Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behövs för att kunna mäta COP pÃ¥ luft/vatten?  (läst 5240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Jag har köpt en Jula pump och vill kunna logga och kontrollera hur bra den fungerar. Vad krävs för att kunna mäta COP?

Jula påstår sig att denna pump har COP 4.65 (vilket jag inte tror på) men det hade varit kul att verifiera detta och sen prata med Jula och se vad de säger...

/N

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behövs för att kunna mäta COP på luft/vatten?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2009, 07:37:43 »
Köp en värmemängdsmätare ( används i fjärrvärme) samt en kWh mätare
Två versioner finns till salu här via forumet ::)

Köpte själv tre st begagnade i veckan till mitt hus, vad de sedan visar får jag se sedan
Men det vet jag redan att reklamfolket har svårt med att tala sanning!
« Senast ändrad: 13 december 2009, 07:39:23 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behövs för att kunna mäta COP på luft/vatten?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2009, 22:13:31 »
Om du har en elpatron kan du få ett referensvärde på temperaturhöjningen som kan jämföras med värmepumpens temperaturhöjning. Om elpatronen är på sex kW och höjer 5 gr. och värmepumpen också höjer 5 gr. vet du att värmepumpen ger 6 kW. Duger väl inte att reklamera en VP med, men att stilla sin nyfikenhet kanske. Glöm inte att COP-värden ofta är angivna för + 7 ute och + 30 på radiatorsystemet.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Berga_Kungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
Jag har köpt en Jula pump och vill kunna logga och kontrollera hur bra den fungerar. Vad krävs för att kunna mäta COP?

Jula påstår sig att denna pump har COP 4.65 (vilket jag inte tror på) men det hade varit kul att verifiera detta och sen prata med Jula och se vad de säger...

/N

De C.O.P värden som anges av Jula är värden som mäts under optimala förhållanden och framräknas med hjälp av ett så kallat log p-h-diagram för det köldmedia som används.
För att mäta detta behöver du mäta temp på sugröret in till kompressorn (överhettning) och hetgastemp direkt efter kompressorn. Du behöver också veta temperaturen på vätskan (gasen) ur värmeväxlaren (underkylning).
Du måste också mäta kondenseringstryck (trycket på gasen efter kompressorn) och förångnings tryck (trycket före kompressorn).
Samtliga värden kan mätas utan att göra ingrepp i maskinen, utom förångnings trycket.
Alltså, du kan inte göra C.O.P mätningen som gjorts av tillverkaren utan att göra ingrepp på kylkretsen.

Välkommen till tråden för Energicentra pumpen där diskuteras Julas tvillingpump (samma tillverkare, Amitime).
Pumpen går under namnen InVest, Pioneer, Ultimate, Energicentra och Foma (Anslut)

MVH,
B_K  tomte::

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad behövs för att kunna mäta COP på luft/vatten?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 18:52:45 »
Måste ju gå och räkna ut, tillförd energi, samt flödet på vattnet, och Delta t.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Måste ju gå och räkna ut, tillförd energi, samt flödet på vattnet, och Delta t.



taget från
http://arne.nohlberg.com/vpump/tester_av_varmepumpar.htm

Beräkning av en värmepumps avgivna effekt får du ur formel: flödet (l/s) * (temp ut - temp in) * 4,18 = effekten i kW. DVS Vattenflödet i
systemet multiplicerat med skillnaden mellan utgående och ingående temperatur till värmepumpen ( delta) multiplicera sedan med 4,18 och du har effekten i Kilo Watt.
EX flöde till värmepumpen är 0,18 l/s = 0,18 liter per sekund. Delta är 47,5 ut och 45 grader in = skillnad 2,5 graders delta.
0,18x2,5x4,18 = 1881 watt eller 1,8 kW. Tänk då på att i detta fall använder vpumpen 1.5 kW för egen förbrukning, vinst utöver tillförd effekt
är 300 watt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!