Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frågor angående krypgrund  (läst 1236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Husägare23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor angående krypgrund
« skrivet: 08 november 2021, 20:20:38 »
Hej!

Jag och maken har flyttat in i ett hus med krypgrund och jag hoppas på att jag kan få svar på endel frågor jag har om grunden.

Hos oss så finns det en tillbyggnad där det inte finns plast på marken i den delen av huset finns det även organiskt material och där kan man känna av viss lukt ibland. Framförallt kan man känna det vid golvlister. I resten av huset så kan man om man luktar jättenoga känna lite doft precis när man kommer in i huset. Det är bara jag och min man som känner lukten, inte gäster eller killen från ocab.

Eftersom vi (främst jag) ville kolla upp lukten så hade vi en kille från ocab här och kollade. Han kände lite lukt i den tillbyggda delen och mer lukt i grunden. Han sa att det fanns tecken på fuktpåverkan. Han rekommenderade rensning av grunden, plastning och avfuktare med undertrycksfläkt. Han nämnde även att det med största sannolikhet finns tryckt virke i syllen men sa inte så mycket mer om detta.

1. Om det är så att lukten orsakas av den tryckta syllen, kan då avfuktare med undertrycksventilation råda bot även på detta? 2. Hur vet man om det är fuktig krypgrund eller tryckt syll som luktar? Lukten jag känner är typ källare/jordkällare.
3. Kan jag göra något mer än det ocab-killen rekommenderade?
4. Kan man lägga typ latexfog i golvspringan bakom golvlisten för att dämpa att det kommer lukt därifrån?
5. Kan vår luftvärmepump ”suga” upp lukt från krypgrunden? Jag tycker att det blir något värre när den är igång.

Många frågor men jag hoppas att jag kan få svar på några 😃

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor angående krypgrund
« Svar #1 skrivet: 08 november 2021, 20:48:02 »
Vilken typ av ventilation har huset?

Om det är självdrag...utan tilluftsventiler...så kan luft ifrån torpargrunden sugas in i huset.

Bra idé  att täta med latexfog där det drar vid golvet
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Husägare23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor angående krypgrund
« Svar #2 skrivet: 08 november 2021, 21:01:36 »
Vilken typ av ventilation har huset?

Om det är självdrag...utan tilluftsventiler...så kan luft ifrån torpargrunden sugas in i huset.

Bra idé  att täta med latexfog där det drar vid golvet

Det är självdrag. Men vi har satt in tilluftsventiler och mekanisk frånluft ska in från badrum/tvättstuga. Men när frånluften sätts in är jag rädd att den kommer dra upp ännu mer krypgrundsluft.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor angående krypgrund
« Svar #3 skrivet: 08 november 2021, 21:46:49 »
Jag har dessa i två hus.....de stör ej balansen mellan till/frånluft....

innerdelen tar ju plats, men ser helt ok ut....estetiskt. Jag har monterat dem vertikalt.
De säljs av fler åf till drygt 4.000 SEK inkl moms..

https://mitsubishielectric.se/produkt/miniventilation-50/?gclid=Cj0KCQiAsqOMBhDFARIsAFBTN3eD9FE4iea-kB5yW4JF61iovI1RVZjc2FZwgWfVGsktABzx7Pq8Y2gaApZMEALw_wcB

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!