Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd  (läst 9625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SVT text. Sifo har gjort en undersökning på folksams begäran, 24 % av bergvärmeägarna är missnöjda...främst med installatörer och bristande funktion. Snacka om misslyckande för branschen..

Undrar om detta KAN gå obemärkt förbi!?!

Mer info finns på folksams hemsida under press...

länk: http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/ED/65/wkr0001.pdf

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/05/ED/66/wkr0003.pdf

Vet att detta sagt förr här...men tänk er..."Värmepumpsintrimning AB"...där skulle det finnas pengar
« Senast ändrad: 19 juni 2005, 22:16:52 av Norrlänningen 2.0 »
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2005, 22:49:45 »
Hej

Intressant men varför har ingen i detta forum varit så missnöjd eller haft VP haveri. Är det därför det aldrig går så långt till haveri för att vid minsta problem skriver man kommentar och vi hjälper varandra.

Ex på fel kan vara:
många HP alarm,
luft i borren, mark slingan
strypningar på radiatorkretsar.

Kan vi minimera ner fel med våra kommentarer på åtgärder och förslag?

De kompressor haveri jag läst om här är frånluftVp , L/L VP och äldre anläggningar som har används i över 10 år.



Om någon här vet om en bekant som har haft kompressorhaveri eller större haveri kan ni höra av er.
Skriv gärna en rad i forumet.
« Senast ändrad: 19 juni 2005, 23:07:03 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2005, 23:09:09 »
Då ingen annan tycker nått så får jag väl själv tycka.. knUp knUp

Det känns lite som om historien upprepar sig, förra gången det begav sig så borrades det ruggigt grunda hål, man installerade för små pumpar i för stora hus, man installerade pumpar i olämpliga hus, man provade med kopparkollektorer som funkade ibland och lät bli att funka ibland, det gjordes något så ruggigt med fel så att det är skrattretande och installatörerna var tämligen fartblinda.

Har man lärt sig något av detta? Ja vissa installatörer, men de ska nog finnas på en mindre ort där man litar på vad grannen säger och inte enbart jagar pris, men samtidigt har det tillkommit en ansenlig mängd rena scharlataner som säljer en pump precis var som helst, skruvar in den, startar å drar. Likadant borrbranschen. "Ett hål i backen-hur svårt kan det vara?"

Så har vi händiga Harry som antingen bygger sin pump själv eller installerar allt själv, och så länge man vet vad man gör så är det tveklöst billigast, och blir säkert frid och fröjd för denne också, men handen på hjärtat, hur många har den kollen då?

Nu är det så att jag tror att det här med krängandet av pumpar kommer få konsekvenser, tyvärr inte bara för branschen, jag tror försäkringsbolagen kommer "dra öronen åt sig" snart, och vilka tror ni får betala för det???

Jag anser att ett massivt krav bör riktas mot hela branschen, vi vill ha BRA grejjer och DUKTIGA installatörer som vet vad de pratar om och som även vågar sätta ned foten och säga:

NEJ, du bör inte installera en värmepump utan att bygga om radiatorssystemet
NEJ, du bör borra djupare
NEJ, du bör fundera på om elpriset blir lägre eller dyrare och jag hjälper dig komma fram till rätt pump.
etc...

Svenskar gillar studiecirklar, Tillverkarna bör kunna starta kurser på de orter de finns representerade och lära ut reglersystemet och tekniken, ..."lär dig köra din värmepump", visst, de måste avsätta nån med grundlig teknisk kompetens och även vara beredd på att förklara, och förklara, och förklara.

Köper jag en dator, eller för den delen ett j*vla ADSL-abbonemang, nog f*n har jag 24 timmars support? Var är den då det gäller värmepumpar? Varför inte bygga upp detta "funkar det inte-ring, vi guidar i menyerna"

Kostar pengar?? Jo visst, men 26% missnöjda...kan det kanske vara så att det ÄR VÄRT DET!!!

För fortsätter det så här så kommer det att bli en tämligen otrevlig debatt i media kring värmepumpar...är det rätt sätt att behandla en så bra uppvärmningsform och framförallt, sin kassako?

Sist men inte minst...var är serviceavtalen som ger förlängd garanti? Teckna detta och vi ersätter ev skador under xx år, skulle ge trygghet och visa på seriositet.



Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #3 skrivet: 23 juni 2005, 15:11:37 »
Jag tror du har rätt i att en stor del av problemen skulle kunna undvikas om anläggningarna trimmades in ordentligt. Folksam borde ha en länk till detta forum pÃ¥ sin sida...  studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2005, 08:56:25 »
Endelig en undersøkelse som relaterer feil på varmepumper i forhold til antall undersøkte/solgte :)
Hver tredje IVT eier har altså feil, hver fjerde NIBE eier og de andre kommer unna med feil "kun" på hver femte varmepumpe.
Dette er selsagt for mange feil uansett, men verdt å vite for den som skal skaffe seg varmepumpe.......
Konklusjon: Styr unna IVT, vurder NIBE hvis prisen er spesielt gunstig......selv ville jeg sett på alle andre alternativer som altså har "kun" 20 % feil ;)
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2005, 10:16:30 »
JAg tror att en av anledningarna kan vara att de flesta  opinionsbildarna är av typ Sverker i Plus = okunniga/osakliga.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2005, 10:41:48 »
Hej Janne El + andra
Hej

Intressant men varför har ingen i detta forum varit så missnöjd eller haft VP haveri. Är det därför det aldrig går så långt till haveri för att vid minsta problem skriver man kommentar och vi hjälper varandra.

Ex på fel kan vara:
många HP alarm,
luft i borren, mark slingan
strypningar på radiatorkretsar.

Kan vi minimera ner fel med våra kommentarer på åtgärder och förslag?

De kompressor haveri jag läst om här är frånluftVp , L/L VP och äldre anläggningar som har används i över 10 år.



Om någon här vet om en bekant som har haft kompressorhaveri eller större haveri kan ni höra av er.
Skriv gärna en rad i forumet.

Jag har en intressant grej??
Jag känner en familj som kör bergvärme som alltid berättat hur bra allt funkat med den.
Men när vi träffades på en fest med lite sprit(!) i oss så började han snacka om problem dom hade haft, varmvatten som inte räckte till, kompressorhaveri på en 8 år gammal installation, det kostade över 50000:- skattade pengar att få igång allt igen, det talades det aldrig om i nyktert tillstånd. Det hade väl liksom varit billigare och bättre att ha kört direktel under alla år istället?

Det blir liksom en fasad att upprätthålla, man vill inte att man skall framstå som en loser när man plöjt ner kanske mer än en årslön i något som kanske inte blev så bra.
Hur många hör folk som skryter om hur mycket pengar dom förlorade under it-bubblans glansdagar??
Men om nÃ¥gon gjort ett litet klipp dÃ¥ pratas det vitt och brett i bekantskapskretsen för att manifestera sin egen smartness. Det räcker ju med att nÃ¥gon tar hem dagens dubbel sÃ¥ börjar skrytet.  :D
 
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2005, 15:25:34 »
Jag tillhör dom nöjda....men skulle vilja kunna styra vv bättre vid behov - från köket, inte behöva gå ner i källarn. Då skulle jag kunna köra i princip utan eltillskott och spara ÄNNU mer. Detta vore ett försäljningsargument!

När nu så många har problem - varför i hela friden tar ingen av tillverkarna upp detta och satsar på 100% nöjda kunder? Görs det undersökningar på vad vp-ägare efterfrågar i form av förbättringar? Har marknadsavdelningarna huvvet under armen?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2005, 18:59:07 »


Om någon här vet om en bekant som har haft kompressorhaveri eller större haveri kan ni höra av er.
Skriv gärna en rad i forumet.

Två av mina bekanta har bergvärme. Den ena har fått en kompressor haveri.Pumpen var 2 år gammal
Den andra vaknade utan värme i huset i lördags.Det var tydligen något kort som var paj?

Båda var på 7kw tror jag

Nu gick väl allt på garanti men ialla fall...
« Senast ändrad: 27 oktober 2005, 11:02:23 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2005, 08:19:04 »
Jag tycker vi gör detsamma med de som haft problem med sin biobränsleanläggning.  ;)

Typ sotbrand, ryker in, kallt när de vaknat, slut ved, bakbrand i pelletsanläggningen, mögel i källarens vedförråd mm.

Det är klart det finns problem, det gör det med alla typer av uppvärmningssytem, minst bekymmer är det nog med direktverkande el, där är det i princip bara termostaterna som krånglar, samt risken för brand vid övertäckning.

Att börja skriva in olika fel som varit här ställer jag mig lite tveksam till, det blir fort en svart lista som är omöjlig att kontrollera.

Tycker i.o.f.s. det är OK så länge fabrikaten inte skrivs ut, men oå andra sidan skulle väl det vara själva iden med den typen av inlägg.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ex.
Citera
Två av mina bekanta har bergvärme. Den ena har fått en kompressor haveri.Pumpen var 2 år gammal
Den andra vaknade utan värme i huset i lördags.Det var tydligen något kort som var paj?

BÃ¥da var Nibe 7kw tror jag

Nu gick väl allt på garanti men ialla fall...

Dett inlägg ger Nibe dåligt rykte, i vart fall är det inte bra reklam.
Hur vet jag vad den som skrev inlägget hade för avsikt med sitt inlägg?
Hur vet vi att det verkligen var Nibe det handlade om?
Hur vet vi om det var ett kortfel? (ett enkelt sätt för den som "repat pumpen" att få ut mer pengar för sin reparation än om han berättar att den löst ut p.g.a. en trasig huvudsäkring)

Nu är Hansson en trogen gäst i forumet, och jag har en viss respekt för hans inlägg (även om han talar en del i egen sak, så vedeldare han är), han har dessutom en hel del inlägg historiskt som gör det möjligt för mig att bedöma honom som trovärdig eller ej.
Ofta när kritik framförs så görs dock detta av nyblivna medlemmar eller gäster, vilket gör det än mer svårt att moderera.

Vad säger ni?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2005, 11:14:17 »
Det var inget kort.Det var en depresstostat. Vad nu detta är ??

Jag tog bort namnet.Det kanske var dumt att skriva det
Jag har ingen andledning att smustkasta olika märken eller dylikt.
Hade jag inte gratis ved så hade jag oxå haft en värme pump.

Det jag tycker är konstigt att så många verkar var negativa till raporten?
Det borde ju vara bra för oss konsumenter att sånna här raporter finns.
Då måste väl tillverkarna öka garanti tiden.Införa Trygghets försäkringar mm

O vist finns det problem med min vedanlägning oxå
Ont i ryggen är ganska vanligt samt tränings värk.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2005, 11:41:21 »
Visst är listorna bra, det visar på att det finns problem, väl värda att ta i beaktande vid investering.

Varför tror du att värmepumpsforum har blivit en sådan succe?

Det finns många fallgropar vid eventuellt inköp av värmepump. Jag hoppas dock att värmepumpsforum och alla dess medlemmar skall kunna hjälpas åt att undvika de vanligaste felen/bristerna både vad gäller val av anläggning, dimensionering och drift.

De rena tillverkningsfelen kan vi tyvärr inte göra så mycket åt. :o

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2005, 00:21:04 »
Varför tror du att värmepumpsforum har blivit en sådan succe?

/Rickard

För att vi är ett gäng åldrande rå-nördar som inte har något liv!!!  ;D

 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Murre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2005, 19:06:01 »
Har eldat  med ved,haft en fin pelletsanläggning men nu äntligen bärgvärme,tro mig människan är lat av naturen och värmepump är det absolut bästa alternativet *vinkar*
IVT C7 HT+ 149M Borra samt 50m jordvärme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Var 4:de bergvärmeägare missnöjd
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2005, 14:09:11 »
Varför tror du att värmepumpsforum har blivit en sådan succe?

/Rickard

För att vi är ett gäng åldrande rå-nördar som inte har något liv!!!  ;D

 / mvh

Gubbar i övergÃ¥ngsÃ¥ldern som äntligen hittat nÃ¥t "nyttigt" att göra med datorn?  Sc:,h ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!