Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Ninov skrivet 04 november 2016, 09:30:19
-
Hej. Jag köpte hus i januari och där var en ivt 290
Jag kan typ inget om luft/vatten men jag har märkt att direkt när det blir minusgrader så slår tillskott el till och varmvattnet går upp till 60 grader. Är det något som har någon idé om vad det kan vara?
Behöver ni mer info så skriv
/Kalle
-
Skrev från mobilen innan så det blev lite halvdåligt :)
Jag har en IVT 290 A/W 9 KW Ver2 Fe som jag skrev innan så kan jag inte så mycket om luft/vatten när jag flyttade in i huset stod
värdena på 30/80 vilken jag förstod var för högt.
Vad brukar vara normalt att det står på? Nu har jag 25,7 / 65,7 och ligger på ca 20 c inne. Är ett 2 plans hus på 120 kvm från 1947
Nu är det 5c ute och varmvatten står på 50c och varmedrift 36c är det normalt ?
Juni Juli Augusti gick det ca 400 kwh men sen kom Oktober och det gick direkt upp till 900 kwh jag tycket det låter rätt mycket!?
Tillskottsel ska väl inte slå till direkt när det blir minus ute? Sen är det konstigt att varmvattnet går upp till över 60 c varje gång
Behöver jag ringa någon servicefirma eller vad tror ni?
(Som sagt är jag helt offside på det här)
-
Du ska väl ha en värmepump typ IVT Optima ute?
Kan du kolla vilken effekt den är på?
Sen vore det bra om du läste av alla temperaturer från T1 till T12 när utedelen går?
-
Du ska väl ha en värmepump typ IVT Optima ute?
Kan du kolla vilken effekt den är på?
Sen vore det bra om du läste av alla temperaturer från T1 till T12 när utedelen går?
Du får ursäkta mig men hur läser jag av T1 till T12 och hur ser jag effekt det är var ute och tittade men såg ingen text
-
IVT 290 A/W 9 KW är en el-panna/innerdel som är konstruerad för att även arbeta tillsammans med en luftvattenvärmepump som står utanför huset. Viktigt att få fram vad det är för luftvattenvärmepump du har och vilken effekt det är på den för att kunna hjälpa dig vidare.
-
IVT 290 A/W 9 KW är en el-panna/innerdel som är konstruerad för att även arbeta tillsammans med en luftvattenvärmepump som står utanför huset. Viktigt att få fram vad det är för luftvattenvärmepump du har och vilken effekt det är på den för att kunna hjälpa dig vidare.
Okej. hittade bara lite installationsböcker där det står Optima 600-1100
Och ett papper där det står bara 600
Jag ska gå ut i morgon när det är ljust å se vad det står
-
Om du trycker på menyratten i ca 5 sek så borde du hitta "avancerad meny".
Därifrån borde du kunna hitta lite fler parametrar, tyvärr suger manualen så jag vet inte exakt vart man kollar. :-\
-
Om det är en 600 så är den på 6kW. Att varmvattnet blir 60 grader när tillskottet går in är helt normalt och beror på konstruktionen. Eltillskottet värmer inte framledningen direkt, utan tanken värms och lagom mycket varmvatten blandas in i framledningen mha en shunt för att få önskad temp.
Om det är normalt eller inte att tillskottet går in vid några enstaka minusgrader vet jag inte. Det beror på hur VP'n är dimensionerad i förhållande till husets effektbehov. En luft/vatten tappar effekt ganska snabbt när det blir kallt ute och man behöver relativt höga temperaturer. Din 6kW VP ger kanske 4-4,5 kW, och det är inte så mycket till ett lite större och/eller dåligt isolerat hus.
-
Om du trycker på menyratten i ca 5 sek så borde du hitta "avancerad meny".
Därifrån borde du kunna hitta lite fler parametrar, tyvärr suger manualen så jag vet inte exakt vart man kollar. :-\
Kan de vara så att jag behöver komma in i accesmenyn för att se lite mer?
-
Om det är en 600 så är den på 6kW. Att varmvattnet blir 60 grader när tillskottet går in är helt normalt och beror på konstruktionen. Eltillskottet värmer inte framledningen direkt, utan tanken värms och lagom mycket varmvatten blandas in i framledningen mha en shunt för att få önskad temp.
Om det är normalt eller inte att tillskottet går in vid några enstaka minusgrader vet jag inte. Det beror på hur VP'n är dimensionerad i förhållande till husets effektbehov. En luft/vatten tappar effekt ganska snabbt när det blir kallt ute och man behöver relativt höga temperaturer. Din 6kW VP ger kanske 4-4,5 kW, och det är inte så mycket till ett lite större och/eller dåligt isolerat hus.
Jag var ute och tittade innan men det verkar som den lappen är borta där det står serie nr
-
Kan de vara så att jag behöver komma in i accesmenyn för att se lite mer?
Ja. Koden är dagens datum (eller vilken dag nu datorn tycker att det är). Tex 1104 i dag.
-
Lyckades.
T1 35,2 (29,9 start 42,6 stopp)
T2 5,9
T3 53,9 (52 start 65 stopp)
T6 59,4
T8 38
T9 31,4
T10 32,1
T11 -2,5
T12 5,8
-
Lite låg hetgastemp, men kompressorn kanske inte hade gått så länge? Annars ser det normalt ut.
-
Lite låg hetgastemp, men kompressorn kanske inte hade gått så länge? Annars ser det normalt ut.
Kan vara så att den inte hade gått så länge. vilken av de var hetgastemp?
-
T6
-
Nu väntade jag tills den hade stannat och då stod den på T6 70,1
-
Det är nog helt enkelt så att VP'n inte är dimensionerad för att orka helt själv till lägre temp. Jag hade själv motsvarande på 10kW i mitt förra hus och den orkade på egen hand till -10. Det är svårt att jämföra hus rakt upp och ner, men har du en 600 så har den bara drygt hälften så hög effekt.
-
När det är byggt -47 har det säkert ett effektbehov på minst 70 W/m2 vid -20 °C om det inte blivit ordentligt tilläggs-isolerat. Det ger ett effektbehov på 8,4 kW vid -20 °C och alltså runt 4,2 kW vid nollgradigt väder. Ovan antogs värmepumpen ge 4-4,5 kW när det blir minusgrader så då stämmer det bra att den också börjar gå med el-tillsats.
-
Det är inte ordentligt tilläggs-isolerat.
Har en liten fråga till när tillskott går in kan man se hur mycket kW som används i någon meny?
Tack för hjälpen med allt
-
Det beror på vilken årsmodell du har. Testa att gå in i fabriksläge genom att lägga på 1 på varje siffra i accesskoden (2216 istället för 1105 i dag) och se om det finns nån driftino där i avancerade menyn.
-
Hittade något som heter testrigg
Ange total effekt 9 kW
Kompressordrift 4,5 kW
Enbart tillskott 9 kW
Är det som det ska?
-
Det är elpatronenens maximala effekt, inte värmepumpens.
-
Jag har ca 3 meter oisolerade rör mellan elpannan och väggen som står i källaren sparar man något på att isolera?
Finns det några andra tips eller inställningar som man kan spara några kronor på nu när vintern är på gång?
-
Hej igen.
Nu är det -2c och varmvattnet ligger nästan konstant på 63c är det verkligen normalt?
Och tillskottet ligger på runt 3,6 kW är inte det rätt mycket?
-
Lyckades.
T1 35,2 (29,9 start 42,6 stopp)
T2 5,9
T3 53,9 (52 start 65 stopp)
T6 59,4
T8 38
T9 31,4
T10 32,1
T11 -2,5
T12 5,8
Jag reagerar på den stora skillnaden mellan start och stopp på T1, 12 °C kopplingsdifferens.
Samma för kopplingsdifferensen på T3, 13 °C.
Tror nått är galet med inställningarna.
Jag har för mig att när stopp värdet går upp över ca 50 °C så börjar elpatron värma VVB:n till allt högre temp för att kunna shunta in varmare vatten i värmesystemet.
Om du kollar vilken kurva den styr efter så kan du sen återgå till fabrksinställningar och sen ställa in samma kurva igen.
-
Jag reagerar på den stora skillnaden mellan start och stopp på T1, 12 °C kopplingsdifferens.
Samma för kopplingsdifferensen på T3, 13 °C.
Tror nått är galet med inställningarna.
Jag har för mig att när stopp värdet går upp över ca 50 °C så börjar elpatron värma VVB:n till allt högre temp för att kunna shunta in varmare vatten i värmesystemet.
Om du kollar vilken kurva den styr efter så kan du sen återgå till fabrksinställningar och sen ställa in samma kurva igen.
Som sagt är jag rätt ny på det här så du får gärna fördjupa det sista du skrev.
-
Som sagt så suger manualen, men så här tror jag att det är ungefär...
Kurvans parametrar:
Meny => Avancerad meny => Värme => Värmekurva, V och H värden
Fabriksinställningar:
Meny => Avancerad meny => Återgå till Fabriksvärden Ja/Nej
-
Som sagt så suger manualen, men så här tror jag att det är ungefär...
Kurvans parametrar:
Meny => Avancerad meny => Värme => Värmekurva, V och H värden
Fabriksinställningar:
Meny => Avancerad meny => Återgå till Fabriksvärden Ja/Nej
OK Tack
Så här ser det ut nu
T1 40,9 Värmesystem start 39,9 stopp 44,1
T2 -1,9
T3 62,2
Varmvatten start 52
Extra varmvatten start 60
Stopp 65
Varmvattenspets stopp 65
T6 75,6
T8 44,1
T9 37,9
T10 39,1
T11 -10
T12 -2,3
-
Nu har jag gjort en återställning så vi får se om det blir någon skillnad
-
Så fort tillskottet går in så värmer den tanken till 65 grader. Sen håller den tempen mellan 63 och 65 oavsett vad man har för ordinarie start- och stopptemp. Så det är helt normalt.
Att det är stor skillnad mellan start och stopp för T1 är också normalt om VP'n nyss har startat. Med fabraksinställningarna kan det vara upp till 16 grader. Skillnaden minskar sen successivt ju längre den går
-
Känns som vi har en högt ställd värmekurva vid -5 ska den ge ut 48,5c ?
-
Är det det som krävs för att det ska bli varmt inne så är det bara att acceptera. Om du har nån eller några enstaka radiatorer som är underdimensionerade och driver upp framledningsbehovet så kan du testa att sätta fläktar i dom eller byta ut dom mot effektivare.
-
Att det är stor skillnad mellan start och stopp för T1 är också normalt om VP'n nyss har startat. Med fabraksinställningarna kan det vara upp till 16 grader. Skillnaden minskar sen successivt ju längre den går
OK, den har variabel kopplingsdifferens, då är jag med... tummenupp
-
Japp. Terminologin och principen skiljer sig en del från gradminuterregleringen, men effekten blir ganska snarlik.
-
Vad är det för givare som sitter på skyddsgallret på baksidan av värmepumpen ?
Vill passa på att tacka för alla svar och ett bra forum.
-
Det borde vara utegivaren.
-
Nej, det är givaren för insugstempen, T12. Den används tillsammans med T11 för att styra avfrostningen.
-
Sorry, borde kollat manualen, T12 = givare lufttemp förångare. Skämspådig
-
Nej, det är givaren för insugstempen, T12. Den används tillsammans med T11 för att styra avfrostningen.
Okej tack
Den sitter med 2 strips mot gallret borde inte det påverka tempratturen eller det spelar ingen roll ?
-
Sorry, borde kollat manualen, T12 = givare lufttemp förångare. Skämspådig
Den mäter visserligen utetempen nästan jämt. Iallafall när fläkten går. Dock kan den visa ganska mycket fel när VP'n är varm och fläkten inte går - Särskilt vid avfrostning då den värms av förångaren och kan visa tiotals grader för mycket...
Okej tack
Den sitter med 2 strips mot gallret borde inte det påverka tempratturen eller det spelar ingen roll ?
Nej, När fläkten suger i sig en massa luft så kommer den ganska snabbt att anpassa sig till lufttemperaturen.
-
Lånar den här tråden om det går bra eftersom jag har en liknande (men inte helt identisk) situation som Ninov. Jag har också noterat att eltillskottet (och varmvattenproduktion) är aktivt mest hela tiden nu när temperaturen ligger kring nollan (ett par minus till ett par plusgrader). Allt är kanske i sin ordning och vad man kan förvänta sig, men tyckte det kunde vara bra att få lite synpunkter från er som har mer erfarenhet av detta än vad jag har (köpte huset i somras). Jag trodde den skulle klara sig utan eltillskott åtminstone så länge det var plusgrader.
Nedan ser ni lite mätvärden. De första 5 mätpunkterna är gjorda på morgonen med ett intervall på ca 20-25 min. Den sista är från efter lunch då det var högre utomhustemperatur.
T | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
T1 | 40.6 | 40.5 | 39.7 | 40.5 | 39.8 | 38.3 |
T2 | 1.4 | 1.6 | 2.1 | 2.1 | 2.1 | 5.8 |
T3 | 54.1 | 48.9 | 53.9 | 54.9 | 52.3 | 51.1 |
T5 | 21.1 | 21.1 | 21.1 | 21.1 | 21.1 | 21.3 |
T6 | 59.7 | 58.6 | 54.4 | 59.8 | 58.4 | 61.9 |
T8 | 43.0 | 42.2 | 41.5 | 42.7 | 42.0 | 41.7 |
T9 | 37.7 | 37.3 | 35.7 | 37.4 | 37.1 | 35.7 |
T10 | 37.2 | 36.9 | 35.2 | 37.0 | 36.6 | 35.3 |
T11 | -3.4 | -5.1 | -1.0 | -3.2 | -5.0 | -1.0 |
T12 | 0.3 | -0.3 | 0.4 | 0.6 | -0.2 | 4.8 |
Start | 39.7 | 39.6 | 39.2 | 39.2 | 39.2 | 35.0 |
Stopp | 43.8 | 43.7 | 43.3 | 43.3 | 43.3 | 39.1 |
Kan också tillägga att jag testat att blockera eltillskottet en dag då temperaturen låg två minusgrader på morgonen. 2-4 plus under dagen för att sedan falla till strax under nollan till kvällen. Vid detta tillfälle så gick T1 aldrig över 34 grader även om starttemperatur var kring 39-40 grader. T6 gick aldrig över 54 grader. Inomhustemperaturen sjönk från ca 21 grader (07:00) till 19 grader (20:00).
Ett dygn med eltillskott gav 103 kWh förbrukning. Dygnet då eltillskott var blockerat gav 54 kWh.
-
Det ser inte ut som att eltillskottet var aktivt vid någon av mätpunkterna. Värdena ser normala ut förutom T6 som verkar lite låg. Den borde vara ca 30 grader över T10 när kompressorn har gått en stund, men du kanske har läst av strax efter att den har startat (verkar iofs osannolikt att alla mätningar ska ha gjorts strax efter start...)?
-
Tack purjo. Symbolen för eltillskott samt varmvattenproduktion var aktiv vid mätpunkterna 2,3,4 och 5. Förbrukning var 1.06 kW, 3.0 kW (minskande), 2.0 kW (minskande), 0.66 kW. Med minskande menar jag att jag såg att förbrukningen sjönk medan jag kollade mätvärdena. I de andra fallen hände inget med förbrukning under de 2-3 minuter jag kollade. Någonstans mellan avläsningarna måste eltillskottet ha ökat också (ramptiden är 20 min vid start och 5 min vid avslut av eltillskott).
Kompressorn har varit aktiv under vid alla mätpunkter. Har inte noterat att kompressorn stängts av vid något tillfälle de senaste dagarna när jag tittat till den. Fläkten har stängts av vid vissa tillfällen.
Kan också nämna att eltillskottet är begränsat till 4kW när kompressor är aktiv (enligt inställningarna i menyn).
-
Ok. Vad är det för modell och årsmodell på pannan? Är det en 290 A/W så borde T3 gå upp till mellan 63 och 65 grader när tillskottet går in. Såvida du inte har ändrat värdena... Vad står det under T3 stopptemperatur i inställningarna för tillskott?
-
Det är en 290 A/W från 2004. Utedel är Optima 700 också från 2004. Stopptemperatur för T3 är 56 grader när tillskott går in. Enligt manualen är detta fabriksvärdet.
Glömde fråga om T6. Vet du vad som kan orsaka ett lågt värde? Har kollat efter gasbubblor i utedelen, men allt har sett bra ut där.
-
Ok. Om inställningen är 56 grader så verkar det ok. På nyare versioner är det 62 grader.
Hetgasen vet jag inte varför den är så låg. Hur ser det ut när det blir frost på förångaren? Blir det ett jämnt lager över hela, eller band med frost på olika nivåer?
-
Återigen tack för svaren purjo. Jag ska kolla efter frost på förångaren och se hur det ser ut. Har för mig att det såg jämnt ut, men kollade faktiskt inte specifikt efter detta när jag undersökte utedelen sist.
Kan nämna att när jag öppnade upp utedelen kunde jag se att en gnagare troligen bott i den eftersom isolering var avgnagat på en del rör samt hasselnötter hade samlats i ett hörn. Hasselnötterna såg ut att ha legat där ett tag så det är nog inget som skett nyligen utan kanske för något/några år sedan. Förstår inte hur den tagit sig in och framförallt inte hur den fått in nötterna.
-
Testa att spärra tillskottet och se vad du får för diff på T8 och T9 när kompressorn går.
-
Nötterna kanske är lagom rostade nu? ;)
Diffen T8/T9 påverkas väl inte av tillskottet på en 290 A/W, tillskottet shuntas ju från pannan?
Jag tycker siffrorna ser helt OK ut, det kan vara så att hetgasgivaren inte visar helt rätt värde, i övrigt ser det OK ut.
-
Nej, den bordet inte påverkas av det, men flödet kan påverkas av shunten tänkte jag. Iofs kommer väl den att öppna även om man spärrar elpatronen... Det är ju lite konstigt att T1 är lägre än T8. T1 borde vara lite högre om det shuntas in varmare vatten från tanken. Eller är det så att givaren sitter på returen på den där? Men i så fall borde T1 och T9 vara mer lika.. Sc:,h
Just hetgasgivaren är den som brukar gå sönder på dom där (enda prylen jag bytte på min egen VP under 6 år). Det är ju ganska enkelt att mäta/känna på röret ut från kompressorn och se om det uppmätta värdet verkar stämma.
-
Nja, vattnet från värmepumpen kan gå bakvägen via bypassen tillbaka till värmepumpen om shunten öppnar mycket, men så mycket öppnar den väl normalt aldrig?
I normala driftfall är flödet i värmesystemet högre än över värmepumpen så kallt returvatten från radiatorerna blandas in före T1, därför är T1 lägre än T8 även om shunten öppnar lite.
-
Här är lite mätvärden då eltillskott är blockerat. Nu är utetemperaturen lite högre än då de tidigare mätvärdena togs och det ser ut som om det kommer bli lite varmare framöver. Vid första mättillfället så har eltillskottet varit blockerat i 2 timmar sedan är det 1 timme mellan övriga
T | 1 | 2 | 3 |
T1 | 37.0 | 36.4 | 37.0 |
T2 | 4.3 | 4.6 | 4.8 |
T3 | 50.0 | 49.1 | 48.7 |
T5 | 21.1 | 21.0 | 21.0 |
T6 | 59.5 | 59.8 | 57.8 |
T8 | 40.5 | 39.9 | 39.9 |
T9 | 34.5 | 33.8 | 34.9 |
T10 | 34.1 | 33.5 | 34.5 |
T11 | -2.4 | -1.8 | -4.9 |
T12 | 3.2 | 3.7 | 3.8 |
Start | 37.4 | 37.7 | 37.5 |
Stopp | 41.5 | 41.8 | 41.6 |
Kollade även frost på förångaren och det såg jämnt ut. Kunde inte se band med frost på olika nivåer.
-
Förutom T6 ser det bra ut. Har du mätt på röret från kompressorn och kollat hur varmt det är?
-
Nej, har inte mätt på röret. Får skaffa en IR-termometer (eller annat lämpligt) samt ta reda på exakt var mätningen kan ske. Får nog acceptera att eltillskottet behöver användas oftare än vad jag trodde.
-
Kan det orsaka några problem att blockera tillskott, förutom att de inte blir så varmt man vill
-
Nej. Ställer du elpatron vid VP-drift till 0kW så ska den fortfarande kunna gå in vid VV-spets/extra VV eller om VP'n stannar av nån anledning.
Det enda som händer är, som sagt var, att det blir kallt inne när inte VP'n själv orkar värma huset. Har du nån annan värmekälla som är billigare än el så kan man säkert spara lite pengar på det, annars känns det onödigt...
-
Hur ser det ut när det blir frost på förångaren? Blir det ett jämnt lager över hela, eller band med frost på olika nivåer?
Lånar tråden lite, min har två band där den inte frostar, har börjat i år. Vad är troligtvis fel och vad gör jag?
-
Troligtvis gasbrist. För att ställa en säker diagnos behöver en kyltekniker mäta på prylarna.