Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen tycks inte orka hÃ¥lla värmen vid -25 ute  (läst 2720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Slutade fylla Ã¥r vid 25.
Pumpen tycks inte orka hålla värmen vid -25 ute
« skrivet: 06 januari 2010, 20:00:12 »
Har nu, som många andra förmodligen, fått uppleva riktig svensk vinter de senaste dagarna med temperaturer nedåt -29 (inatt). Brrrr!!! Dagstemperaturen idag har legat på runt -22, ungefär.

När det är så här, för första gången i min pumps historia, tycks pumpen inte orka med att upprätthålla värmen. Vi vill ha runt 22 grader inne men tempen har, i skrivande stund, halkat ner till ca 16-19 grader runtom i huset. Allt står på fullt: elpatron har 0 på ramptider, cirkulationspumpen stod på läge två och står nu på läge tre.

Detta verkar vara problemet: Elpatronen hänger bara med upp till 54-55 grader på värmevattnet (alltså medelvärdet, eller vad man ska kalla det, som visas under "info"). Sedan slår den av och låter pumpen få jobba själv, vilket resulterar i att den inte orkar med och att innetempen sjunker. Är detta, ca 55 grader, max på IVT-pumparna? Om det blir neråt minus 30 ett helt dygn så är jag ju toast! Vad kan man göra åt detta? Måste jag skaffa en till värmekälla?

Vi får se om höjningen av cirkulationspumpen, som jag gjorde idag, till läge 3 kan hjälpa. Annars får jag väl be en stilla bön för varmare tider snarast...
Lite för den nyfikne.
Villa: 168 m2.
Uppvärmning: Bergvärme + vattenburet.
Pump: IVT Greenline HT Plus C7
Borrhål: 135 m.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Pumpen tycks inte orka hålla värmen vid -25 ute
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 20:04:40 »
Se vad skrev om maxtemp på 8.4 och GT9

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28891.20

Har nu, som många andra förmodligen, fått uppleva riktig svensk vinter de senaste dagarna med temperaturer nedåt -29 (inatt). Brrrr!!! Dagstemperaturen idag har legat på runt -22, ungefär.

När det är så här, för första gången i min pumps historia, tycks pumpen inte orka med att upprätthålla värmen. Vi vill ha runt 22 grader inne men tempen har, i skrivande stund, halkat ner till ca 16-19 grader runtom i huset. Allt står på fullt: elpatron har 0 på ramptider, cirkulationspumpen stod på läge två och står nu på läge tre.

Detta verkar vara problemet: Elpatronen hänger bara med upp till 54-55 grader på värmevattnet (alltså medelvärdet, eller vad man ska kalla det, som visas under "info"). Sedan slår den av och låter pumpen få jobba själv, vilket resulterar i att den inte orkar med och att innetempen sjunker. Är detta, ca 55 grader, max på IVT-pumparna? Om det blir neråt minus 30 ett helt dygn så är jag ju toast! Vad kan man göra åt detta? Måste jag skaffa en till värmekälla?

Vi får se om höjningen av cirkulationspumpen, som jag gjorde idag, till läge 3 kan hjälpa. Annars får jag väl be en stilla bön för varmare tider snarast...
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad fobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Slutade fylla Ã¥r vid 25.
SV: Pumpen tycks inte orka hålla värmen vid -25 ute
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 20:11:49 »
Tack för svar, lubbis.

Meny 8.4 skulle vara guld värd för mig, hör jag. Men hur kommer jag åt den? I "I/S"-läget hoppas denna meny över. Jag kommer alltså åt 8.3 och 8.5 men inte den däremellan.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 20:19:21 av fobbe »
Lite för den nyfikne.
Villa: 168 m2.
Uppvärmning: Bergvärme + vattenburet.
Pump: IVT Greenline HT Plus C7
Borrhål: 135 m.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen tycks inte orka hålla värmen vid -25 ute
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 21:00:30 »
Jag har tyvärr inga svar men däremot en liknande situation och samma fråga! Även jag som tidigare tyckt min pump funkat riktigt bra, blir nu fundersam när det varit kallare än -20 i en vecka här. Det är första vintern med pumpen så det är först nu jag ser hur det blir. Senaste dygnet med minus 25 ute, har inte pumpen orkat komma över 44 grader i radiatorretur fast kurvan säger att den ska slå från först vid 50. Elpatron igång med 6 kW, i princip konstant, men den orkar inte värma KBut till mer än ca 54-55 grader vad jag märkt. Det blir bara 18-19 grader i köket medan vissa andra rum verkar klara det bättre, alla radiatorer är fullt öppna. Jag undrade t.ex. om jag borde säkra upp och släppa på 9 kW patronen på min? Känns så drastiskt...

Lite fakta:
IVT E9 med 300 liters extern VV-beredare
Huvudsäkring i huset 16A (på väg att byta till 20A), elpatron inställd på 6kW
170 meter borrhål
2-planshus södra Dalarna med halvkällare, totalt uppvämd yta ca 180 m2. Gott om stora radiatorer.

Mina inställningar i pumpen:
Kurva 4.4 (meny 1.1)
Finjustering +1 (meny 1.2)
Kopplingsdiff 5 grader (meny 1.4)
VV 50 grader (meny 2.3)
VV kopplingsdiff 4 grader (meny 2.4)
Tillskottstimer 10 min (meny 8.1)
Ramptid öppna 10 min (meny 8.3.4)
Ramptid stänga 4 min (meny 8.3.5)

När pumpen kört ett par timmar på värme, efter att ha slagit om från lite varmvattenkörning tidigare idag, kommer den upp i följande värden:

GT1 42,3 (till 50,9), GT2 -26,1 (kallt ute), GT3 börvärde 50 nuv. 50,8, GT6 95,5, GT8 52,7 VBut, GT9 42,5 VBin, GT10 0,9 KBin, GT11 -2,1 KBut

När kurvan är inställd på att slå ifrån uppvärmningen av huset vid 50 grader på returen, känns det orimligt att den ska kunna komma upp i det för trots konstant 6kW tillsats ökas värdena knappt från ovanstående bild. Emellanåt när den slår om till varmvatten, ca 30-60 min eller så, hinner det sjunka till 34 grader på radiatorreturen när det är så här kallt ute, och då känns vägen väääldigt lång till 50 grader enligt kurvan.

Jag har då samma undran som fobbe, varför blir det så här? Pumpen i sig ska inte vara underdimensionerad tycker jag för det här huset? Tycker också att 8.4 och 9.2 menyerna är intressanta men kommer inte åt dessa heller. Vad exakt skulle det förändra och förbättra? Antar att jag måste anlita installatören då?

Tack så länge och kul med det här sättet att kunna dela med sig av sina VP-frågor! Man blir att känna sig mindre ensam i pannrummet trots allt :-)
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!