Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: intresse för Luft vatten värmepump med prestanda som en bergvärmepump?  (läst 13002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Jag kan också skapa COP men hur länge. Det blir var gång Vp växlar från VVladdning till radladdning. Då ger min 6 kW Vp upp till12kW värme kort tid. ca 2-3 min.


Vad gäller från fabrikanterna:

Jag svarade till Hassel vad nibe skriver om sina temp på VP. Nu går till 58 grader gamla till 55 grader. Det låter bra om den nya. Men vilka premisser är det och vilka driftförhållande får de 58 grader.

Min gamla med mitt "öppna program SMO" som man kan köra lite hur man vill. Går min också till 58 grader. (framledning)
Men verkligheten ger mig max 57,5 annars stoppar VP autm på högtemp. Nya VP vill de köra mot samma program.

Så Programmet gör begränsningarna. Vp går fullt upp till 58 grader men normalt vill jag stoppa den tidigare för då arbetar den fullt ut och stoppar mycke snyggare med mjukstopp. VP stoppar vid framl 57,5 grader att ladda VV växlar över till kallare medium rad syst, går 1min. stoppar kompr. Cirk pumpen fortsätter i 2-3 min tills kondensorn är nerkyld och hetgasen sjunkit med 10-20 grader. Lugnt och fint utan hög framleding eller risk för HP alarm och stopp/reset.
« Senast ändrad: 28 juli 2005, 16:57:32 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Tjup
Gissar att högtryckpressostaten slagit ifrån den är överprdnad vad programet vill, under förutsättning att den självåterställer?
Hög och lågtrycks pressortaterna sätts efter, förhoppningsvis, vad driftområdet kompressorn är framtagen för, att köra utanför är inte att rekomendera, detta områder ändras beroende på förångningstemp och kondenserings temp och suggas överhettning. En kolvkompressor är tämligen enkel att köra i jämförelse mot en scroll, där finns MYCKET att ta hänsyn till...

Om du ställer in 58 och får 57,5 tror jag det beror på temgivare lite offset.

Vad du menar med sista stycket du skriver hänger jag inte riktikt med på... Mjukstopp?

Vad det gäller COP att räkna med COP på buffrade effekter dvs trancienter går ju till och med att visa att energiprincipen inte stämmer om man räknar det som stationärt...

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det jag menar med lugnt och fint är att Ht stopp kör ej komressorn till driftpunkt man ställt in utan stoppar på säkerhets temp. Vid HT stopp återstartar Vp snart efter 6-7 min. ; Men driftstopp går den efter drift programerade värde. Start ibland efter 1/2h, 2h, 5h. Beroende av värme behov och diff i start signaler.

Risk för HP stopp är mer vid för lågt flöde inställning eller strypningar i system.


Det med mitt lugna visar sig även vid avfrostning. programmewt ytnyttjar det media som är bäst vid var tillfälle.
Vid avfrostn tar programmet det varma vv och gör snabb avfrostning. Innan jag hade programet var min VP vid 0 gr ute en istod tidsvis. Nu med programet och denna körn går det fortare med avfrostn och ,mindre isbildning.

Så VP hur den går är många gånger efter hur program styrningen fungerar och sedan har var system sina speciella egenskaper.


Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 645
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!