Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?  (läst 5815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mariatherese

  • Gäst
Mariatherese
Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« skrivet: 27 januari 2012, 11:55:57 »
Hej! Hittade inget bra ställe att lägga detta ämne på eftersom det egentligen inte har med värmepumpar att göra.
Jag bygger nytt hus under 2012. Vi kan inte borra efter bergvärme eller använda markvärme. Frånluftvärmepump har taskig komfort de det kyler ned golven trots golvvärme. Dessutom vill jag ha ett FTX-system. Då återstår att installera en luft/vatten värmepump... MEN, vi har i dagsläget en värmepump från Nibe och skiten har rasat minst två gånger på 11 år vilket har lett till ganska stora kostnader. Investeringen betalar sig inte.

Istället funderar jag på att kombinera ihop vattenmantlad kamin, solfångare, acktank med ren elpatron. Naturligtvis energisnåla fönster och en välisolerad grund. Problemet jag har är att man får med dagens regler ha maximalt 5kw värmepatron installerad samt att jag är osäker på om jag får ihop energiberäkningarna så att jag kan klara boverkets nya regler. I värsta fall får jag väl stoppa in en luft/vatten värmepump men jag skulle helst vilja slippa.

Huset är i två plan 200 kvm och kommer att ligga på västkusten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 15:59:30 »
Om du inte har egen skog så tror jag absolut inte att kamin betalar sig mer än värmepump, inte heller solvärme.

Varför skulle frånluftsvärmepump kyla ner golven ? Ventilation bör du ha i ett nytt hus, skillnaden är att man tar tillvara på värmen.

Jag hade skaffat en luft/vatten om det verkligen inte gick att utnyttja berg eller jordvärme.

Täljstenskamin kan man ha för mysfaktorn.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 16:09:10 »
Ja jag undrar oxÃ¥ varför en FLVP skulle kyla ner golven trots att det är värme i dem  Sc:,h

I övrigt hÃ¥ller jag med karaff, nästan  :)
Skulle hellre satsa på en FLVP i en nybyggnation och absolut en riktig kamin för mysfaktorn + att en eldstad kan va bra att ha nån gång...
LVVP är bra på Bästkusten men det tar lite emot emot att sätta en sådan utanför ett nytt hus tycker jag.

Sen är det på sådant vis att vid en nybyggnation är du i behov av ett värmesystem.
Det ska falla en i smaken, bra inköpspris, lättvindigt, billigt i drift men du ska inte räkna hem den investeringen som du är mer eller mindre tvungen att köpa för att överleva vintern  Thumbsup
Värmesystemet blir ju ett nödvändigt ont att köpa  :)

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 16:30:43 »
Luft/vatten ska du ha

frånluft ska du inte ha. FTX har du redan planerat för. mycket bättre också.

Du vet att du inte måste köpa Nibe va?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2012, 16:34:21 »
Tyvärr är det svårt att undvika värmepump
Men man kanske kan ge den optimala förutsättningar så som hus enligt passivhus standard och om möjligt ett energilager under huset som värms av solfångare och som sedan Värmepumpen kan jobba mot.

Lite inspiration till husfunderingarna
http://www.bt.se/nyheter/bollebygd/energisnalt-hus-som-ar-en-sensation(1365233).gm

Samt om man är intresserad av inne och ute temp i huset
http://sp.temperatur.nu

Användare: sp
Lösen: Boll3bygd
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2012, 16:41:14 »
Luft/vatten ska du ha

frånluft ska du inte ha. FTX har du redan planerat för. mycket bättre också.

Du vet att du inte måste köpa Nibe va?

Jo det fungerar ju absolut men det tråkiga med det vid en nybyggnation är att behöva ha den lådan på utsidan av huset, enl mitt tycke och smak...
I mitt fall, som har ett gammalt hus men ville investera i ett värmesystem som lÃ¥g bra till i pris och som är skäligt att driva kostnadsmässigt fick den bli en LVVP  Thumbsup
Hade inte hellre möjlighet till att varken borra eller gräva på min tomt...
Min framtidsvision är att när Bosch:en har gett upp sÃ¥ har tillvärkarna av solfÃ¥ngare och Benders gjort sina namn mer världsberömda pÃ¥ takpannor som bÃ¥de fungerar som just takpanna och solfÃ¥ngare OCH som klarar av hela Ã¥rsbehovet till bÃ¥de värme och el  ;)

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2012, 16:57:08 »
det viktiga är att man inte har en låda på insidan. Alltså luft-luft i ett nybyggt hus.

Huset kommer ju kräva väldigt lite. Speciellt med en FTX. luft vatten pumpen kommer göra VV och säkerställa att huset har värme oavsett om någon eldar eller inte eller om solen lyser. Ett hus som ska kunna säljas vidare behöver den typen av stabil grund att stå på.

FTXn kommer ju även säkerställa att huset som byggs 2012 inte lider av kallras från ventiler samt att den kan hjälpa till att hålla det välisolerade huset enligt senaste standard hyfsat svalt och fräscht under sommaren i stället för att bara rackabanga in varmluft pang på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2012, 17:04:19 »
Klarar man inte värmen med 5 kw i ett nytt hus Sc:,h är det riktigt kallt får du väl elda i kamin och bara huset är besiktat kan man väl ha mera än 5 kw elpatron. Jag skulle inte vilja värma huset med en eldstad inne i vardagsrummet blir ganska skräpigt av ved ska man elda ska man ha en riktig vedpanna men det går bort på ett nybygge då blir det billigare med vp men vill du inte ha så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2012, 17:09:15 »
det viktiga är att man inte har en låda på insidan. Alltså luft-luft i ett nybyggt hus.

Huset kommer ju kräva väldigt lite. Speciellt med en FTX. luft vatten pumpen kommer göra VV och säkerställa att huset har värme oavsett om någon eldar eller inte eller om solen lyser. Ett hus som ska kunna säljas vidare behöver den typen av stabil grund att stå på.

FTXn kommer ju även säkerställa att huset som byggs 2012 inte lider av kallras från ventiler samt att den kan hjälpa till att hålla det välisolerade huset enligt senaste standard hyfsat svalt och fräscht under sommaren i stället för att bara rackabanga in varmluft pang på.

Jo jag köper ditt ressonnemang ang L/V men ska inte en FLVP räcka i ett nytt och välisolerat hus och ändÃ¥ ge billig uppvärmning  Sc:,h


Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2012, 17:28:13 »
Jo jag köper ditt ressonnemang ang L/V men ska inte en FLVP räcka i ett nytt och välisolerat hus och ändÃ¥ ge billig uppvärmning  Sc:,h

En flvp räcker bra men vill man inte ha vp samt vill ha ftx då går det bort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2012, 17:29:25 »
FLVP eller FTX + el och ved är väl frågan. Luft/vatten går bort i ett nytt hus...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2012, 17:56:59 »
Tyvärr är det svårt att undvika värmepump
Men man kanske kan ge den optimala förutsättningar så som hus enligt passivhus standard och om möjligt ett energilager under huset som värms av solfångare och som sedan Värmepumpen kan jobba mot.

Lite inspiration till husfunderingarna
http://www.bt.se/nyheter/bollebygd/energisnalt-hus-som-ar-en-sensation(1365233).gm

Samt om man är intresserad av inne och ute temp i huset
http://sp.temperatur.nu

Användare: sp
Lösen: Boll3bygd

Jag kan tyvärr inte öppna den andra länken ....

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2012, 19:02:55 »
FLVP eller FTX + el och ved är väl frågan. Luft/vatten går bort i ett nytt hus...

Håller med Purjo_, Luft/vatten är för gamla hus.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2012, 19:16:08 »
Fast frågan känns lite som :

"Är det nÃ¥gon som har ett bra recept pÃ¥ fläskkotlett", Ställt pÃ¥ ett vegetarianforum  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur undviker jag värmepump i ett nytt hus?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2012, 19:18:25 »
Jag håller också på FTX i ett nytt hus, de har högre COP än en värmepump och ger både bra ventilation och god komfort (inget kallras)
Som komplement, om du har trångt på tomten, och långt till berget, skulle en värmepump från Svenska Sirius kunna vara ett alternativ.
Liten grävyta, hög tappvarmvattentemp och få rörliga delar är fördelar med deras princip.
http://www.siriusab.se/~siriusab/pdf/S2.pdf
Vad gäller tillförlitlighet och årsmedel-COP har jag inte någon uppfattning eller erfarenhet av deras anläggningar, men de borde vara överkomliga i pris och driftsäkrare eller lika driftssäkra som en luft/vatten-värmepump, med den fördelen att de levererar värme även om det skulle råka bli -21 grader kallt ute, detta innebär att du inte behöver ha särsklit stor installerad elpatron.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!