Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Aquarea Värmekurva  (läst 1336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonasRan

  • Gäst
JonasRan
Panasonic Aquarea Värmekurva
« skrivet: 25 maj 2022, 07:12:02 »
Hej,
Fick installerat en Panasonic Aquarea när huset var uthyrt och hade radiatorer, hat nu tagit över huset och gjort en totalrenovering, inkl. gjutit platta med vattenburen golvvärme.

VVS'aren som lade golvvärmen kunde inte Panasonic men vi klurade ut att få en bra kurva så det varit behaglig temp hela vintern.
Nu när det är lite varmare så märker jag att kurvan behöver justeras för det är riktigt varm inne i huset just nu men om jag stänger av värmen helt blir det för kallt :/

Är helt novis när det gäller värmepumpar och behöver hjälp med hur och var jag lämpligen gör mina justeringar :)

Tack på förhand!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Panasonic Aquarea Värmekurva
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2022, 15:53:39 »
Det finns ett börvärde på framledningen vid låg utetemp, ställ ner denna till 20 C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!