvärdet inställt på +25. Det blir väldigt varmt i hallen men i övriga rum blir det riktigt skönt. Nu när det droppat till närmare -30 i några dagar så är det ju en väldig skillnad på innetemperaturen men frågan är om det hjälper något att ställa om börvärdet till max +31 eller inte? Den klarar ju ändå inte att producera +25 tycker man men kommer den ändå att gå hårdare om man ställer in max-värdet?




Utloggad swebutt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Jag har också en fd35:a och har funderat på samma sak om man ska behöva höja börvärdet vartefter utetempen sjunker. Jag tycker att oavsett inställt börvärde så borde ju pumpen göra allt den kan för att uppnå det och då borde det inte bli bättre av att ställa den på max. Klarar den inte att hålla t ex 22 grader vid inställt börvärde på 24 så går den väl redan på full effekt och då hjälper det inte att ställa in den på 31.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har också en fd35:a och har funderat på samma sak om man ska behöva höja börvärdet vartefter utetempen sjunker. Jag tycker att oavsett inställt börvärde så borde ju pumpen göra allt den kan för att uppnå det och då borde det inte bli bättre av att ställa den på max. Klarar den inte att hålla t ex 22 grader vid inställt börvärde på 24 så går den väl redan på full effekt och då hjälper det inte att ställa in den på 31.

SWEBUTT: Du har helt rett. Klarer ikke pumpen holde instillt temperatur (iallefall i det rommet innedelen er plassert) går den allerede for fullt...
Men så kan det være enkelte hustyper der man kan stille opp temperaturen slik at omkringliggende rom blir varmere..
Min erfaring: Kjøre høyeste mulige viftehastighet for å flytte mest mulig varme rundt i huset Thumbsup

Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Hej pheur..!

Som swebutt & pumpemontør redan sagt så hjälper det inte att höja temp-inställningen om pumpen inte klarar att hålla inne-tempen.

Som termometer kan jag däremot varmt rekommendera billiga inne/ute-termometrar. Jag har kalibrerat flera tusen(!) sådana i vårt ackrediterade kalibrerings-lab. Visserligen bara 3 modeller, varav 2 av samma tillverkare (kanske... man vet aldrig). Det är ytterst ovanligt att dom inte klarar ±1°C avvikelse i området -15 till +30 °C. Jag skulle tro det samma gäller för merparten av modeller på marknaden.

Det är sällan termometern som är största källan till fel när man mäter...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!