Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larm Högtryck  (läst 1394 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mariell Pettersson

  • Gäst
Mariell Pettersson
Larm Högtryck
« skrivet: 29 oktober 2021, 00:00:25 »
Hej,
Jag har en thermia värmepump som vintertid när det blir kallt ute löser på ”larm högtryck”. VVS montören har testat det mesta: byta procestator, vöxxlarventil, lufta element mm mm men inget hjälper. Problemet kommer alltså när temperaturen kryper ner mot -20 grader. Den löser ut när den producerar varmvatten.

En till fråga är det normalt att brine in ligger på +2 och brine ut +6?

Tack på förhand.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm Högtryck
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2021, 08:04:39 »
brine ut visar antalgigen fel om det är avläst när kompressorn går, när den står still kan givarna driva iväg och i värsta fall visa rumstemperatur - då står ju brinen stilla i ledningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm Högtryck
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2021, 18:12:15 »
Just nu kan KB ligga så pass högt, den borde minska framåt hösten.
Vilken typ av Thermia har du?

Vissa modeller bryter VV-laddnig på driftpressostat, och då är denna troligen inte helt OK.
Andra bryter på temperatur och då är tempgivaren troligen inte helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm Högtryck
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2021, 08:12:31 »
Brine ut borde ju vara kallare än brine in, så tänker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Larm Högtryck
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2021, 09:21:35 »
Jag tycker det verkar konstigt att larmet kommer när det är mycket kallt ute och den producerar varmvatten. Låg utetemperatur betyder stort värmebehov. Värmepumpen belastar då borrhålet hårt med låg köldbärartemperatur som resultat. Det sänker pumpens effekt.

Sänkt effekt betyder lägre temperaturdifferens mellan varmvattnet och det kondenserande köldmediet, vilket i sin tur betyder lägre kondenseringstryck. Om det var driftpressostaten som krånglade borde larmet komma sommartid när varm köldbärare gör att pumpens effekt ökar med högre kondenseringstryck som resultat. Samma resonemang gäller om det är en temperaturgivare som styr varmvattenberedningen. Jag tycker som sagt att det hela verkar konstigt och har ingen rimlig förklaring till fenomenet. Fast de kan ju vara fel tänkt från min sida någonstans.

Undrar om det inte är dålig kontakt mellan givaren för brine ut och röret. Är givaren skadad på grund av fuktinträngning brukar den visa betydligt högre värden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm Högtryck
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2021, 04:00:55 »
Brine ut borde ju vara kallare än brine in, så tänker jag.

Jo, det har du rätt i, jag missade det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!