Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasfyllning  (läst 4725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullen68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Gasfyllning
« skrivet: 27 oktober 2009, 19:16:14 »
Jag måste vara helt korkad :o

Jag har satt upp 5 st värmepumpar.. det vill säga vakumsugt och sedan släppt på gasen och allt har fungerat oklanderligt...både hemma och hos vänner.
Men i sommras var olyckan framme och ett rör till ytterdelen gick av vid ommålning av huset.. det blev tomt.

Jag har nu gas R410A...jag har vakumpump..jag har hela rör..jag har så att säga allt som behövs... även en våg att mäta vikten gas med..okej!

Men jag är inte säker på hur jag nu gör när jag skall fylla på gasen... hur gör jag? studs sätter jag på pumpen och vakumsuger...vakumsuger jag som det är..kör jag på kylning och låter gasen sugas in efter vakumsugning... fattar ni att jag blir tokig...
Det finns ingen stans där man kan få detta förklarat för sig i skrift... är detta så jäkla självklart för alla här?

Och ja! jag vet att du inte får göra detta själv... men du får inte köra för fort heller...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Gasfyllning
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2009, 19:34:32 »
när du sugit vacuum är det undertryck i systemet.... trycket i tuben är drygt 5 bar, gissa var gasen tar vägen när du kopplat slangen och öppnar ventilen ;)

Jag tror kanke att det är bäst att låta någon med lite mer erfarenhet på området utföra jobbet...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Gasfyllning
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2009, 20:38:29 »

Och ja! jag vet att du inte får göra detta själv... men du får inte köra för fort heller...

Nej....men jag kan funktionerna på reglagen i bilen...och hur de används, innan jag kör för fort....
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Bullen68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Gasfyllning
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2009, 22:19:42 »




Nej....men jag kan funktionerna på reglagen i bilen...och hur de används, innan jag kör för fort....


Okej...kanske lät dumt! Men jag vet faktiskt vad reglagen på bilen sitter..var bara osäker på hur hårt på gasen du trycker Sc:,h

Jag behöver sÃ¥ledes inte bry mig om den lilla detaljen att det finns en 4 vägsventil att ta hänsyn till.... för om du fyller pÃ¥ i ett system som behöver kompleteras med gas mÃ¥ste du göra detta i kyl läge... detta om jag inte missminner mig pga att du fÃ¥r en insugning till ytterdelen och kompressorn i detta läga... pluss att det vid kyldrift inte finns nÃ¥gon spänning pÃ¥ denna ventil.... men det är förstÃ¥r jag nu inget att ta hänsyn till  ::) eller?

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasfyllning
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2009, 00:11:40 »
Du behöver ett manometerställ, så att du kan skifta mellan vacuumsugning och påfyllning. När du har vacuum, stänger du kranen mot vacuumpumpen och öppnar mot flaskan (som ska stå upp och ner på en våg) När rätt mängd är i kan du koppla bort slangarna.
Om du inte har ett manometerställ, blir det lite mer MacGyver över det hela. När du har vacuum, håll slangen tryckt mot nippeln och lossa muttern, dra snabbt bort slangen, flytta slangen till flaskan, släpp lite gas genom slangen hela tiden, anslut till nippeln igen och fyll rätt mängd i vätskeform. Som du säkert förstår är det inget jag rekommenderar en ovan, 410 har högt tryck, köldmedie i vätskeform kan ge svåra brännskador om man får det på huden, stänk i ögonen skadar synen. Har jag glömt något? Jo, Oljan är hygroskopist (den suger upp fukt) om rören har varit öppna ett tag, måste den värmas för att man ska kunna få bort fukten.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!