0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter lite konstigt om Panasonic Sverige skulle vara inblandad i din maskin då den inte tillhör dom så kallade "Nordiska" modellerna.Den är snarare paralellimporterad och Panasonic Sverige lär inte engagera sig i din maskin.Tror inte din modell har värmekabel i bottentråget monterad från fabrik så installatören måste då montera dit en sådan, finns det ingen värmekabel i bottentråget så finns risken att det bildas en massa is som till slut trycker sönder förångaren och det blir läckage. Nu vet jag inte om det är där ni har läckaget då det inte framgår !E9LKE har inte scrollkompressor, den så kallade "Nordiska" varianten som heter CU-CE9LKE har scroll samt värmekabel monterad från fabrik.Scroll har inget med avfrostningen att göra utan det är en av dom olika typerna av kompressorer.
Tack för svar! Installatören är det inget fel på i detta fallet, det är en god vän till far. I detta fallet är det Panasonic som segar säger han. De har dragit ut på garantiärendet. men förra veckan tog han beslutet att det tar för lång tid så han fixar allt utan Panasonics godkännande.
Att man som slutsäljare/montör till kund vill att man bara skall vända sig till denna person/firma ställer kunden i ett helt utsatt läge som gör en fullständigt beroende av denna är ett perspektiv. Ur kund/konsument perspektiv är det helt oacceptabelt när "det skiter sig".Då både skall man och bör man vända sig till den tidigare näringsidkaren i säljledet. det kan ju medföra att problemet smidigt löses som i larryds fall och dessutom föra med sig att den som sålt/installerat den ej fungerande produkten ej längre får sälja den varan för tex generalagenten som i sin tur kan medföra det goda att oseriösa säljare/montörer sållas bort och istället får börja sälja tex korv som kanske passar dom bättre.
Konsumenten som inte ens får tag i säljaren/montören eller drabbats av en riktig klåpare i många av fallen som beskrivs står ju då helt offside.. ...Enligt konsumentköpslagen kan man och skall man vid vissa problem vända sig till näringsidkare i tidigare sälj-led, se text i inlägget ovan.