Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med diskmaskinen!  (läst 5565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommt86

  • Gäst
Tommt86
Problem med diskmaskinen!
« skrivet: 24 augusti 2013, 12:20:39 »
Hej!

Tänkte se om de fanns någon klurig en som hade en ide på mitt problem min diskmaskin cylinda Sverigedisken 08 DW 20.1
Det började med att den bara stod och surrade non stop.
Drog ut den och upptäckte att de var fullt i vatten på botten av maskinen som resulterade i att frigolitbiten flöt upp och aktiverade avloppspumpen.
Jaha så jag tömde ur allt vatten (ca 2L) och började köra ett program.
Maskinen gick och gick utan några problem.
Men efter en väldigt lång tid så började de komma vatten ur något som jag förstår de som att det är, ett översvämningsrör.
Kommer ut så mycket vatten så frigolitbiten flyter upp och startar igång avloppspumpen, sen går den så i evigheter.
Började tömma på vatten tills frigolitbiten sjönk och pumpen stannade.
Och de började då komma mera vatten och de vart samma visa igen. Höll efter och tömde på vatten tills programmet kört klart. Fick ur ca 5L vatten sammanlagt.
Så det rinner ut väldigt mycket vatten.

De måste ju finnas något då som känner när de blir för mycket vatten i maskinen?
Har läst en del om att de sitter pressostat pÃ¥ en del maskiner, men jag kan inte hitta nÃ¥gon sÃ¥n pÃ¥ min? dontknow 
Avloppsröret flödar som de ska kan jag tillägga.

Mvh Tommy

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Problem med diskmaskinen!
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2013, 12:43:10 »
Det kan faktiskt vara avloppsslangen som kläggat igen. Kontrollera att det inte är halvstopp i den eller ett veck pÃ¥ slangen  tummenupp Jag hade en liknande maskin själv i förra lägenheten som hade fÃ¥tt en plastbit inkilad i slangen. Sen fungerade den utmärkt
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med diskmaskinen!
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2013, 13:02:50 »
Går det att se exakt var översvämningsröret sitter?
Sitter det på avloppsröret någonstans eller på interna cirkulationssystemet?
Om det sitter på interna cirkulationen så är det troligen själva vingarna (de som snurrar och sprutar vatten i manskinen) som sitter igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Problem med diskmaskinen!
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2013, 10:43:11 »
Jag tycker mig ha sett pressostat för nivåövervakning på så gott som alla någotsånär moderna diskmaskiner. Den enda modell som jag vet har varit utan pressostat, var Cylindas klassiska bänkdiskmaskin på 70-talet, den hade istället en rätt avancerad magnetventil som gav konstant flöde oavsett vattentryck, så där blev det alltid rätt vattenmängd när programverket släppte på vatten en bestämd tid.

Det vanligaste felet i såna här sammanhang brukar ju annars vara att den tunna slangen till pressostaten har kläggat igen.
Jag kan tänka mig att pressostaten på en modern maskin kan vara integrerad med alla andra plastgjutningar i botten av maskinen och mer eller mindre i ett stycke med bottensil, pumphus mm, så den kanske är svår att upptäcka vid en snabb titt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Problem med diskmaskinen!
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2013, 17:35:17 »
På Bosch maskinerna finns det ett liknande skydd, när det läcker från maskinen fylls en behållare och en flottör skickar signal och stänger vattentillförseln. Ett rent skydd mot läckage alltså. Din frigolitbit har inte samma funktion?
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Problem med diskmaskinen!
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2013, 23:10:27 »
På Bosch maskinerna finns det ett liknande skydd, när det läcker från maskinen fylls en behållare och en flottör skickar signal och stänger vattentillförseln. Ett rent skydd mot läckage alltså. Din frigolitbit har inte samma funktion?

Visst är det så, frågan gäller ju varför det svämmar över eller läcker.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!