Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MSJ123
« skrivet: 09 februari 2022, 18:11:12 »

Jag fick en uppdatering i melcloud i höstas. Har iofs en PHUZ SHW 112 YAA
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 07 februari 2022, 22:57:55 »

När man tittar i backspegeln känns det mest som prat. Det kom aldrig någon uppdatering via MELCloud och fick aldrig återkopplingen de pratade om.
Värmepumpen startar fortfarande lika ofta.
Den får egentligen bara vettig gångtid (1h) när det är ca 2-3c utomhus. 3-4c eller högre temp ute innebär kortare gångtid.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 14 oktober 2019, 15:47:51 »

Något nytt?

Nej, inget än.
Mailade och frågade i torsdags, inget nytt direkt..

”Vi har släppt lite nyheter men inget till luft/vatten ännu. Vet att Amazon kompatibilitet har kommit för vissa länder och ska komma för fler så fort som dem stödjs av Amazon.
Dem jobbar även på andra liknande program ska fungera. Jag har inte hört något annat kring utvecklingen ännu.”

Jag smsade precis luft/vatten-produktchefen för att se om han har något att tillägga.
Jag återkommer när det finns något intressant att återkomma med :)
Skrivet av: swirve
« skrivet: 14 oktober 2019, 13:39:54 »

Något nytt?
Skrivet av: sigge01
« skrivet: 04 september 2019, 09:15:26 »

Låter ju alldeles lysande tummenupp även om antalet start/stopp minskat i sommar tycker jag att det är för många. Monterade en knäpptank i våras då det knäppte rejält i nått rör till elementen på övervåningen, har golvvärme i markplanet Tänkte det även skulle hjälpa till att få ner starterna då den har större volym att jobba med men har inte märkt nån större skillnad. Slog på lite värme på några golv för ett tag sen och den startar och går fortfarande ofta och väldigt kort stund.
Skrivet av: swirve
« skrivet: 03 september 2019, 09:40:23 »

ok, håll oss gärna uppdatera i ämnet! Får väl börja med att beställa hem en wifi-adapter åtminstone, kanske kan vara bra att ha ändå..
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 02 september 2019, 14:52:06 »

Någon mer info om detta?! Låter ju intressant! Är MELCloud ett måste för att kunna uppdatera, eller går det på något annat sätt? (du kanske har bra kontaker på mitsu som kan svara på det? )  En sån uppdatering skulle ju kunna motivera att skaffa wifi-adaptern, verkar gå att få för 900:- på ebay. Finns det någon meny i MELCloud för uppdatering, eller sker det automatiskt?!

Senaste från Mitsubishi är att tester börjar denna vecka. Har löpande dialog med dem och de återkopplar så snart de vet mer.
Skrivet av: swirve
« skrivet: 02 september 2019, 09:32:31 »

Hej igen,

Lite ytterligare uppföljning..

Produktchefen för Mitsubishi luft/vatten hörde av sig och berättade att de kommer släppa en uppdatering som gör att antal start/stopp ska minska radikalt. Uppdateringen och styrningen kommer ske via MELCloud och med lite tur släpps det i september :)

Någon mer info om detta?! Låter ju intressant! Är MELCloud ett måste för att kunna uppdatera, eller går det på något annat sätt? (du kanske har bra kontaker på mitsu som kan svara på det? )  En sån uppdatering skulle ju kunna motivera att skaffa wifi-adaptern, verkar gå att få för 900:- på ebay. Finns det någon meny i MELCloud för uppdatering, eller sker det automatiskt?!
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 20 juli 2019, 21:53:37 »

Hej igen,

Lite ytterligare uppföljning..

Produktchefen för Mitsubishi luft/vatten hörde av sig och berättade att de kommer släppa en uppdatering som gör att antal start/stopp ska minska radikalt. Uppdateringen och styrningen kommer ske via MELCloud och med lite tur släpps det i september :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 maj 2019, 10:15:06 »

Sorry.  DSdascxas

Mitt svar gäller oavsett fabrikat.
Alltså, om den startar trots övertemp så är kurvan fel, eller så är det för liten rumsgivarpåverkan, eller en kombination av detta.
En värmepump som går helt och hållet på rumsgivaren skall inte kunna få täta start och stopp som jag ser det, för att rumstemperaturen inte ändras så snabbt att det kan generera särskilt många starter.
Skrivet av: sigge01
« skrivet: 17 maj 2019, 12:01:40 »

Precis är ingen daikin utan Mitsubishi Ecodan package W85YAA
Men dessa har väl Mitsubishi.?
Mvh
Daikin
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 17 maj 2019, 10:46:28 »

Jag vet inte hur Daikins styrning fungerar, så jag kan inte svara på hur just din värmepump fungerar.
Skulle den reglera slaviskt på rumsgivaren med t.ex. 0.5 graders hysteres mellan till och frånslag så skulle gångtiderna bli långa, stilleståndstiderna likaså, men även en ren rumsgivarstyrning kan säkert fungera annorlunda.
Att en ren rumsgivarstyrning skulle kunna trigga många start och stopp har jag dock väldigt svårt att se.
En rumsgivare reagerar ju inte ens en hundradels grad på om kompressorn går i en minut, så vad skulle i så fall trigga kompressorn att stanna efter så kort tid?

Har tyvärr inte tid att läsa in mig på Daikins styrning idag, så bättre svar än så kan jag inte ge.
Dessutom brukar tillverkarna vara obegripligt dåliga på att förklara hur styrningen är tänkt att fungera, så det är väl osäkert om det ens GÅR läsa sig till hur styrningen fungerar.
Men dessa har väl Mitsubishi.?
Mvh
Daikin
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2019, 10:11:25 »

Körde min pump efter kurva i början innan jag satt dit innegivare fick justera ner kurvan ett antal gånger innan det blev skaplig temperatur . Men även när temperaturen var ok inne fick jag dom knepiga starterna där pumpen startade och gick max en minut om så lång tid ens. Vad jag förstår om jag läser instruktionsboken rätt är att man kan välja antingen kurvstyrning eller innegivare eller framledningstemperatur menar du att oavsett vad man väljer så kombinerar den dom?

Jag vet inte hur Daikins styrning fungerar, så jag kan inte svara på hur just din värmepump fungerar.
Skulle den reglera slaviskt på rumsgivaren med t.ex. 0.5 graders hysteres mellan till och frånslag så skulle gångtiderna bli långa, stilleståndstiderna likaså, men även en ren rumsgivarstyrning kan säkert fungera annorlunda.
Att en ren rumsgivarstyrning skulle kunna trigga många start och stopp har jag dock väldigt svårt att se.
En rumsgivare reagerar ju inte ens en hundradels grad på om kompressorn går i en minut, så vad skulle i så fall trigga kompressorn att stanna efter så kort tid?

Har tyvärr inte tid att läsa in mig på Daikins styrning idag, så bättre svar än så kan jag inte ge.
Dessutom brukar tillverkarna vara obegripligt dåliga på att förklara hur styrningen är tänkt att fungera, så det är väl osäkert om det ens GÅR läsa sig till hur styrningen fungerar.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 maj 2019, 09:22:28 »

Dom allra flesta VP (utom L/LVP) använder utegivaren som i första hand styr för att sedan justera med innegivaren. Med en styrning av enbart innegivare brukar systemen bli lite för tröga och inte riktigt hinner hänga med. Som exempel, blir det ett väderomslag och temperaturen faller känner en innegivare inte av det innan väggen är genomkyld och kan först då öka på värmen inne. Men eftersom tillgången på värme är "begränsad" och kalla väggar tar det en stund så rumstemperaturen hinna sjunka lite mer. Har man en utegivare så börjar VP höja temperaturen så fort utetemperaturen sjunker och värmen inne ökar innan alla väggar är genomkylda och temperaturen inne sjunker.
Skrivet av: sigge01
« skrivet: 17 maj 2019, 08:49:00 »

Körde min pump efter kurva i början innan jag satt dit innegivare fick justera ner kurvan ett antal gånger innan det blev skaplig temperatur . Men även när temperaturen var ok inne fick jag dom knepiga starterna där pumpen startade och gick max en minut om så lång tid ens. Vad jag förstår om jag läser instruktionsboken rätt är att man kan välja antingen kurvstyrning eller innegivare eller framledningstemperatur menar du att oavsett vad man väljer så kombinerar den dom? 
Missuppfattade nog det där, sorry.

Den där typen av problem kan man normalt åtgärda med att sänka kurvan, eller öka rumsgivarens påverkan.
Rumsgivaren (med några undantag) på en värmepump är inte den som styr temperaturen slaviskt i ett hus, den sänker bara börvärdet på framledningen lite (beroende på vilken påverkansfaktor man ställt in) för att det skall bli lite lägre temp inne.
OM man hela tiden ligger lite högre i temp än vad man ställt in så skall kurvan justeras.
Om temperaturen däremot som regel ligger på önskad rumstemperatur, men det blir för kallt inne om det blåser och är mulet ute, och för varmt inne om det är soligt och vindstilla så skall man öka rumsgivarpåverkan.

Luka 3 hade kunnat förklara sambanden, men han har väl inte tid, eller så skriver han mest för att få igång en debatt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2019, 08:17:00 »

Lawrenz skrev  om jag satte innegivare på 21,5 och den visade 22 så startade maskinen ändå

Jag frågade då, vad är påverkan inställd på.

Flöde ?

Missuppfattade nog det där, sorry.

Den där typen av problem kan man normalt åtgärda med att sänka kurvan, eller öka rumsgivarens påverkan.
Rumsgivaren (med några undantag) på en värmepump är inte den som styr temperaturen slaviskt i ett hus, den sänker bara börvärdet på framledningen lite (beroende på vilken påverkansfaktor man ställt in) för att det skall bli lite lägre temp inne.
OM man hela tiden ligger lite högre i temp än vad man ställt in så skall kurvan justeras.
Om temperaturen däremot som regel ligger på önskad rumstemperatur, men det blir för kallt inne om det blåser och är mulet ute, och för varmt inne om det är soligt och vindstilla så skall man öka rumsgivarpåverkan.

Luka 3 hade kunnat förklara sambanden, men han har väl inte tid, eller så skriver han mest för att få igång en debatt.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 16 maj 2019, 18:11:11 »

Har en likadan anläggning som du har har har varit i drift ett par månader nu .Upplever samma problem som du har med många korta start/stopp trots att det inte behövs värme enligt givarna, kan starta gå nån minut sen stanna igen. Så det är ju lovande om dom tagit tag i problemet tummenupp . För övrigt väldigt nöjd med anläggningen än så länge funkat klockrent sen starten.

 :) tummenupp
Skrivet av: sigge01
« skrivet: 16 maj 2019, 12:23:42 »

Har en likadan anläggning som du har har har varit i drift ett par månader nu .Upplever samma problem som du har med många korta start/stopp trots att det inte behövs värme enligt givarna, kan starta gå nån minut sen stanna igen. Så det är ju lovande om dom tagit tag i problemet tummenupp . För övrigt väldigt nöjd med anläggningen än så länge funkat klockrent sen starten.

Lite uppföljning på denna tråden gällande antal start/stopp på min Mitsubishi Ecodan.

Jag pratade först med min installatör om mängden start/stopp och förklarade följande: Om jag lät börvärdet på inomhusgivaren stå på 21,5c och den uppmätte 22c, så kunde den ändå starta och gå en kort stund för att sedan stanna, och så höll den på ibland.
Installatören sa att jag borde skicka minneskortet till Mitsubishi för kontroll.
När jag skulle göra detta upptäckte/förstod jag att symbolen för minneskortet var svart, vilket betyder att den inte gillar minneskortet av någon anledning, och loggar därmed inte någon data. Jag berättade detta för Mitsubishi som skickade ett nytt kort. Jag lät det sitta i ca 2v och skickade sedan in det.

De höll med om att mängden start/stopp var lite väl många men inget extremt.

Jag fick tillbaka minneskortet och lät det logga ca 1 månad när det var växlande utetemperaturer och skickade sedan in kortet igen. Denna gången fick jag kontakt med produktchefen för Mitsubishi luft/vatten och hade ett lång och bra samtal med honom om detta. Han höll med om att det var lite för många start/stopp.

Efter några veckor hörde han av sig och berättade att han hade tagit med sig detta till en av Mitsubishi's internationella möten där de pratar med utvecklarna om lite allt möjligt.
Idag pratade jag med honom igen, och han berättade att han igår kom hem från ett möte i Dusseldorf med Mitsubishi-Europa där frågan tagits upp och diskuterats ytterligare, och där han visade loggar från just min värmepump :) De jobbar på en lösning och förhoppningsvis kommer det en uppdatering av något slag (via MELCloud) inom snar framtid.

Kul när tillverkaren uppskattar och lyssnar på kunders feedback. Framförallt när man kommer med konkreta exempel och de själv kan titta på loggar och data.
Förhoppningsvis leder detta till en finslipning av deras styr avseende start/stopp.

Får skriva igen när jag vet mer  :)
Skrivet av: Luka 3
« skrivet: 16 maj 2019, 11:30:32 »

Lawrenz skrev  om jag satte innegivare på 21,5 och den visade 22 så startade maskinen ändå

Jag frågade då, vad är påverkan inställd på.

Flöde ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 maj 2019, 08:17:19 »

Hur skulle det påverka flödet?
Den påverkan påverkar ju bara börvärde för framledningen som en justering mot den kurva som redan är inställd.

Jag anser att man borde ha möjligheten att ställa flöde i procent i förhållande till kompressorns varvtal i Hz.
Alltså t.ex.
värmebärarpump vid 20 HZ = 40%
värmebärarpump vid 40 HZ = 43%
värmebärarpump vid 60 HZ = 46%
värmebärarpump vid 80 HZ = 49%
värmebärarpump vid 96 HZ = 52%

Vill man ha samma flöde oavsett effekt så kan man ställa in det, så länge det inte triggar någon skyddsnivå på kylkretsen.
Med tanke på den låga DeltaT som värmepumpen arbetar med vid låga effekter verkar det inte finns några kyltekniska begränsingar som gör det omöjligt att köra med dimensionerat flöde oavsett effekt, men det där vet ju bara Nibes utvecklare och experter med säkerhet.
Det vore bra om de kunde presentera COP vid olika temperaturer och deltaT så man vet vilka prestanda olika inställningar ger.
Skrivet av: Luka 3
« skrivet: 16 maj 2019, 07:33:04 »

Kan man inte ställa in påverkan på innegivare
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 maj 2019, 07:06:01 »

Bra jobbat Lawrence, och jag håller med om att det är viktigt att tillverkarna lyssnar på kunniga anläggningsägare som upplever problem.
Och agerar på vad de hör och ser i loggarna.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 15 maj 2019, 20:26:49 »

Lite uppföljning på denna tråden gällande antal start/stopp på min Mitsubishi Ecodan.

Jag pratade först med min installatör om mängden start/stopp och förklarade följande: Om jag lät börvärdet på inomhusgivaren stå på 21,5c och den uppmätte 22c, så kunde den ändå starta och gå en kort stund för att sedan stanna, och så höll den på ibland.
Installatören sa att jag borde skicka minneskortet till Mitsubishi för kontroll.
När jag skulle göra detta upptäckte/förstod jag att symbolen för minneskortet var svart, vilket betyder att den inte gillar minneskortet av någon anledning, och loggar därmed inte någon data. Jag berättade detta för Mitsubishi som skickade ett nytt kort. Jag lät det sitta i ca 2v och skickade sedan in det.

De höll med om att mängden start/stopp var lite väl många men inget extremt.

Jag fick tillbaka minneskortet och lät det logga ca 1 månad när det var växlande utetemperaturer och skickade sedan in kortet igen. Denna gången fick jag kontakt med produktchefen för Mitsubishi luft/vatten och hade ett lång och bra samtal med honom om detta. Han höll med om att det var lite för många start/stopp.

Efter några veckor hörde han av sig och berättade att han hade tagit med sig detta till en av Mitsubishi's internationella möten där de pratar med utvecklarna om lite allt möjligt.
Idag pratade jag med honom igen, och han berättade att han igår kom hem från ett möte i Dusseldorf med Mitsubishi-Europa där frågan tagits upp och diskuterats ytterligare, och där han visade loggar från just min värmepump :) De jobbar på en lösning och förhoppningsvis kommer det en uppdatering av något slag (via MELCloud) inom snar framtid.

Kul när tillverkaren uppskattar och lyssnar på kunders feedback. Framförallt när man kommer med konkreta exempel och de själv kan titta på loggar och data.
Förhoppningsvis leder detta till en finslipning av deras styr avseende start/stopp.

Får skriva igen när jag vet mer  :)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 september 2018, 11:41:16 »

Reddes det inte ut i någon tidigare tråd att en "varmstart" av en kylkompressor, dvs då den inte har stått stilla så länge att den har hunnit kallna nämnvärt eller oljefilmen försvunnit från friktionsytorna, helt saknar betydelse för livslängden?
Det skulle alltså vara starter då den har stått flera timmar och i värsta fall kallnat så att kylmedium har kondenserat i oljan, som är farliga för kompressorn.
På enfas on/off-styrda kompressorer (äldre L/L-värmepumpar, kylskåp mm) kan det vara värt att tänka på att startrelät utsätts för en del påfrestningar vid varje start oavsett varm- eller kallstart.
Skrivet av: Tomros74
« skrivet: 26 september 2018, 10:22:55 »

på nibe VVM310/F2040 räknas avfrostningen som en kompressorstart, den räknar upp vid avfrostning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 september 2018, 08:46:00 »

Frågan är om starträkneverket räknar in avfrostningssekvenserna?
Skrivet av: HR 440
« skrivet: 26 september 2018, 08:33:01 »

Jag har en Nibe 2120 F 16 ligger nu på 4- 5 starter / dygn  22 grader inne temp - 300 gradminuter 1500 start Eltillskott  minus 21start Elpatron  årsförbrukning 8300 KWH yta 220 M2 uppvärmd inomhuspool 25 M3  25 grader från 15 sep till 15 april ukv200 nya radiatorer + 50 m2 golvvärme 1 plansvilla i Piteå haft pumpen installerad i 16 månader, vvm 310 finns också , mycket nöjd hittils.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 september 2018, 06:10:20 »

Ja, i princip så blir det ju så.
När det gäller antalet start och stopp så finns det ju olika skolor, vissa hävdar att de inte har någon nämnvärd effekt på livslängden medan andra gör det.
När det skrivits i forumet om detta innan så har jag i alla för mig att man sett uppgifter om att all från 50 000 till 80 000 starter verkar vara normalt för vad man kan förvänta sig för livslängd på en kompressor.
Eller är det timmar drifttid?
Vore det maximala antalet starter skulle en luft-vattenvärmepump bara hålla i upp till ca 10 år om vi har 160 dagar/år med avfrostning.
Vi vet att de kan hålla längre, men kanske inte sååå mycket längre?
I de flesta fallen finns ju dessutom luft/vattenvärmepumpar på lite sydligare breddgrader, och där är det troligen inte 160 dagar/år som kräver avfrostning?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 25 september 2018, 22:48:06 »

På en L/V-värmepump bör man fundera på om varje avfrostningstillfälle räknas som 0, 1 eller 2 start/stopp-cykler.  Om den frostar av en gång i timmen, vilket ju är fullt normalt vid utetemp runt 0 och fuktigt väder, så kan bara avfrostningarna alltså i värsta fall räknas som 48 start/stopp per dygn!
Skrivet av: Snok
« skrivet: 25 september 2018, 21:36:21 »

Kan inte råda där tyvärr, min ställer in pumphastighet (10-100%) utifrån egen detektering. Den varierar över tid, beroende på effektuttag på VP och därmed värmebehov. Ligger på  :dt: mellan 3-5 grader beroende på effektuttag. (Kallare ute, högre  :dt:  vad jag lyckats logga fram)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 25 september 2018, 20:22:29 »

Det är helt beroende på husets behov. Jag själv har 20-60. Dvs är beräknad framledning 20.0 eller därunder blir grmin 0. Det tenderar att lösa sig själv för om man har 22 inne så blir returen inte mycket svalare.

Om det är 16c ute så vill huset ha 23 i framledning för att hålla 22 inne osv..

Så det hänger helt enkelt på vilken kurva du har och var brytpunkten hamnar för värmebehov.

Känner inte till min värmekurva just nu.. Känner dock till kurvan som vår tidigare gaspanna hade.
Vår nya värmepump styrs av innegivare och skapar en egen kurva som man (mig veterligen) inte kan se.. Man kan se momentan framledningstemp. Ska dock skriva upp framledningstemp vid olika utomhustemp och hålla lite koll..

En annan fråga jag kom att tänka på: Jag kan ställa pumphastigheten på läge 1-5.
Från början stod den på 5. Vet inte om detta är standard men det lät en del från rören så jag ändrade till läge 4.
Nu har jag den på 3.

Vad ska man tänka på när jag bestämmer mig för pumphastighet? Att pumpen måste klara av tryckfallet är väl en sak... en annan är väl att få ett bra delta? Typ 4-5c?
Som det är just nu i skrivande stund kör den ut 29 och retur 27. Kommer säkert ligga på 32-30 strax
Skrivet av: Snok
« skrivet: 25 september 2018, 17:21:43 »

Det är helt beroende på husets behov. Jag själv har 20-60. Dvs är beräknad framledning 20.0 eller därunder blir grmin 0. Det tenderar att lösa sig själv för om man har 22 inne så blir returen inte mycket svalare.

Om det är 16c ute så vill huset ha 23 i framledning för att hålla 22 inne osv..

Så det hänger helt enkelt på vilken kurva du har och var brytpunkten hamnar för värmebehov.

Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 25 september 2018, 16:49:02 »

Det är nog jag som brukar definiera vad som är normalt.  a:gl
Detta baserar jag på följande fakta:
1. Ett någorlunda välisolerat hus tappar inte mycket värme på en timma, så att låta en värmepump starta och stoppa flera gånger i timman för att hålla önskad framledningstemp gör inte att man får en märkbart bättre inomhuskomfort (jämnare temperatur).
2. En kompressor slits av några olika orsaker, drifttid, antal start och stopp och vid vilken temp/tryck den får arbeta.

I vårt hus har jag kört med så få start/stopp som 10/dygn utan att man upplever att temperaturen varierar märkbart inomhus, nackdelen med att ha för få start/stopp är dock att värmepumpen om den går länge trots att energibehovet är lågt, i slutet av driftcykeln har en ganska hög framledningstemperatur, vilket i sin tur ger lägre COP än när den får arbeta med lägre framledningstemperatur. (Generellt rör detta on/off-värmepumpar, men det är även giltigt för invertervärmepumpar när effektbehovet är lägre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt).

Min slutsats är att 10-20 start/dygn är tillräckligt för att hålla en jämn temperatur och undvika att framledningstempen stiger allt för mycket i slutet av driftcykeln samtidigt som antalet start/stopp hålls på en nivå som inte knäcker kompressorn i förtid.

Skräckexemplen är t.ex. anläggningar där kurvan är för hög och där termostater stryper bort mer eller mindre allt tillgängligt flöde till radiatorerna, då kan värmepumpen starta och stoppa uppemot 100 gånger/dag i värsta fall - jag känner personligen till ett antal anläggningar som gått på detta sätt och kompressorn har havererat redan efter några få år.
Ett annat scenario som kan knäcka kompressorerna är om växelventilen mellan värme och tappvarmvatten läcker så att värmepumpen värmer radiatorkretsen (där termostaterna stryper bort allt flöde) när den TROR att den värmer tappvarmvatten - det kan också generera väldigt många start och stopp.

Mitt råd är därför att 10-20 starter/dygn kan anses lagom, 30 eller fler är för många, och färre än 10 (om man inte har arbetstank eller volymtank) är i minsta laget.

Då en invertervärmepump har en låg lägsta uteffekt så kommer antalet start och stopp (om allt annat fungerar som det ska) att vara rätt få, och bara finnas i ett relativt litet temperaturområde, när det blir kallare ute skall de ju gå i princip dygnet runt och generera 0 start/stopp.

Tack för ett långt och intressant inlägg :)

En följdfråga: jag kan ställa temperaturområde på framledningstemp. Standard är 30-50c eller 30-55, minns ej.
Nu har jag ställt den på 27-55c.
Lägsta och högsta temp är 25-60c.

Vad tror ni är bäst? Är det bäst att begränsa lägsta framledning till 25 eller 30 och vad blir konsekvenserna?

Enligt produktblad har min VP lägsta ut effekt på 2,9kW (norm 9kW och 10,1kW)..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 september 2018, 15:59:58 »

Det är nog jag som brukar definiera vad som är normalt.  a:gl
Detta baserar jag på följande fakta:
1. Ett någorlunda välisolerat hus tappar inte mycket värme på en timma, så att låta en värmepump starta och stoppa flera gånger i timman för att hålla önskad framledningstemp gör inte att man får en märkbart bättre inomhuskomfort (jämnare temperatur).
2. En kompressor slits av några olika orsaker, drifttid, antal start och stopp och vid vilken temp/tryck den får arbeta.

I vårt hus har jag kört med så få start/stopp som 10/dygn utan att man upplever att temperaturen varierar märkbart inomhus, nackdelen med att ha för få start/stopp är dock att värmepumpen om den går länge trots att energibehovet är lågt, i slutet av driftcykeln har en ganska hög framledningstemperatur, vilket i sin tur ger lägre COP än när den får arbeta med lägre framledningstemperatur. (Generellt rör detta on/off-värmepumpar, men det är även giltigt för invertervärmepumpar när effektbehovet är lägre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt).

Min slutsats är att 10-20 start/dygn är tillräckligt för att hålla en jämn temperatur och undvika att framledningstempen stiger allt för mycket i slutet av driftcykeln samtidigt som antalet start/stopp hålls på en nivå som inte knäcker kompressorn i förtid.

Skräckexemplen är t.ex. anläggningar där kurvan är för hög och där termostater stryper bort mer eller mindre allt tillgängligt flöde till radiatorerna, då kan värmepumpen starta och stoppa uppemot 100 gånger/dag i värsta fall - jag känner personligen till ett antal anläggningar som gått på detta sätt och kompressorn har havererat redan efter några få år.
Ett annat scenario som kan knäcka kompressorerna är om växelventilen mellan värme och tappvarmvatten läcker så att värmepumpen värmer radiatorkretsen (där termostaterna stryper bort allt flöde) när den TROR att den värmer tappvarmvatten - det kan också generera väldigt många start och stopp.

Mitt råd är därför att 10-20 starter/dygn kan anses lagom, 30 eller fler är för många, och färre än 10 (om man inte har arbetstank eller volymtank) är i minsta laget.

Då en invertervärmepump har en låg lägsta uteffekt så kommer antalet start och stopp (om allt annat fungerar som det ska) att vara rätt få, och bara finnas i ett relativt litet temperaturområde, när det blir kallare ute skall de ju gå i princip dygnet runt och generera 0 start/stopp.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 25 september 2018, 12:19:31 »

Är onormal, jag har 2 till 7 starter/dygn. Beroende på utetemp. Upp till 24 har jag läst påstås vara ”ok”.

Förstod inte riktigt.. Du får gärna citera vad du tycker är onormalt  dontknow
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 september 2018, 12:18:25 »

Har man 24 starter per dygn med inverter låter det som nått är knas med on/off vp är det mera normalt även om jag tycker det är åt lite för många hållet.
Skrivet av: Snok
« skrivet: 25 september 2018, 11:05:12 »

Är onormal, jag har 2 till 7 starter/dygn. Beroende på utetemp. Upp till 24 har jag läst påstås vara ”ok”.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 september 2018, 07:40:05 »

En bra början i alla fall.  tummenupp
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 25 september 2018, 07:33:53 »

Jag misstänker att det inte finns så mycket inställningar att pillra med på denna.
Det kommer bli färre start/stopp när det blir kallare ute, just nu är det inte tillräckligt stort värmebehov för att den ska kunna köra kontinuerligt på lägsta effekt.

Det finns en del inställningar men allt är ju relativt :)
Nu på morgonen kl 07.25 är det 6c ute och den kör fram 35c-36c.

Men det är helt rätt Carl.. Får väl invänta kallare period. Just nu är det ganska varierande utetemp..

Igår skaffade jag ett förinställningsverktyg och injusterade.. Det var första gången så jag vet egentligen inte vad jag gjorde  ::)

Satte börvärde på 30c och spärrade pumpen på att enbart köra ut 45-50c (tanken var att jag skulle hinna mäta delta t (4-5c är bra målvärde?) men jag började för sent så jag ska fortsätta idag).

Jag har två stammar i huset. De två sista radiatorerna på varje stam öppnade jag fullt. Sen gick jag mot pumpen och ströt in flödet vart eftersom.
Nu på morgonen var det jämn och fin värme på alla radiatorer i hela huset utan några termostater på.
Kommer nog ta sin tid att få det rätt...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 september 2018, 07:14:28 »

Jag misstänker att det inte finns så mycket inställningar att pillra med på denna.
Det kommer bli färre start/stopp när det blir kallare ute, just nu är det inte tillräckligt stort värmebehov för att den ska kunna köra kontinuerligt på lägsta effekt.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 25 september 2018, 07:03:06 »

Vad anses normalt gällande start/stopp med en inverterpump (L/V)? Min Ecodan styrs med trådlösa rumsgivaren som då gör en egen kurva om jag förstått det rätt. Börvärde ställd på 21c, den startar när den är på 21,5c och kör ett tag. Finns en eco funktion som gör att cirkpumpen stängs ca 10min efter att pumpen stannat (den ändra jag till 20min), bra/dåligt?
Hur många start/stopp per dag vet jag inte.. Innetemp håller sig kring 21-21,5

Hur många start/stopp vill man sträva efter vad kan jag göra för att påverka detta på min Ecodan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!