Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppdatering av Energibutiken.se  (läst 1251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Uppdatering av Energibutiken.se
« skrivet: 04 januari 2022, 10:17:13 »
Idag ligger energibutiken.se nere i några timmar.
Vi kommer därefter att arbeta med både utseende och funktioner under de kommande dagarna.

Målet med uppgradering är:

1. Senaste versionen av plattformen prestashop, gör att moduler och tillägg som vi använder fungerar som de ska i senaste version.
2. Ny snabbare server skall göra svarstiderna bättre, viktigt för att ranka högt i sökmotorerna.
3. Ny betalningspartner blir Svea Ekonomi, de har bra rekommendationer från andra handlare som använder samma plattform som oss, och de har avsevärt lägre avgifter än Klarna. (Vår gamla partner "Billmate" uppgraderade sin modul för några månader sedan, och det har inte fungerat bra sedan dess, så vi känner oss nödgade att byta av den anledningen). Efter uppgraderingen kommer vi att erbjuda följande betalsätt: Faktura för företag, faktura privatperson, Swish, Kort, direktbank, och dela upp betalningen. VI hoppas att en ny stabil partner och fler betalsätt skall öka andelen som slutför order i kassan.
4. Delvis nytt utseende, jag vill inte ändra på FÖR mycket, men det har varit minst sagt stökigt att beställa via Mobiltelefon, och det är väl det vi kommer att satsa mest krut på, i övrigt bara smärre förändringar som gör att det ser lite modernare ut.

Vi kommer också att omarbeta texter för diverse informationssidor (Om oss, Köpvillkor, Export, mm, mm)
Mera långsiktigt fram till sommaren skall jag också arbeta med att korrekturläsa, rätta, och utveckla informationstexterna på produktsidorna för att det skall bli bättre.
Det finns en del saker man kan göra på detta för att förbättra synligheten i google och andra söktjänster.
Vi kommer i samband med denna genomgång även att arbeta med bättre produktbilder, bättre bildtexter och mer anpassade kort och långtexter som gör produktöversikten mer lättbegriplig.

Målet med förändringarna är en försäljningsökning på 15-30% under året.
Kostnadsökningarna som det innebär med ny betalpartner, senaste plattform och ny server kommer att uppgå till ca 80 000 kr/år, fördelat på ca 14 000 kr/år för nya servern, och resten på högre avgifter till vår nya betalpartner.
Arbetet med själva uppgraderingen av plattformen och flytten till ny server görs av de som driver servern och det kostar nog ca 15-30 000 kr innan det är klart.

Fram till sommaren räknar jag med ca 500 timmars jobb mig, för att få det som jag vill ha det.

Förhoppningsvis kan vi sedan ha en butik som är väl fungerande i minst 5 år innan nästa större insats behöver göras.
« Senast ändrad: 04 januari 2022, 10:19:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Uppdatering av Energibutiken.se
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2022, 15:22:38 »
Vad tycker andra forumsmedlemmar om Svea ekonomi?
Förknippar dem med dyra fakturavgifter för kunden och avstår personligen köp.
0 kr avgift fram till löning är viktigt för mina impulsköp.

Klarna har ju varit bra med det, även nu med deras 30 dagar nu är ännu bättre, står det Klarna behöver man inte fundera på om man har råd oavsett tidpunkt i månaden.

Hur löser ni bättre bilder? Har ett svagt minne av att bilderna varit av varierat ursprung så det inte sett så enhetligt ut. Sidan var nere nu så kunde inte uppdatera intrycket.

Jag har förr arbetat med produktfoto som anställd. Har lite från och till funderat på om det är en tjänst som går sälja som postordertjänst. Vad i ditt fall hade du kunnat tänka betala för det? Svårt att räkna på avkastningen, det som gör det svårt att sätta värdet tycker jag?
Hade varit kul med en siffra hur du löst det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppdatering av Energibutiken.se
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2022, 17:54:06 »
Nu är butiken online, men det återstår mängder med jobb för att det skall se ut som jag vill.
Den borde i alla fall gå använda.

Avgifterna som de olika betalleverantörerna har bestäms av mig som äger butiken, klarna, svea och de andra tar alla olika procent av slutsumman av mig som säljer prylarna, det varierar mellan 1 och 5% i avgift, och Klarna är dyrast.
De har dessutom jättedålig kundtjänst, som att försöka få fatt i en supportperson hos Google ungefär.
Svea kan man ringa till och det svarar i princip alltid mer eller mindre omedelbart.

Många av bilderna kan man få "studio" av tillverkarna, sen har vi köpt en egen liten studio som ger lite bättre resultat än att bara lägga prylarna på en vit yta och knäppa av.
Vissa av bilderna är inte ens uppdaterade med senaste utseende/design på det vi säljer och det är ju inte heller bra, som regel blir ju prylarna lite snyggare även om förändringarna är små i vissa fall.

Jag tror det är svårt att ha produktbilder på postorder, det skulle bli en rejäl laddning med prylar att skicka om jag skulle köpa dina tjänster.
I så fall tror jag att du skall kunna åka ut till kunden och fixa till bra bilder på plats.
Men visst, om det rör sig om ett mindre antal produkter, eller att man succesivt i takt med att man utökar sortimentet kan skicka enstaka prylar - det skulle kunna gå.
Jag har betalt en tjej som fotograferar lokalt, men blev inte imponerad över resultatet, kostade inte mycket heller - men kan man göra det lika bra själv så är det ju ändå pengarna i sjön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Uppdatering av Energibutiken.se
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2022, 22:27:13 »
Nu är butiken online, men det återstår mängder med jobb för att det skall se ut som jag vill.
Den borde i alla fall gå använda.

Avgifterna som de olika betalleverantörerna har bestäms av mig som äger butiken, klarna, svea och de andra tar alla olika procent av slutsumman av mig som säljer prylarna, det varierar mellan 1 och 5% i avgift, och Klarna är dyrast.
De har dessutom jättedålig kundtjänst, som att försöka få fatt i en supportperson hos Google ungefär.
Svea kan man ringa till och det svarar i princip alltid mer eller mindre omedelbart.

Många av bilderna kan man få "studio" av tillverkarna, sen har vi köpt en egen liten studio som ger lite bättre resultat än att bara lägga prylarna på en vit yta och knäppa av.
Vissa av bilderna är inte ens uppdaterade med senaste utseende/design på det vi säljer och det är ju inte heller bra, som regel blir ju prylarna lite snyggare även om förändringarna är små i vissa fall.

Jag tror det är svårt att ha produktbilder på postorder, det skulle bli en rejäl laddning med prylar att skicka om jag skulle köpa dina tjänster.
I så fall tror jag att du skall kunna åka ut till kunden och fixa till bra bilder på plats.
Men visst, om det rör sig om ett mindre antal produkter, eller att man succesivt i takt med att man utökar sortimentet kan skicka enstaka prylar - det skulle kunna gå.
Jag har betalt en tjej som fotograferar lokalt, men blev inte imponerad över resultatet, kostade inte mycket heller - men kan man göra det lika bra själv så är det ju ändå pengarna i sjön.
Intressant med ekonomin!

Ja det är ju lite klumpigt tyvärr, vissa branscher är nog bättre än andra.
Produktfoto är ändå utmanande, lite progressivt att få ett bra resultat som man blir helnöjd med.
Får se vad som händer, fotogrejer skjuter jag nog på till sist.

Fint med en lite vitare butik!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppdatering av Energibutiken.se
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2022, 11:20:32 »
Får kalla det en liten succé, svårt att säga efter ett dygn, men 20 ordrar på ett dygn är dubbelt så mycket som vi brukar ha!
Nu håller vi tummarna att det håller i sig.
www.energibutiken.se

Ser ni nåt knas, säg gärna till, här i tråden eller via PM.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppdatering av Energibutiken.se
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2022, 17:16:47 »
1-7 Januari antalet ordrar upp med 37% jämfört med förra årets första vecka, med en stor övervikt på dagarna efter den 4 Januari när vi uppgraderade.
Nu är det ju för kort tid för att veta säkert att det är en effekt av uppgraderingen, men familjen håller tummarna!


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!