Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inne givare?  (läst 1838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hus 1918

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
inne givare?
« skrivet: 03 januari 2009, 21:50:30 »
 huvuddunk

Hej!

Jag och min sambo har ivriga disskusitioner om innegivaren.
Vi har nyligen instalerat golvvärme i våran källare och får inte denna att fungara och bli varm....
har nu funderingar om det kanske hjälper att vi flyttar inne givare till källare där det är kallast eller vart ska man har den???
Ska man har radiatorerna på full effekt eller ha på termostat?
Vi har även en braskamin i huset och vet att det är lite meckigt att få en jämn temperatur.
Tacksamma för ett snabbt svar.

m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: inne givare?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 12:36:51 »
Få ni nått flöde på golvvärmen?
Har golvvärmen egen cirkpump?
Kan det vara luft kvar i slingorna?

Jag tycker innegivare är bra att ha, bästa placeringen är någonstans centralt i huset. Ha den på det våningsplan ni är mest på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hus 1918

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: inne givare?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2009, 19:30:49 »
vi har en puscher till golv värmen, returen är fortfarande kall och luftar och luftar men det kommer inte ut någon luft, ibland blir den ljumen så det måste ju finnas flöde i den.

har hört att man ska ha innegivaren på husets kallaste ställe/rum...
känns som att det låter konstigt?

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: inne givare?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 21:54:04 »
Hej, jag hade samma problem att få ut tillräcklig med värme genom push-enheten (det gick bra så länge framledningen och flödet var högt men det vill man ju ej ha med värmepump.
Lösningen som jag efter lite laborationer kom fram till blev enl.följande demontera termostathuvudet från push-enheten (om Danfoss frigör du genom att vrida inre svarta ringen).
Denna slinga är den som anger min värmekurva övriga radiatorer har termostat.
Använder ej innegivare endast utegivare.
MVH JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad MÃ¥nstorparen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Öresundsregionen
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inne givare?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2009, 13:29:49 »
Hej !

Innan ni flyttar innegivaren bör ni prova att koppla ur den i värmepumpens styrenhet
där innegivaren finns i en av menyerna som du får ändra själv.
SANYO 4,5 kW installerad i aug 2008 1½ plan 70 kvm+ källare 40 kvm byggt 1935 ordinär isolering tidigare 1,7 kbm olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!