Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt COP Nibe 1145  (läst 24878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #30 skrivet: 15 januari 2013, 22:28:12 »
Du har ju väldigt bra brine-temp.

Vad står returen på för temperatur när framledningen är ca 47?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #31 skrivet: 16 januari 2013, 00:05:04 »
i meny 3.1 så har du kompressor information och tillsats el.
Vad har du för drifstimmar där och antal starter.
samt under tillsats el hur många timmar står det haft elpatron.

jag har ju själv en 1145 fast en 10kw vilket är en kolvkompressor du har ju en scroll eftersom du har en 12kw.
jag har ett hus från 50 talet i sten och väldigt dåligt isolerat har faktiskt bara extraisolerat vinden och där fick det endast plats med tot 250mm isolering :( 2glas fänster på 2 våningar endast 1 våning 3 glas. när jag ligger runt 0 grader så kör kompressorn ca 50% av tiden och framledningstempen ligger på max 44 grader det e det den klarar att leverera max med 18 element (hälften av gammal variant)och 2 slingor golvärme inkopplade.
värmer då tot 200kvm till 22 grader och 60 kvm till ca 18 grader.
så det känns som din 12 kw bör klara ditt energibehov utan problem.

Har du känt på alla element så de är varma upptill och har ca 47 grader vilket e det du matar ut från värmepumpen och ca 40 grader på returen.
hur varmt kördes det ut på elementen när du hade fjärrvärme för du skulle ha behaglig värme inne?





Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad Kylteknikern123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2013, 00:57:00 »
Jag har aldrig varit med om att någon har behövt använda kurva 11 innan.. Absolut vanligast är kurva 9 och möjligtvis vid behov upp till +4 på den lilla ratten.. Börja med att ställ ner kurvan till 9, och förskjutnigen på 0, får du kallt inne så är det bara till att öka på succesivt.. Har hänt ett antal gånger att jag kommit efter rörmokare som ställt upp kurvan till 10 och sedan förskjutningen till +4 sedan sagt till kunden att, -så nu får du bra och fin värme i huset, till följd av en värmepump som får gå onödigt många timmar extra, och i värsta fall en massa elpatronstimmar..

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #33 skrivet: 16 januari 2013, 10:50:27 »
David Rinnan. Hej! Det är nu In 4,1 ut 0,4. Utetemp - 4,5. Det är mycket grundvatten här som värmer upp.
Gradminuter -280. Elpatronen gick in 3h under natten idag men går inte för tillfället.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #34 skrivet: 16 januari 2013, 16:11:44 »
Jag har aldrig varit med om att någon har behövt använda kurva 11 innan..

Läs gärna svar #8.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #35 skrivet: 16 januari 2013, 22:54:39 »
fredde_l. Jag har kollat alla element. De ser bra ut allihop. Jag drog ner elementet i källaren nu också. El patronen gick 3 timmar under natten men annars har den gått ytterligare 3h under 3 månader så den verkar i stort sett klara sig utan tillsats.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #36 skrivet: 18 januari 2013, 13:30:31 »
Smurfen. Hej. Jag har fixat en logg nu. 3 timmars logg nu bara. Jag vet inte om det är för lite. En av installationskillarna var här igår och gjorde vissa inställningar. Ställde in kurva 9 +3. Dessutom sattes varmvatten på ekonomi och ett element i källaren har stängts av. Cirkulationsstyrkan (jag vet inte vad det heter men värdet som bestämmer hur fort vattnet i radiatorerna går sattes ned från 90% till 70%). Det är lite för kallt i huset just nu. Så jag vill helst ändra tillbaka till 11 kurvan. Om du tycker så kan jag logga igen till helgen. Då skulle det bli 0-gradigt igen. Tack på förhand!

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #37 skrivet: 18 januari 2013, 13:36:08 »
Glömde loggen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #38 skrivet: 18 januari 2013, 17:53:08 »
Kollade loggen och det ser ok ut visst behöver du höga temperaturer men för att ändra det krävs det ju andra radiatorer med allt vad det innebär. Det ser ut som att vp kommer att klara en framledning på ca 51,5 grader vilket räcker till ca -4 ute och det är kanske ovanligt att det är kallare än så. Du skulle kunna öka farten på kalla cp diffen mellan in ut är lite onödigt stor. Håll in bakåt knappen i 10 sekunder så kommer du till installatörs menyn men cp kanske redan står på max.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #39 skrivet: 19 januari 2013, 20:18:13 »
Hej Smurfen. Tack ska du ha. Menar du cirkulationspumpen på vattnet i värmesystemet(nu 70%), eller cirkulationen på köldvätskan(nu 100%). Jag tror problemet för mig är att jag har svårt att tro att jag får ut den utlovade effekten på 12kw. Det skulle betyda att så fort temperaturen ligger mellan 0 - (-4) så förbrukar pumpen ca 3,3 * 24 (h) * 30 (dagar) = 2400 kwh. Detta skulle ge att jag förbrukar 12kw * 24 *30 = 8640 kwh. Detta är högre än min tidigare fjärrvärmeförbrukning, och nu är det kallare i huset och elementet i källaren är av. Hur kan jag kolla om vp:en ger den utlovade effekten? Tack på förhand!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #40 skrivet: 19 januari 2013, 20:30:09 »
Jag menade cirkulation på köldbärarvätskan men misstänkte att du hade den på max redan. Det är svårt att kolla effekten på vp om man inte vet flödena men eftersom brine ut ligger 4 grader lägre än brine in så tar ju kompressorn värme ur hålet men hur mycket vet man inte. Eftersom du har hög framledning lämnar nog kompressorn lite lägre effekt gissningsvis ca 11kw vid 0 grader in från hålet och kompressorn går inte hela tiden skriv av tim räknaren i vp så ser du hur mycket den går per dygn. jag tycker allt verkar ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #41 skrivet: 19 januari 2013, 20:43:45 »
kör värmebärar CP och slå på ett elsteg vars effekt är känd. Typ 9kW.
Kolla skillnaden mellan framledning och retur. Säg att det är 5K i skillnad.

Kör sedan igång värmepumpen och kolla motsvarande skillnad. Den borde då vara större om den ger mer än 9kW.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #42 skrivet: 19 januari 2013, 21:50:45 »
Hej Smurfen. Men betyder det ingenting att jag hela tiden har in 4 grader på köldvätskan. Enligt Nibes egna siffror så ska den ge 11,15 kw vid 0/50. För mig är värdena ca i snitt, jag tittar till hela tiden, 4/51.
Kan det inte vara några konstruktionsfel? Jag menar jag har
1. stängt av ett element i källaren
2. sänkt temperaturen
3. skumisolerat en krypgrund under matrummet sedan förra året.
4 bytt lister och isolerat några andra mindre utrymmen
5 sänkt tappvattenvärmen till ekonomi.

Ändå har det gett en högre förbrukning. (Även om jag räknar på 11kw som max vad vp klarar av). Nu under januari så har kompressorn gått i stort sett hela tiden och nu blir det dessutom lite tillsats. Jag kommer ha en energiförbrukning för uppvärmning på gissningsvis ca 8500 kwh(om Nibes tekniska dokumentation skulle stämma). Vilket är ökning på ca 25%. Trots att jag genomfört åtgärder som borde sänkt min förbrukning. Det känns ju väldigt konstigt och misstänksamt att Nibe aldrig satt en mätare på den faktiska ut effekten i värmepumpen. Det borde väl ha varit relativt enkelt att göra den beräkningen.

Utloggad KarlH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #43 skrivet: 19 januari 2013, 22:03:53 »
David Rinnan. Ok. Du menar alltså att jag kör vp:n endast på eltillskott, säg 9kw. Antecknar värdena. Sedan så sätter jag på automatiskt läge igen(som då använder kompressorn). Antecknar värdena igen. Om kompressorn ger en högre effekt så kommer den orka hålla högre framledning så därför ger det en högre effekt än 9kw. (Detta ger därför en högre differans mellan framledning och retur) Är det rätt tänkt? I för sig så bevisar väl det endast att kompressorn ger mer än 9kw?

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt COP Nibe 1145
« Svar #44 skrivet: 19 januari 2013, 22:26:59 »
Ett :dt: pÃ¥ 8 K är inte för högt och med -60 gradmin som är fabriksinst. Är det lite tidigt för kompressorn att slÃ¥ in. Sänk gradmin till -95 och sänk flödet pÃ¥ cirkulationspumpen sÃ¥ att du fÃ¥r en temp.diff pÃ¥ 8  °C dÃ¥ kommer kompressorn att ge en högre effekt och kondensorn kommer inte att ha för hög underkylning vilket annars gör att vp tappar effekt och gÃ¥r dÃ¥ istället in med tillsatts för att kompensera det vp'n inte klarar att leverera vid för högt flöde. Anledning till att sänka gradmin är att kompressorn fÃ¥r en lägre starttemp/tryck i kondensorn vilket gör att startsrömmen blir nÃ¥got lägre och att den gÃ¥r längre innan den kopplar in tillsattsen.
Det ända du behöver göra är 2 saker.
Sänk gradmin.
Sänk flödet.
Mvh Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!