Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dÃ¥ligt tryck  (läst 12481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2016, 10:56:03 »
Men som sagt, om det räcker att ange certnummer och namn så kan man lika gärna ha en kryssruta som man fyller i där man intygar att den skall installeras.
Det enda som skulle kunna bli rättssäkert vore om man fick ett skriftligt intyg som sedan kontrollerades (fakturakopia) av myndigheter, och då skulle kostnaderna dra iväg ännu mer än de redan gjort.
Kostnaderna börjar bli löjliga, och det lär bli ännu värre när de farligaste köldmedierna är borta, att då ha så stringenta regler blir rent ut sagt löjligt.
Ungefär som när EU är inne och ställer krav på däcktrycksvarning på nya bilar. (Min larmar nu)
Rena rama vansinnet.

Om kunden uppger namn och certnummer pÃ¥ montören sÃ¥ tycker jag det är ok och dÃ¥ maskinen sedan i alla fall ska garantiregistreras hos distributören ( Fg Nordic i detta fallet)  via nätet för att den 5 Ã¥riga garantin ska gälla och där ska det ocksÃ¥ fyllas i namn och certnummer.
Man "borde" då som återförsäljare sitta ganska säkert när det gäller försäljning i den gråzoner och garantin blir mer solklar, tror det var Bauhaus eller elgiganten som hade något liknande sätt vid försäljning över disk tidigare.
Nu håller flera fortfarande på med materialgaranti och som du tidigare skrev så är det tveksamt om man kan sälja med materialgaranti när det installeras av en certifierad montör till en privatperson.

Men som vanligt finns det hundra åsikter om allt och man kan tolka lagar och regler annorlunda och detta är min åsikt i detta ärende när det gäller att hålla support på en fabriksny maskin.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2016, 18:40:32 »
Innova hette den, köpt på Elon. Tror de tar från Ahlsell.

Den funkade bra i 3år, innan den blev sämre.

tre år är väl okay för en Kina-pump?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2016, 18:46:52 »
Tror det är 3m rörlängd som är rekommenderat för den modellen.
Men hur den beter sig med "för korta" rör vet jag inte då vi inte provat.
Har dock haft problem med en del Panasonic med för kort rördragning men då var det främst avfrostning som spökade lite.

Har polarpumpen sålt en maskin utan försäkran från dig att den ska driftsättas av en rätt certifierad montör så borde dom även stå för hjälpen kan man tycka då man inte får sälja maskiner utan att veta att dom driftsätts korrekt.
minst tre meter är rekommendationen för att slippa ljud i innedelen. Men jag har vissa misstankar och tecken på att avgiven värme minskar också med kortare rör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2016, 18:47:47 »
Hej. Hoppas på lite tips härifrån då jag snart ger upp en ny Fujitsu luftvärmepump från Polarpumpen.

Denna ger för låg temperatur och klarar inte hålla värmen uppe, så något är fel.

Hela historien; Hade en pump sedan förut i isolerat garage på 65kvm som funkade bra till en början men gav till slut upp. Det var kallt när den gav upp, så beställde en ny direkt från Polarpumpen då jag jobbar i garaget och behöver värmen där. Montage genomförde jag själv då jag inte har tid att vänta på någon installatör. Har monterat flera vp förut.

Rev ned den gamla pumpen och monterade den nya, vakumerade och släppte på gasen. Allt i sin ordning.
Startade den och upptäckte då att den gasade på ett par minuter och sen saktade ned pga tempen sjönk i innedelen.

Då mätte jag trycket i den och konstaterade att det var för lågt (18,4bar)

Ringde polarpumpen och frågade snällt vad vi kunde göra åt detta. Fick då som svar att du har monterat själv så ingen garanti, vi hjälper dig inte..
Jag har F-gas cert, men det var inte senaste EG koden på, och är till fordon så det godtog de inte..

Jag frågade då om det hänt förr att det är för lite gas från fabrik, och det hände aldrig enl de.

Drog då på tömningsaggregat och fick ut 730g, det ska vara 1kilo i den. Fick i den 1kilo gas och startade. Nu funkar den visserligen bättre, men inte tillfredsställande.

Den håller flåset uppe nu hela tiden i stort sett, men ger bara som mest ca 42grader ut, då med ett delta på 20 grader från luft in i innedelen.

Trycket ligger nu på 25-32bar.

Hade 14grader i garaget igår kväll, och när jag kom ut i morse var det 9grader. Utetemp -8

Nu ligger det på nollan, då håller den 14grader inne. Sista teorin vi evt har nu är att kanske rören mellan inne och utedel är för korta.
Någon som varit ute för något liknande? Rören är ca 1,5m nu.

Bilder från idag.








vad får du för tryck och temp när du kör den på kyla i testkörningsläget?

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2016, 12:29:29 »
minst tre meter är rekommendationen för att slippa ljud i innedelen. Men jag har vissa misstankar och tecken på att avgiven värme minskar också med kortare rör.

Ljudet är lite högre ja, men tänkte det kvittade i garage. Fint att fler har den teorin, den kommer bekräftas eller avkräftas snart.

3år är helt ok på en pump till det priset. Nu trodde jag iofs de var en bra pump jag köpte förra ggn, då ELON uppgav det var en sk "nordenpump"

Inte mätt tryck vid kyla..

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2016, 13:37:10 »
Jag ser fram emot ditt resultat efter förlängningen.

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2016, 15:20:14 »
Jag uppdaterar för informationens skull. Det hjälpte inte med längre rör.

Den fick något ryck på 10min efteråt då den gav ut över 45 grader som den ska, och då hörde man att kompressorn "tog i" mer.
Generellt så går den upp i temp så att fläkten drar på i ca 3min, sen ramlar den ned i temp och fläkthastigheten sänks.

Teorin nu, är att det kan vara fukt i anläggningen. Jag har plockat ned pumpen och kört den till en reparatör som ska montera ett torkfilter och testa den hemma hos sig.

Ã…terkommer med resultat

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #22 skrivet: 16 februari 2016, 16:16:02 »
Hej
Kan inte låta bli o undra vad det är som styr hur mycket värme/flås den ska pumpa ut?
Jag menar, det är ju normalt att den går ner i temp o fläkt när den är nöjd och den verkar ju fungera rent funktionsmässigt så det kanske äe en styrningsfråga?
Jag antar du kollade alla sensorer också så det kunde uteslutas i första ledet
Bara en spontan tanke, jag kan inget om pumpar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #23 skrivet: 16 februari 2016, 18:32:39 »
Vissa tillverkare har ju en effektstyrning som gör att d einte tillåts varva upp för fullt om det är över en viss utetemp, typiskt 7 grader.
Om utegivaren visar för varmt kanske den stryps effektmässigt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #24 skrivet: 16 februari 2016, 20:09:19 »
Ja nånting måste ju berätta för pumpen hur den ska bete sig?
I min lilla fantasivärld så är det givarna som styr det basala beteendet, konstaterar temp ute/inne, värme/kyl behov, effektreglering,avfrostning etc
Sen får elektroniken/mekaniska sköta resten
hade man haft/förstått flödesschema samt givarparametrar hade man kunnat hitta effekt/styrningsfel mycket lättare
På en pump där allt fungerar men beter sig konstigt torde det vara hjärndelen som falerar och inte det mekaniska iaf
men som sagt jag bara spånar.....

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #25 skrivet: 22 februari 2016, 08:35:10 »
Givare fungerar och reglerar där de ska.

Pumpen blev vakumerad på nytt i går inomhus. Den gav då det den skulle 70grader på röret in, och ca 50grader max i utblås på full fläkthastighet.
Ja, det sitter en tempgivare på röret in i innedelen. Värmer man den så kan man låta fläkten gå för fullt om man vill för att testa.

Så denna pump bryter inte på värme, då den funkade inne i ett garage.

Bryter antagligen bara när gastempen blir för hög i kompressorutgången.

Vi var nöjda i går när det funkade efter vi lirkat på och isolerat givaren i innedelen, trodde då vi hittat felet.

Bar ut utedelen i ca 0gradig temp. Då gick den tillbaka till gamla takter med utblås på 35grader. Det konstiga här är att röret in i innedelen var fortfarande 60-70grader och trycket låg på 33bar. Alltså, det kommer värme in i innedelen, men "radiatorn" och "returen" förblir kall..

Jag är ingen expert, men det känns som att det är dålig cirkulation i innedelen. Som att något är tätt..

Nu finns absolut ingen fukt eller något i systemet. Han som hjälper mig vakumerade den inne, plus att han värmde på utedelen i samma veva för säkerhets skull.

Vi vet verkligen inte vad som är fel, men jag lutar åt innedelen. Skapligt irriterande >:(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #26 skrivet: 22 februari 2016, 08:39:50 »
Jag nämnde det ju tidigare, och har inte sett dig kommentera det, men har du kollat så att inte något av rören har gått i veck i innerdelen när du monterat.
Det är ju rätt lätt hänt om man inte är försiktig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Holmqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #27 skrivet: 22 februari 2016, 10:24:06 »
Japp, det är också kollat!

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #28 skrivet: 22 februari 2016, 16:09:16 »

Liten efterfundering, vad händer i utedelen när ni går ut i 0 gradigt som inte händer inne i garaget?
Om den funkar inne men inte ute, är det väl nåt som påverkas av temperatursänkningen?
« Senast ändrad: 22 februari 2016, 16:24:26 av hsmapa »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Fujitsu 09 LM Slim, för dåligt tryck
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2016, 22:24:44 »
Givare fungerar och reglerar där de ska.

Pumpen blev vakumerad på nytt i går inomhus. Den gav då det den skulle 70grader på röret in, och ca 50grader max i utblås på full fläkthastighet.
Ja, det sitter en tempgivare på röret in i innedelen. Värmer man den så kan man låta fläkten gå för fullt om man vill för att testa.

Så denna pump bryter inte på värme, då den funkade inne i ett garage.

Bryter antagligen bara när gastempen blir för hög i kompressorutgången.

Vi var nöjda i går när det funkade efter vi lirkat på och isolerat givaren i innedelen, trodde då vi hittat felet.

Bar ut utedelen i ca 0gradig temp. Då gick den tillbaka till gamla takter med utblås på 35grader. Det konstiga här är att röret in i innedelen var fortfarande 60-70grader och trycket låg på 33bar. Alltså, det kommer värme in i innedelen, men "radiatorn" och "returen" förblir kall..

Jag är ingen expert, men det känns som att det är dålig cirkulation i innedelen. Som att något är tätt..

Nu finns absolut ingen fukt eller något i systemet. Han som hjälper mig vakumerade den inne, plus att han värmde på utedelen i samma veva för säkerhets skull.

Vi vet verkligen inte vad som är fel, men jag lutar åt innedelen. Skapligt irriterande >:(
Vacumerad? Med nytt köldmedel? Vad blev överhettningen och underkylningen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!