Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturbegränsare VVM240  (läst 1256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

donberg

  • Gäst
donberg
Temperaturbegränsare VVM240
« skrivet: 04 januari 2019, 12:52:58 »
Hej!

Är det någon här inne som vet vad anledningen till att temperaturbegränsaren aktiveras kan vara?
Jag har läst manualen och kontrollerat det jag kan kontrollera. Temperaturen är inte felinställd, och blandventilen står på samma sätt som den alltid gjort. Max tempen är dock 50 grader och varmvattnet gick upp emot 80 grader när temp.begränsaren kickade in.

Jag har ingen aning om varför och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2019, 13:40:07 »
Fel på nån tempgivare?
Elpatron styrs av givare 88, den du ser är givare 83.
Men tyvärr vet jag inte riktigt i vilken meny man ser värdet på givare 88 (om den ens går att se)?

Om denna är OK så kan det vara typ fel på kontaktorer eller nått relä eller styrkort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

donberg

  • Gäst
donberg
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2019, 13:43:05 »
Okej.

För nu försvann larmet men då rusar bara temperaturen. Går upp en bit över 80 grader på vattnet trots att den ska stanna av tidigare än så.

donberg

  • Gäst
donberg
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2019, 14:49:48 »
Hade en granne över som är elektriker och han konstaterade att shunten stod i 0-läget och skickar inte ut nåt vatten till elementen. Han kopplade ur det så vi kunde hand-shunta nu för att få ut värme, men nånting är väl troligtvis fel med styrkortet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2019, 23:47:55 »
Shunten brukar stå på 0 när värmepumpen värmer huset.
Shunten öppnar endast när tillskott behövs för husvärmen.
Det är nått annat som gör att elpatron inte slår ifrån som den ska.
Din granne borde kunna kolla kontaktorerna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

donberg

  • Gäst
donberg
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2019, 13:42:05 »
Shunten brukar stå på 0 när värmepumpen värmer huset.
Shunten öppnar endast när tillskott behövs för husvärmen.
Det är nått annat som gör att elpatron inte slår ifrån som den ska.
Din granne borde kunna kolla kontaktorerna?

Ja den står ju på 0 hela tiden så pannan fortsätter bara o värma upp vattnet utan att skicka ut värme till huset, därav att temp.begr. utlöses.
Jag ska försöka få hit nån som kan kolla på det. Under helgen nu har jag styrt shunten själv o balanserat värmen i huset med värmen i pannan. Men grejen är att det går inte att sänka för mycket i huset för då är det för mycket vatten kvar i pannan som värms upp. Det bidrar till att vi har det svinvarmt inomhus. Men hellre det än 5 grader.

Du har nog helt rätt angående elpatronen. Det är någonting som gör att det inte slår ifrån. För några veckor sen luktade det bränt där pannan står, det kanske var nån kontakt som gick åt då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2019, 15:05:48 »
Värmepumpen värmer antingen varmvattnet i pannan eller huset direkt.
Värmepumpen värmer då husets radiatorer (eller golvvärme) direkt utan att pannans vatten är inblandat.
Växelventiler kopplar förbi pannan så att den bara används för att värma varmvatten.
Värmepumpen kan även värma pannan (för varmvatten) med växleventiler.
När värmepumpen inte orkar värma huset själv så kopplas elpatronen i pannan in och då öppnar shunten för att skicka in mer värme i huset.
När det inte är så kyligt ute (typ över 0 C) så ska inte elpatron värma alls, värmepumpen värmer då själv både hus och varmvatten.

Så jag är rätt övertygad om att det inte är shunten som är felet, bränd lukt tyder på ett elfel, hoppas det är nån billigare komponent.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

donberg

  • Gäst
donberg
SV: Temperaturbegränsare VVM240
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2019, 13:51:27 »
Värmepumpen värmer antingen varmvattnet i pannan eller huset direkt.
Värmepumpen värmer då husets radiatorer (eller golvvärme) direkt utan att pannans vatten är inblandat.
Växelventiler kopplar förbi pannan så att den bara används för att värma varmvatten.
Värmepumpen kan även värma pannan (för varmvatten) med växleventiler.
När värmepumpen inte orkar värma huset själv så kopplas elpatronen i pannan in och då öppnar shunten för att skicka in mer värme i huset.
När det inte är så kyligt ute (typ över 0 C) så ska inte elpatron värma alls, värmepumpen värmer då själv både hus och varmvatten.

Så jag är rätt övertygad om att det inte är shunten som är felet, bränd lukt tyder på ett elfel, hoppas det är nån billigare komponent.

Fick tag på en Nibe-auktoriserad servicefarbror som kom hit och fixade felet på ca 7min. Det hade brunnit i en spole i kontaktor och därför slutade pannan aldrig att värma vattnet. Det gick väldigt snabbt och smidigt må jag säga! Han sa att det var ett vanligt fel.

Tack för dina inputs och tankar om det här ändå Carl! Har haft en del ångest under helgen kan jag säga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!