Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minsta rörlängd  (läst 11056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #15 skrivet: 09 december 2016, 18:55:16 »
Min förra hade en rullad slinga bakom maskinen, det var ingen fulpump som var hemmainstallerad. Om jag inte minns helt fel var minimilängden 1 meter på min nya pump, jag har iallafall längre avstånd än det. Jag ville absolut inte flytta pumpen i sidled, hellre en slinga bakom utedelen då.
Bra fråga Kocken, det skulle jag också vilja veta!
Om man läser i din profil så framgår det väl att du har 2 st Mitsubishipumpar, 1 FD25 och 1 FD35 och du menar här att minimilängden på rören för dessa var 1 meter?? Var fick du detta ifrån?? Sc:,h Jag påstår att minimilängden på rören till dessa pumpar är 3 meter också. Så har du inte minst 3 meter rör mellan innerdel och utedel till pumparna så har du inte rätt funktion på de här pumparna.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #16 skrivet: 09 december 2016, 19:03:00 »
För att kunna svara på denna fråga så behöver jag exakt beteckning på inne samt utedelen.
Mvh
Daikin

Menar du att daikin inte har någon generell minimilängd alls på sina anslutningsrör till sina resp pumpar?? Sc:,h De är ivf väldigt dåliga på att delge dessa uppgifter i sina resp specar för de olika pumparna, minst lika dåliga som mitsubishi electric är med dessa uppgifter för sina olika pumpmodeller.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Minsta rörlängd
« Svar #17 skrivet: 09 december 2016, 19:43:13 »
Om man läser i din profil så framgår det väl att du har 2 st Mitsubishipumpar, 1 FD25 och 1 FD35 och du menar här att minimilängden på rören för dessa var 1 meter?? Var fick du detta ifrån?? Sc:,h Jag påstår att minimilängden på rören till dessa pumpar är 3 meter också. Så har du inte minst 3 meter rör mellan innerdel och utedel till pumparna så har du inte rätt funktion på de här pumparna.

Jag har en FD25 och en FH35. "love"

Om jag inte minns helt fel var minimilängden 1 meter på min nya pump, jag har iallafall längre avstånd.

Jag är inte helt hundra på vilken längd som var minimilängd enligt generalagenten, vill ju inte äventyra 5års totalgaranti med för korta rör, jag hade accepterat en slinga bakom utedelen för det stör mig inte det minsta. ;)

Sen ser du vad självaste Daikinkungen svarar, det beror på vilka maskiner man har, men ett generellt svar är nog som du säger för att göra det enkelt. dontknow


När det gäller besparingen med mina pumpar är jag tveksam till om det är någon som ens slår mig, för att det skall kunna fungera måste pumparna prestera och vara i superperfekt funktion, skulle kunna vara Raffen som verkar slår alla. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #18 skrivet: 09 december 2016, 20:14:42 »

Menar du att daikin inte har någon generell minimilängd alls på sina anslutningsrör till sina resp pumpar?? Sc:,h De är ivf väldigt dåliga på att delge dessa uppgifter i sina resp specar för de olika pumparna, minst lika dåliga som mitsubishi electric är med dessa uppgifter för sina olika pumpmodeller.
Precis det menar jag. Vad är det för konstigt med det ?
Vi är inte alla dåliga att ange dessa värden, de finns i alla databöcker som är tillgängliga för våra återförsäljare.

Mvh
Daikin

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: Minsta rörlängd
« Svar #19 skrivet: 26 december 2016, 15:19:37 »
Om man läser i din profil så framgår det väl att du har 2 st Mitsubishipumpar, 1 FD25 och 1 FD35 och du menar här att minimilängden på rören för dessa var 1 meter?? Var fick du detta ifrån?? Sc:,h Jag påstår att minimilängden på rören till dessa pumpar är 3 meter också. Så har du inte minst 3 meter rör mellan innerdel och utedel till pumparna så har du inte rätt funktion på de här pumparna.

Var säger man 3m?

Här installationsmanualen, efter en enkel googling:
http://www.climatherm.fi/Portals/0/contentlibrary/mitsubishi/FD_Installationsmanual.pdf

Där står tydligt att man fyller på gas med mer än 7 meters längd men inget om mingräns?


Mvh
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #20 skrivet: 26 december 2016, 15:44:35 »
Nej det har du helt rätt i, när det gäller MEs pumpar sÃ¥ tycks det vara en väldigt väl förborgad hemlighet vad den nu ev minimilängden pÃ¥ anslutningsrören till pumparna är, jag har ivf aldrig lyckats hitta nÃ¥gon uppgift om detta i nÃ¥gon av alla deras olika specar. SÃ¥ jag bestämde mig för att maila nÃ¥gra större aktörer som hÃ¥ller pÃ¥ med MEs pumpar om det fanns nÃ¥gon uppgift om minimilängd, bl.a polarpumpen som lovade att Ã¥terkomma med ett svar ganska omg, men det var tydligen en okänd uppgift även för dem för de hördes aldrig av. Men jag mailade ocksÃ¥ Canvac i Mariestad och frÃ¥gade, och de Ã¥terkom tämligen omg och informerade att minsta rörlängd vid installation av MEs pumpar är 3 meter, sÃ¥ nu vet förhoppningsvis alla här pÃ¥ forumet om detta i fortsättningen. 

Utloggad Perpååsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥sen, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd som av vissa anses skadad ;)
SV: Minsta rörlängd
« Svar #21 skrivet: 26 december 2016, 16:32:50 »
Nej det har du helt rätt i, när det gäller MEs pumpar så tycks det vara en väldigt väl förborgad hemlighet vad den nu ev minimilängden på anslutningsrören till pumparna är, jag har ivf aldrig lyckats hitta någon uppgift om detta i någon av alla deras olika specar. Så jag bestämde mig för att maila några större aktörer som håller på med MEs pumpar om det fanns någon uppgift om minimilängd, bl.a polarpumpen som lovade att återkomma med ett svar ganska omg, men det var tydligen en okänd uppgift även för dem för de hördes aldrig av. Men jag mailade också Canvac i Mariestad och frågade, och de återkom tämligen omg och informerade att minsta rörlängd vid installation av MEs pumpar är 3 meter, så nu vet förhoppningsvis alla här på forumet om detta i fortsättningen.

Just i detta ämne snackas det mycket om och många tycker, men jag har inte hittat bevis. Om du kan komma med en bättre källa skall jag tro dig. Direkt från ME t ex. Enskilda installatörer är personer med tyckande, även om de har stor erfarenhet måste inte allt vara sant. Fram med en säker källa!
2 st Mitsubishi FH35 (en pÃ¥ varje vÃ¥ning) 4,3 kW x 2 = 8,6 kW vid -15 grader räcker fint för 169 kvm.  För att inte tala om komforten med AC pÃ¥ bägge vÃ¥ningarna pÃ¥ sommaren. Gamla NIBE 310P med 2 ggr havererad kompressor fÃ¥r vara i reserv med sina elpatroner.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #22 skrivet: 26 december 2016, 16:55:05 »
Ja jag kan väl bifoga min mailkonversation då isf:

Hej! 

Tänkte bara fråga vad är kortaste rekommenderad rörlängd på anslutningsrören från tillverkaren vid installation av mitsubishi electrics pumpar för att pumparna skall kunna upprätthålla och bibehålla en bra funktion?? Och de pumpar jag främst syftar på är då FD & FH-serien, men även övriga modeller om det skulle skilja något mellan dem.
Jag har sökt i olika tekniska specar för dessa pumpar men inte kunnat hitta någon uppgift på detta.

Mvh Karis


Björn Jonsson <bjorn.jonsson@eelab.se>
   
Hej
 
Vi rekomenderar minsta rörlängd på köldmedierör mellan inne och utedel är minst 3m
 
Med vänlig hälsning/Best regards
Björn Jonsson
Teknisk support/Technical support
EEL))
Elon Elkedjan Logistic AB, org.nr: 556654-6213
Avd. Mariestad:
Förrådsgatan 32, S-542 35 Mariestad, Sweden
Huvudkontor:
Box 22094, S-702 03 Örebro, Sweden

Direct tel, +46-501-399014
Fax +46-501-399090
bjorn.jonsson@canvac.se
www.eelab.se / www.canvac.se


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Minsta rörlängd
« Svar #23 skrivet: 26 december 2016, 18:15:34 »
Mailar du Mitsubishi Electric Sverige så lär du få ett annat svar.
Elon som du mailat säljer flera olika märken och har nog uppgett en generell rekomendation som fungerar för deras märken och modeller.

Vi har fått besked att man bör ha minimum 1m rörlängd men det finns egentligen ingen specificerad minsta rörlängd på dessa modeller.
Har inte fått några besked om att dessa rekomendationer är ändrade.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #24 skrivet: 29 december 2016, 12:11:11 »
Ja men Mitsubishi Electric Sverige har väl inte ens nÃ¥gon ordentlig teknisk support som man kan kontakta, jag kontaktade därför canvacs tekniska support bjorn.jonsson@canvac.se. Canvac är väl den största distributören av Mitsubishis pumpar i Sverige med drygt 650 Ã¥terförsäljare i hela landet. Sen att det har skett lite omstruktureringar i vanlig ordning genom att allt skall bli större  och resulterade i att Canvac köptes upp av EEL AB 2014 som bestÃ¥r av bl.a ELON Elkedjan Teknik  är väl kanske en annan sak vilket innebär att canvacs tekniska support även gäller för ELON-gruppen.   http://www.canvac.se/om-canvac/kontakta-oss/
http://www.mynewsdesk.com/se/elon-elkedjan-logistic-ab/pressreleases/eel-ab-koeper-canvac-ab-968565
När det gäller Mitsubishi Electric Sverige så har de väl bara pappersvändare och indirekta försäljare som kan hänvisa folk till närmaste återförsäljare, och att det inte finns uppgifter om minsta anslutningslängd på dessa pumpar är väl en väldigt stor brist ändå. När man ändå uppger en minsta anslutningslängd på 1 meter så måste man väl förstå att det är helt taget ur luften av folk som inte känner till något alls om pumparnas funktion och förutsättningar för detta, så för min del så litar jag helt på canvacs uppgift om en minimilängd på 3 meter.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Minsta rörlängd
« Svar #25 skrivet: 29 december 2016, 14:14:47 »
Mitsubishi Electrric i Sollentuna har en ordentlig teknisk support , vet inte hur många dom är.

Det är i huvudsak återförsäljare man bör kontakta då det är dom som kommer ut på plats och kikar och ger råd och förslag om modell och placering.
Tillverkarna/distributörerna åker ormalt inte ut själva till privatkunder , dom åker däremot ut till större projekt där det krävs en ordentlig större genomgång och stora aggregat.
Att kalla dom pappersvändare får stå för dig men knappast vad dom skulle kalla sig själva gissar jag.

Då det inte finns någon minsta rörlängd på dessa små ac/värmepumpar så står det inte i manualen men dom "rekomenderar" att ha minst 1m rörlängd, svårt att få kortare rördragning än 1,5-2m i normala fall ändå.

Vill du gå på Canvacs servicekillars rekomendationer så är det helt frivilligt .

Vi har mängder med Mitsubishi maskiner med ca 1,5-2m meter rörlängd och det är ingen skillnad i prestanda på dessa jämfört med dom som har 3-4 meter i rörlängd enligt protokoll.
Oftast golvmodeller som det kan bli straxt över 1,5m i rördragning med utedelen direkt bakom.

Känns som denna konversation borde ligga på en Mitsubishi tavla istället för på Daikins tavla

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #26 skrivet: 30 december 2016, 15:10:35 »
Ja jag kollade Mitsubishi Electric i Sollentuna och inte hittade jag något om någon teknisk support där inte, bara om man möjligtvis vill kontakta dem:
http://www.mitsubishielectric.se/kontakta-oss  Och lite annat krams: http://www.mitsubishielectric.se/      https://mitsubishivillavarme.se/
inkl info om Ã¥terförsäljare & servicepartners: https://mitsubishivillavarme.se/mitsubishi-aterforsaljare/  Sen fanns det nÃ¥gra sidor om Support och felsökning och FAQ Värmepumpar, och det är väl ungefär pÃ¥ den nivÃ¥n som de klarar av att hantera i Sollentuna skulle jag tro:
https://mitsubishivillavarme.se/support-och-felsokning/      https://mitsubishivillavarme.se/faq-varmepumpar/

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Minsta rörlängd
« Svar #27 skrivet: 30 december 2016, 16:16:11 »
Antar att man som privatperson når supporten via växeln.
Osäker på om dom har support till privata slutkunder!

Supportavdelningen är dock i huvudsak för att hjälpa återförsäljare och dess montörer, slutkund ska i första hand ta kontakt med sin återförsäljare vid frågor eller problem.

Canvac/Elon köper sina maskiner via Sollentuna och  canvacs service/support fÃ¥r sin utbildning via Mitsubishi Electric i Sollentuna och dess  supportavdelning.

Har handlat med Canvac några år och dom har också bra killar på supporten, vet inte vilka som är kvar i dagsläget.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!