Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?  (läst 8626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #15 skrivet: 16 september 2012, 23:12:17 »
Tack!!
Det var en väldigt utförlig instruktion, så då kan jag se på det i morgon förmiddag. Om nu kompressorn är paj och jag får ditsatt en ny + nya kontaktorer, så bör jag alltså ha ett externt motorskydd? Det var inget dom monterade när pumpen sattes in -99. Bara en vanlig allpolig brytare + egna säkringar.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #16 skrivet: 17 september 2012, 01:14:41 »
frågan att utreda är om säkringarna går inom rimligt kort tid vid tvåfas-drift eller inte - ett motorskydd kan man ofta ställa noggrannare än säkringar som är i standardiserade steg och det kanske finns varianter av motorskydd med fasbortfallsvakt.

ett motorskydd per kompressor alltså och om man nöjer sig säkringar så är det säkring-triplett per kompressor efter man kollat hur mycket ström kompressorn normalt drar och väljs så att det bryts inom rimligt tid vid tvåfasdrift.

sådana saker kostar pengar och är inte något som stoppas in standardmässigt.


Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #17 skrivet: 17 september 2012, 10:19:31 »
Så där, nu har jag mätt.
Kommer inte åt kontakten vid kompressorn, men det borde väl räcka med att ta ut ledningarna som går från mjukstarten till kompressorn och mäta på dom?
Motstånd mellan ingående faser till kompressor är mellan 1,5 och 2,5 volt. Dessvärre piper multimetern när jag mäter mellan en fas och jord. Alla faserna kortsluter mot jord. Så då är väl kompressorn körd. Skumt bara att alla lindningarna verkar vara paj.

Nu bor jag i Norge som är det enda landet i Europa (utom Andorra tror jag) som har 220 volt mellan faserna, man har ingen nolla, bara jord. Man tar ut 220 volt mellan två faser. Trefas blir alltså också 220 volt.

En trefas motor kopplas med en Deltakoppling, inte som i Sverige med Y koppling.
Men det skall väl inte spela så stor roll när det gäller mätresultatet? Kortslutning mot jord = säkring löser ut.

Du kanske missförstod min rubrik, jag har bara en kompressor i min VP, men den har pajat två gånger. Ledsen om jag var otydlig.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #18 skrivet: 17 september 2012, 10:24:42 »
Såg för övrigt nu när jag öppnade chassit att det sitter en liten modul på kontaktorn där man kan ställa in ampere, antar att det är ett internt motorskydd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #19 skrivet: 17 september 2012, 18:53:36 »
Såg för övrigt nu när jag öppnade chassit att det sitter en liten modul på kontaktorn där man kan ställa in ampere, antar att det är ett internt motorskydd?

Jepp, vad står den på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #20 skrivet: 17 september 2012, 19:07:34 »
13 A är den inställd på, men det är alltså en trefas 230 volts pump.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #21 skrivet: 17 september 2012, 20:25:26 »
13 A låter mycket om det är tänkt att skydda kompressorn. Den borde ligga på runt 2 kW? Ett motorskydd skulle varit ställt på cirka 6-7 A.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #22 skrivet: 17 september 2012, 21:28:24 »
Håller med - att du idag står med trasig kompressor pga. slitna kontaktorer och strömrusningsskydd kan bero i grunden på en felställd motorskydd som inte gjorde jobbet när det behövdes.

Att det piper mot jord pÃ¥ alla 3 faserna när du har jordfel är inte sÃ¥ konstigt dÃ¥ alla lindningar sitter ihop i 'hörnen' i D-koppling och din beeper känner inte skillnad om det gÃ¥r direkt mot jord eller via nÃ¥gon lindning till punkten med nÃ¥gra fÃ¥  Ohm i resistans.

Om du kör med Ohm-meter  mellan jord och pinnarna sÃ¥ är när du läser av lägsta Ohm-värdet som du är närmast stället med jordefelet.

Varför man helst vill plocka bort anslutningen trots kanske en hel del jobb och mäta direkt pÃ¥ kompressorns pinna är annars just för att utesluta fel att det är dina kringapparater och kontaktorer som är trasiga och ger felindikering  - för om du har fel i dessa och kortsluter mot jord i nÃ¥gon burk sÃ¥ ger det samma indikering som jordfel i kompressorn och du vet inte vilket.

Vid felsökning så måste man alltid dela upp problemet i mindre och mindre bitar genom isärkoppling på olika sätt för att vara säker på att felet inte är i någon annan del än den delen man tror.

---

kolla vad det kostar att få en kompressor bytt, om du kan få det gjort för 30 papp så är det betydligt billigare än en helt nyinvestering på nya grejor på över 100' som du redan nu ser att det kommer vara svårt att räkna hem. till detta en genomgång och intrimmning av systemet så att den verkligen fungerar utan onödiga temperaturdiff mm och optimera (billigast om man gör det själv, kräver dock en viss egenintresse) och att det inte gör en massa starter per dygn och ta redan på varför om det nu gör det.

---

Om jag hade varit i samma situation så hade jag förmodligen raggat en ny begagnad kompressor och gjort jobbet själv (om man inte kan hårdlöda så tränar man på det etc. har man ingen kvävgas på tub så får man prova med argon eller CO2 som skyddsgas etc.), förmodligen med propan eller propylen som köldmedie (om det inte är ohemult mycket köldmedie i maskin) inklusive gasollarm och nödutsug då jag gissar att den har R407C som köldmedier - men å andra sidan har jag det mesta som behövs inklusive vakumpumpar och tillverka resten som behövs efter hand inklusive att på ett kontrollerat sätt tömma ut gammal köldmedie utan att släppa ut något i atmosfären.

Varför jag skulle göra detta beror pÃ¥ att jag vill inte sitta i knäna pÃ¥ nÃ¥gon kylnisse/montör/säljare där dess huvudsakliga  ambition är att sälja en 100' panna till mig istället för att fixa till problemet med det som finns och göra vad som rimligtvis kan göras för att det inte skall upprepas när det strular, har man den inställningen att grejorna skall fungerar sÃ¥ lämnar man inte utrustningen med felinställd motorskydd, man har provat att den löser ut vid tvÃ¥fasdrift etc. bÃ¥de vid lÃ¥glast (nystartad) och höglast (när den pumpar mot 55 grader C) innan man lämnar sitt uppdrag efter som slitna kontaktorer som inte sluter alla faser kommer att inträffa förr eller senare med 2-fasdrift som följd.

kort sagt, att man har kontroll på sin egen egendom.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #23 skrivet: 17 september 2012, 21:42:02 »
Den där har väl urtagbar kylmodul?

Borde man inte kunna jacka ur den och leta upp en kylfirma som i sin verkstad kan byta kompressor utan att man behöver sälja organ?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #24 skrivet: 17 september 2012, 22:24:38 »
Tack för förklaringen!

Håller helt med att man helst skulle göra allt själv och därigenom få kontroll på sin egendom. Tyvärr är det så i Norge att man inte ens får byta en stickkontakt. Och ge sig på VVS är nästan ännu värre. Så kan man ju fråga sig om man ska bry sig om det, men händer det nåt så slår garanterat försäkringsbolaget ner på det. Sedan spelar det inte någon roll om det är fackmässigt eller inte. Det skall vara gjort av en firma, basta.
Av och till känner man sig ganska frusterad och i händerna på mer eller mindre seriösa företag.

Det känns onekligen surt att behöva slänga en pump och dessutom betala en massa pengar när det antagligen går att fixa. Kompressorn är i en modul så den borde inte vara alltför svår att ta ut. Jag kan ju köra den på EP drift under tiden jag letar någon ny eller tills jag får tag på någon som kan sätta in en ny till ett rimligt pris. Jag håller på att leta kylmontörer på svenska sidan, men inte kommit så långt ännu. En tanke jag hade var att få tag på en svensk montör som kan komma över med en ny kompressor och kontaktorer, men nu är det så att de svenska VP tillverkarna som jag varit i kontakt med inte vill sälja "norska" kompressorer till en svensk firma eller privatperson. Det har väl något med agenturerna här att göra antar jag.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #25 skrivet: 17 september 2012, 23:09:15 »
hmm låter lite engelskt där yrkesskråerna har pinkat in revirerna ordenligt - tur att det inte är lika illa i Sverige och idag förmodligen skulle vara omöjligt att få in sådant igen även om en del i de olika yrkeskåren har våta drömmar om detta...

du kanske får leta på ebay ;-) 3-fas 230V-kompressorer gör dock det hela knepigare om det inte finns andra länder i kontinenten som också kör med 230V-trefas eller har dubbla trepoliga uttag så att man kan D och Y-koppla själv beroende på elnät.

Dock måste du försäkra dig en kylnisse/firma som är villig att ta jobbet att byta kompressorn åt dig på löpande fast han inte får sälja en kompressor åt dig - och däri ligger problemet förmodligen då det är en del gratispengar för honom som kommer med kompressorn...



Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #26 skrivet: 18 september 2012, 07:58:21 »
Ja, det är bara att försöka hitta alternativa lösningar till ett byte. Annars blir det dåligt med julklappar :-(
Så får jag hoppas att det ordnar sig innan vargavintern sätter in.
Tack för alla goda råd och instruktioner!

mvh Conny

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #27 skrivet: 18 september 2012, 09:19:52 »
hmm låter lite engelskt där yrkesskråerna har pinkat in revirerna ordenligt - tur att det inte är lika illa i Sverige och idag förmodligen skulle vara omöjligt att få in sådant igen även om en del i de olika yrkeskåren har våta drömmar om detta...

du kanske får leta på ebay ;-) 3-fas 230V-kompressorer gör dock det hela knepigare om det inte finns andra länder i kontinenten som också kör med 230V-trefas eller har dubbla trepoliga uttag så att man kan D och Y-koppla själv beroende på elnät.

Dock måste du försäkra dig en kylnisse/firma som är villig att ta jobbet att byta kompressorn åt dig på löpande fast han inte får sälja en kompressor åt dig - och däri ligger problemet förmodligen då det är en del gratispengar för honom som kommer med kompressorn...

3-fas kompressor för USA-marknaden kan nog vara ett tips. Det gäller att hitta en som är specad för 50-60Hz.

Copelandkompressorn i min Stiebel är specad för både 50 och 60Hz, 380-420V resp 480V. Antar att det borde finnas motsvarande för 220V.

NÃ¥t liknande denna:
http://www.ebay.com/itm/Copeland-3-Phase-A-C-Unit-Compressor-/120985333010

Obs att jag inte har kollat om storleken passar till denna applikation, det är bara ett exempel.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad conny737

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 x kompressorhaveri. Ny pump, eller?
« Svar #28 skrivet: 18 september 2012, 19:45:36 »
Intressant!
Hade inte koll på att amerika hade samma system. Men funderade just när jag en gång mätte mellan fas och jord i Norge och fick ca 120 V. Värt att kolla!

Kanske dum fråga, men är det bara att sätta in en kompressor som passar i VP lådan? Om den har samma elspec alltså? Är ju novis på kompressorer, är det inte andra parametrar man måste kolla?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!