Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gör min Greenline C5 varmvatten för ofta?  (läst 1519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Gör min Greenline C5 varmvatten för ofta?
« skrivet: 06 januari 2009, 14:52:34 »
Hej igen!

En annan fråga. Jag kollade på menyerna och såg att pumpen har tillverkat värme 82% av tiden och varmvatten 18% av tiden? Hur ofta är normalt att pumpen ska göra varmvatten per dygn, har en Greenline C5, jordvärme? Förstår att det har att göra med hur mkt varmvatten som går åt. Men det är inte mkt här, vi är två vuxna, inga barn, jag jobbar och duschar där, inget badkar.

Tacksam för hjälp!

Anton

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gör min Greenline C5 varmvatten för ofta?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2009, 15:23:34 »
Det beror ju som sagt pÃ¥ hur mycket uppvärmning ens hus kräver och hur mycket varmvatten man gör av med. Under sommaren gör ju pumpen nästan bara varmvatten sÃ¥ installera man den i vÃ¥ras (som min) har man i slutet pÃ¥ sommaren som är tvärt om mot dina  ;)

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Gör min Greenline C5 varmvatten för ofta?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2009, 19:27:43 »
Jag har en C5 och har 19/81 % efter 8 års drift så det verkar stämma rätt bra med min fördelning.

C5 är rätt seg att göra varmvatten. De två kW extra som min svåger har, C7, gör stor skillnad i drifttid.

Hej igen!

En annan fråga. Jag kollade på menyerna och såg att pumpen har tillverkat värme 82% av tiden och varmvatten 18% av tiden? Hur ofta är normalt att pumpen ska göra varmvatten per dygn, har en Greenline C5, jordvärme? Förstår att det har att göra med hur mkt varmvatten som går åt. Men det är inte mkt här, vi är två vuxna, inga barn, jag jobbar och duschar där, inget badkar.

Tacksam för hjälp!

Anton
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Gör min Greenline C5 varmvatten för ofta?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 21:02:59 »
Tack för det Lubbis.

Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!