Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp mig sänka mina värmekostnader (Fjärrvärme)  (läst 21496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Jag står i valet och kvalet.

Dessa höga kostnader börjar få mig att fundera om det är värt att bo kvar i mitt gamla fina hus. Behöver därför lite hjälp med förslag på vad jag kan göra.

Har ett stort gammalt hus som drar hela 47.000 kwh i fjärrvärme varje år (+9000 kwh i el)
Totalt blir kostnaden ca 33k för fjärrvärmen och 12k för elen. Jag tycker detta är extremt saftigt.

Till sommaren byter jag fönsterbågar från 1+1 (2 enkelglas) till en 2 glas energi+argon kassett (får tyvärr inte plats med ett treglas). Mina förhoppningar är att detta minskar min förbrukning med 5000kwh (Realistiskt?). På vinden finns redan ganska mkt isolering, men det går kanske lägga på 10-15cm till (Gör detta skillnad?)
Fasaden är redan tillläggsisolerad på -80 talet (Tyvärr har jag en utbyggnad som inte är det, men det är inget jag orkar fixa just nu)

Dörrarna på huset är ganska dåliga och saknar tätningslister. Dessa ska jag helt byta ut. Jag hoppas kunna spara 1000kwh per år på detta (Egentligen inte ekonomiskt men det behöver göras)

Med andra ord kanske jag kan komma ner i 40-41.000 kwh efter mina åtgärder.

Pratade med fjärrvärmebolaget om solenergi, vilket är helt OK. Däremot tycker de man ska betala lite högre kostnader då. Fick en offert om solenergi på ca 100k vilket producerar 8000kwh. Känns heller inte riktigt bra...

Även fått offert på bergvärme. Skulle kosta ca 150 tusen för en 16w/2*150 meter. De räknar då med 15.000 kwh per år. Men jag misstänker att spetselen kommer bli dyr om det är -20 ute?

Finns det något alternativt jag missat. Eller får jag helt enkelt lära mig att leva med min höga förbrukning :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Satsa på bergvärme. Du kan spetsa med fjärrvärme om du vill. Eller lägga mer krut på VP och aldrig behöva spetsa. Glöm sol det tjänar du aldrig in.
« Senast ändrad: 12 mars 2010, 09:06:46 av VP ORAKLET »

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Vad har du för villkor i fjärrvärmeavtalet?
Hög fast kost - låg rörlig? Bindningstid?

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Fjärrvärmen kostar som sagt ca 33K per år. Den fasta avgiften är ca 5 tusen.
Sedan kostar den 0.55 per kwh.

Behöver jag verkligen ingen spetsvärme med bergvärme? Jag har fått lite olika offerter. Alla på 16W pumpar. En med 300 meter hål, en med 230 och en med 2*140 meter. De räknar med ca 15.000kwh ink varmvatten i sina kalkyler. Vilket betyder att jag skulle betala 18750kr (ca om elpriset står kvar) utan spetsvärme dock istället för de 33000kr jag betalar idag. En vinst på 14.250kr per år. (Däremot får jag istället ett lån på 150 tusen)
Är det verkligen hållbart med bergvärme i detta läget?

Köra fjärrvärme för spets känns väl så där med 5k i fasta avgiften och ett troligt högre fjärrvärmepris med tanke på att bolaget inte gillar det.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Lägg upp  dina siffror pÃ¥ huset, har för mig att jag räknat förr men jag gör det gärna igen Thumbsup  Nej du behöver ingen spets om du inte vill det. Anledningen till att man väljer spets är att det blir en billigare inst. Men det är inga problem att dimensionera för hela behovet.

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Jepp du räknade lite på det. Min största fundering är om det går att göra andra åtgärder.

Idag ligger jag på 47.000kwh + 8500kwh hushållsel.
Ca 34K som sagt i fjärrvärme + 12-13k i hushållsel.
300kvm. 2 familjer (2+4)

16W är förslagen på bergvärmepumpar med lite olika storlekar på borrhålen.
Är 15 tusen kwh realistiskt i total värme sedan ? (Skulle då blir ca 15*1.25 i kostnad istället för idag 34K, är det verkligen värt 150K invest?)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
När är huset byggt

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
1904...

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Har du kvar en avtalad bindningstid på fjärrvärmen så att du även i många år till behöver betala den fasta avgiften?

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Nej, jag har inget avtal vad jag vet. Min fjärrvärmecentral är från 80-talet, så det borde vara grönt.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Säg upp fjärrvärmen om du tar bergvärme! Annars står du med 5000:- i fastavgift, samt fast avgift för elen, som du ej kommer ifrån, du åker nog på uppsäkring, billigare att spetsa med el när det behövs än med fjärrvärme, men ett system som är anpassat bör klara ned till -15 utan spets, men låter otroligt saftig med total förbrukning på 56000kwh, gammalt hus visst, men hur många kvm?

Skulle nog hellre ha mer lån och lägre driftkostnad, bättre komfort, men kanske inte så lättsålt heller..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
En 16 kw diplomat ska klara sig till -22 enligt min kalkyl. med 2 hÃ¥l pÃ¥ 123 m st. DÃ¥ fÃ¥r du in - 4. Om du borrar 2 st 200 meters hÃ¥l fÃ¥r du in 0,8grader. Man kan alltsÃ¥ säga att 60 + 60 extra meter sänker den totala energikostnaden för pumpen med typ 12%  För bÃ¥da alternativen ska klara sig till -22.  120 m extra hÃ¥l kostar väl en 25-30K och Sparas inte in pÃ¥ LÃ…NG tid. Nu vet jag att alla andra kommer säga att du mÃ¥ste ha 2st 300 m hÃ¥l för alla gillar hÃ¥l. Men jag skulle ha tagit 2 st 150 meters eller ett pÃ¥ 250- 270 m 

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Men var ligger huset? Skåne eller Norrbotten? Max effekt behov beror mycket på klimatzon.
Är detta årets uppskattade förbrukning eller genomsnitt över flera år?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det stÃ¥r i en annan trÃ¥d Vetlanda om  jag inte har fel

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
vetlanda stämmer. Huset är 300kvm+ca 40 källare.

Alla tycker bergvärme med andra ord?

Ringde energirådgivningen igår. Gubben där tyckte jag var smått galen som funderar på att byta driftsäker fjärrvärme mot en värmepump som kan gå sönder och kräva massa underhåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!