Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig i 6 veckor. Skäligt?  (läst 11251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcusjj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« skrivet: 22 februari 2011, 12:11:23 »
Hej!

Kan börja med lite bakgrund. Jag köpte en panasonic luftpump i augusti förra året. Den fungerade bra hela hösten. När superkylan kom så avfrostade den jättedåligt och det blev massa is på utedelen. För 6 veckor sedan gav den upp helt. H16 fel. installatören som vi också köpte pumpen av kom hit och felanmälde sedan allt till panasonic. Det tog 4 veckor, sedan kom han och skulle byta något kretskort (det var tydligen panasonic som hade sagt till honom att byta detta). Men när han då öppnade utedelen såg han att all kylmedel läckt ut. Det upptäcktes då att det var någon läcka i maskinen. Detta resulterade i ett nytt garantiärende hos Panasonic.

Nu har jag inte hört något sedan sist och det har gått 6 veckor sedan den första gången felanmäldes. Är detta rimligt? Kan man kräva någon ersättning?

Min utedel heter:
CU-E9LKE
innedel:
CS-E9LKEW

Är detta med den så kallade scoll-kompressorn? Den modeller som är bra på att avfrosta?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2011, 12:48:18 »
Låter lite konstigt om Panasonic Sverige skulle vara inblandad i din maskin då den inte tillhör dom så kallade "Nordiska" modellerna.
Den är snarare paralellimporterad och Panasonic Sverige lär inte engagera sig i din maskin.

Tror inte din modell har värmekabel i bottentråget monterad från fabrik så installatören måste då montera dit en sådan, finns det ingen värmekabel i bottentråget så finns risken att det bildas en massa is som till slut trycker sönder förångaren och det blir läckage. Nu vet jag inte om det är där ni har läckaget då det inte framgår !

E9LKE har inte scrollkompressor, den så kallade "Nordiska" varianten som heter CU-CE9LKE har scroll samt värmekabel monterad från fabrik.

Scroll har inget med avfrostningen att göra utan det är en av dom olika typerna av kompressorer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad marcusjj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2011, 13:15:26 »
Låter lite konstigt om Panasonic Sverige skulle vara inblandad i din maskin då den inte tillhör dom så kallade "Nordiska" modellerna.
Den är snarare paralellimporterad och Panasonic Sverige lär inte engagera sig i din maskin.

Tror inte din modell har värmekabel i bottentråget monterad från fabrik så installatören måste då montera dit en sådan, finns det ingen värmekabel i bottentråget så finns risken att det bildas en massa is som till slut trycker sönder förångaren och det blir läckage. Nu vet jag inte om det är där ni har läckaget då det inte framgår !

E9LKE har inte scrollkompressor, den så kallade "Nordiska" varianten som heter CU-CE9LKE har scroll samt värmekabel monterad från fabrik.

Scroll har inget med avfrostningen att göra utan det är en av dom olika typerna av kompressorer.

Hej, tack för svar!

Tråkigt att höra att det inte är den nordiska varianten. Detta hade jag tyvärr ingen vetskap om när jag köpte den, fick den dock rätt billigt.

Ringde till Panasonic idag och de sa att de inte var hos de som det segade. De godkände sådana ärenden samma dag alltid.
Ringde sedan till installatören och han sa i sin tur att Panasonic inte ens svarat ännu och att de var sega. Antagligen är det ju inte Panasonic sverige då. Han sa också att det var något värmetråg inne i allt som skulle bytas (det var vad jag hörde i alla fall). han sa också att han skulle byta detta i dagarna utan att få det godkänt av Panasonic. Vi får se vart detta leder.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2011, 13:21:07 »
Ser du om det finns en värmekabel i bottentråget eller är det en massa is där ?
Ser du inte värmekabeln framifrån brukar man kunna känna den om man stoppar in ett finger i dräneringshålet undertill

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2011, 14:58:42 »
Med risk för att inlägget blir lite spetsigt.

Jag skulle personligen strunta fullständigt om Panasonic eller Berras SvartVärmePumpsImport ska svara säljaren på om dom ersätter skadan eller inte. Du har ett garantiavtal med säljaren som även är installatör i det här fallet.

Det är säljaren/installatören som har ansvaret för att laga din trasiga värmepump, inte Panasonic eller Berras SvartVärmePumpsImport.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2011, 17:15:21 »
Jo, så borde det vara....

men när min Panasonic E9DKE drabbades av H16 (vid Panasonics H16 katastrof hösten 2007) så väntade jag och tjatade i 8 veckor på min välrenommerade installationsfirma. (Finns fortfarande här på forumet) Tillslut gick jag på Panasonic Nordics VD, och efter någon vecka kom en installatör från en för mig okänd installationsfirma (Varmt och Skönt) som snabbt bytte utedelen.

Sensmoralen är att man kan ju följa regelboken, tjata sig blå och vara utan värmepump hur länge som helst, när man bäst behöver den. Jag räknar med att det kostade mig minst 120kr/vecka att vara utan pumpen.

OK... Vad är sensmoralen av sensmoralen då? Vill du minska problemen - anlita en installatör som du känner att du kan lita på.

Värmepumpar är en krånglig produkt ur garantihänseende.
Men litet sökning på detta forum kan peka ut bra leverantörer - och undvika dåliga.
« Senast ändrad: 22 februari 2011, 17:25:09 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad marcusjj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2011, 11:31:49 »
Tack för svar!

Installatören är det inget fel på i detta fallet, det är en god vän till far. I detta fallet är det Panasonic som segar säger han. De har dragit ut på garantiärendet. men förra veckan tog han beslutet att det tar för lång tid så han fixar allt utan Panasonics godkännande.

han kom hit och kollade och upptäckte att utedelens tråg(?) var sträckt så han tog med hela utedelen och lödde ihop allt igen. Sedan fyllde han på nytt köldmedel. resultatet: funkar fortfarande inte. Fortfarande h16!

Igår var han här igen och skulle byta hela kretskortet i utedelen. Såklart har Panasonic ändrat liiiiite på chippet på modellen så det han hade med sig passade såklart inte. Så nu ska han komma igen när de nya kretskortet anländer.

Är det inte så enkelt att kompressorn har gått? H16 är väll alltid kompressorn, eller kan det vara kretskortet?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2011, 12:48:02 »
Jo, det är sannolikt...

att kompressorn är trasig och då är i praktiken utedelen inte reparerbar. (Det kan vara fel på kretskortet, men mindre sannolikt)

Med all respekt!! Kanske borde du läsa några av dom kloka kommentarerna i tråden en gång till?
Det är kanske inget fel på installatören - men litar du på honom?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2011, 14:40:40 »
Tack för svar!

Installatören är det inget fel på i detta fallet, det är en god vän till far. I detta fallet är det Panasonic som segar säger han. De har dragit ut på garantiärendet. men förra veckan tog han beslutet att det tar för lång tid så han fixar allt utan Panasonics godkännande.

Oavsett god vän med din far eller att du fått värmepumpen till ett bra pris så är det ändå han som står för alla garantiåtgärder eftersom han både har sålt och installerat.

Om du sen tycker det tar lång tid att få den reparerad så är det inte Panasonic det beror på utan din fars gode vän som släpar benen efter sig.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2011, 15:26:53 »
Som köpare, konsument, av en vara har man via konsumentköpslagen ett gott skydd om det inte varan/tjänsten fungerar som den borde som i ditt fall. Som säljare har man ett stort och långtgående ansvar vid försäljning till konsument.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

ETT av de problem som kan uppstå om man som konsument ställer en fråga på ett forum, som utger sig för att vara neutralt och probleminriktat, men domineras av de som säljer/installerar varan är att svaren blir ur säljar/installatörs-perspektiv rätt men ur konsumentperspektiv helt åt skogen. det blir lite som i sagan om Rödluvan och Vargen att fråga Vargen om den är farlig..

I ditt fall är naturligtvis den levererade varan felaktig och ur ditt perspektiv ej fungerande och bör omedelbart bytas ut(vi är väl uppe i tre försök till rättelse snart som dessutom skall göras inom rimlig tid). Om det inte fungerar har man dessutom rätt till att rikta kravet vidare till näringsidkare i tidigare säljled, se text i lagen, som då får överta ansvaret för din reklamation. Dokumentera när och vad som gjorts i ärendet.
Så här skall det ju ur konsumentperspektiv inte gå till ens i en rövarbransch som värmepumpsbranschen!

 
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2011, 17:05:14 »
Många bra svar som också beskriver att anspråken ska riktas mot den man köpt produkten av. Det räcker inte med att denne löser problemen på ett sätt som man uppfattar som dåligt för att man ska få rikta anspråk mot tidigare säljled. Vissa kriterier ska vara uppfyllda och det verkar inte som det är så i detta fall. Det är den som man ingått avtalet med som är ansvarig och denne kan inte slippa undan genom att hänvisa till ett tidigare led eller till tillverkaren. Om man till slut inte är nöjd så bör man begära att köpet hävs.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2011, 19:04:36 »
Många inlägg i forumet påstår envist gång på gång att man skall rikta alla klagomål vid ej fungerande pump till den som sålt/installerat pumpen..
Ingen annan har med saken att göra. Konsumenten som inte ens får tag i säljaren/montören eller drabbats av en riktig klåpare i många av fallen som beskrivs står ju då helt offside..

Enligt konsumentköpslagen kan man och skall man vid vissa problem vända sig till näringsidkare i tidigare sälj-led, se text i inlägget ovan.

Att man som slutsäljare/montör till kund vill att man bara skall vända sig till denna person/firma ställer kunden i ett helt utsatt läge som gör en fullständigt beroende av denna är ett perspektiv. Ur kund/konsument perspektiv är det helt oacceptabelt när "det skiter sig".

Då både skall man och bör man vända sig till den tidigare näringsidkaren i säljledet. det kan ju medföra att problemet smidigt löses som i larryds fall och dessutom föra med sig att den som sålt/installerat den ej fungerande produkten ej längre får sälja den varan för tex generalagenten som i sin tur kan medföra det goda att oseriösa säljare/montörer sållas bort och istället får börja sälja tex korv som kanske passar dom bättre.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2011, 21:32:00 »

Att man som slutsäljare/montör till kund vill att man bara skall vända sig till denna person/firma ställer kunden i ett helt utsatt läge som gör en fullständigt beroende av denna är ett perspektiv. Ur kund/konsument perspektiv är det helt oacceptabelt när "det skiter sig".

Då både skall man och bör man vända sig till den tidigare näringsidkaren i säljledet. det kan ju medföra att problemet smidigt löses som i larryds fall och dessutom föra med sig att den som sålt/installerat den ej fungerande produkten ej längre får sälja den varan för tex generalagenten som i sin tur kan medföra det goda att oseriösa säljare/montörer sållas bort och istället får börja sälja tex korv som kanske passar dom bättre.

Du tror inte att det kanske är en av anledningarna till att dom inte kränger pumpar via den Svenska generalagenten?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2011, 22:37:28 »
Konsumenten som inte ens får tag i säljaren/montören eller drabbats av en riktig klåpare i många av fallen som beskrivs står ju då helt offside..
.
.
.
Enligt konsumentköpslagen kan man och skall man vid vissa problem vända sig till näringsidkare i tidigare sälj-led, se text i inlägget ovan.

Problemet med att rikta sitt anspråk mot tidigare säljled kan vara att man inte ens vet vilket företag som är tidigare säljled. Ta detta med "gråimport" av värmepumpar som ett exempel. Panasonic importeras av olika bolag med olika garantiåtaganden och olika komponenter. Det enda dom har gemensamt är att det står Panasonic på lådan.

Om då säljaren/montören är en tidsoptimist som inte klarar av att lagerhålla reservdelar till det han/hon sålt så kan det bli svårt för konsumenten att rikta kraven vidare. Vet man då inte varans ursprung blir det jobbigt
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad marcusjj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Trasig i 6 veckor. Skäligt?
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2011, 08:23:37 »
Tack alla för alla fina svar.

Igår var det 4 man här och föll på i 3 timmar. Efter 3 timmar förklarades min pump desvärre död. Det var en massa saker i utedelen som frusit sönder mm mm. Vi pratade om allt men jag kommer inte ihåg exakt vad som sas då det var så mycket. Nu ska detta tas med villaförsäkringen så får jag se om jag får ut något på det. Firman som installerade pumpen sa att det borde inte vara några problem, bara säga som det är att jag var bortrest en vecka och att den frös sönder.

MEN! nu till den viktiga frågan. Jag ska sätta in en ny pump så snart som möjligt. Tror ni det är ett bättre alternativ att sätta in en HE9LKE istället? Jag är inne på det. Då mitt hus är gammalt och ingen isolering i väggarna mer än plank och div. skivor. Jag har i alla fall bestämt mig för att installera en panasonic pump med scroll kompressor samt värmeslingor, så jag inte får problem med avfrostningen i framtiden. Mitt hus är på 111m2, 1 ½ plan. Räcker det med en NE9LKE? Vad tror ni kunniga?

Många frågor och ett rörigt inlägg, ber om ursäkt om det är svårläst!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 485
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!