Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är en rimlig förbrukning?  (läst 1271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kayano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är en rimlig förbrukning?
« skrivet: 14 februari 2019, 00:18:39 »
Denna fråga är väl detsamma som att fråga hur lång en fisk är ^-^ . Vill dock gärna ha lite siffror att jämföra med från andra bergvärmepumpsägare.

Kort och gott. Ny 9 KW IVT Greenline och två borrhål på totalt mellan 180 till 250 meter. Vet inte hur djupt det gamla hålet är men det nya är 130 m. Suterrängvilla på 200 kvm i betong och ganska otäta fönster i nedervåningen. Uppe har vi nya treglasfönster.
Fick igång pumpen 2/2 och sedan dess har den dragit 469kWh i Tillskott och producerat 2192 kWh själv. Det har varit en kall period med många dagar med temperaturer på under 20 grader och ner mot 35 grader några dygn.
Senaste dygnet har vi haft mellan 8 och 14 grader, minus, och tillskottet har då förbrukar 22 kWh medans pumpen själv producerat 222 kWh.

Den gamla pumpen som fungerade dåligt och knappt värmde alls gick sönder i början på december och vi fick förlita oss på en luft-luft pump och elradiatorer. Huset blev alltså ordentligt nerkylt under 8 veckor som också var en väldigt kall tid med temperaturer på -20 och däromkring. Den nya pumpen måste ha fått arbeta ordentligt för att värma upp betongplattan som borde knycka mycket värme från elementröre. Även väggarna var utkylda.
Är siffrorna orimligt höga eller ligger de i normalzonen?
« Senast ändrad: 14 februari 2019, 00:20:14 av Kayano »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2019, 05:52:21 »
tror inte dom är speciellt orimliga, låt den gå ett tag och se om det stabiliserar sig om ett tag. Har ni varmt i huset nu ?
Vad har du för framledning? bra med vv ?
Såg ju nu att det var producerad värme, så nä inte orilmligt, sen kanske du kan trimma in, så du slipper använda tillskott i onödan
« Senast ändrad: 14 februari 2019, 05:54:15 av DonPablo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2019, 07:38:10 »
222kWh/9kW = 24,7 h, sÃ¥ kompressorn gÃ¥r hela tiden.  tummenupp
22kWh/24h = 0.9 kW i snitt på elpatron är nog OK under dessa förhållande.
Men för att kunna ge en uppskattning på din fråga så vill jag veta husets ålder och var i landet det ligger?
Förutom 3-glas på övervåningen, är nått annat gjort som t ex tilläggsisolering av vind?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kayano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2019, 08:20:53 »
Huset ligger i Norrbotten, Kalix, och är byggt 1970. Som sagt så är fönsterna på övervåningen bytt men de gamla är kvar i nedervåningen. Håller nu en temperatur på 22 grader uppe och 19 där nere. Drog ner på värmen på elementen uppe enligt råd från rörmokaren då temp där låg på 24-25 grader. Taket är tilläggsisolerat.

Fönstrerna nere ska åtgärdas under sommaren där de större i hall och gillestuga samt ett sovrum byts och de mindre i tvättstuga, förråd och duschavdelning fixas till och tätas. Funderar ven på att sätta in ett konvektorelement i Gillestugan och ett i dusch och tvättsugeavdelningen.

Just nu är det -12,5 och värdena är så här:
Hetgas   81,3
VB ut.    43,2
VB in.    36,2
KB in.    -1,7
KB ut.    -3,8
Börvärde 45
« Senast ändrad: 14 februari 2019, 08:41:07 av Kayano »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2019, 10:21:33 »
Jag skulle då uppskatta husets maxmala effektbehov till ca 55 W/m2 => 11 kW och då är dina siffror rimliga, speciellt om huset var utkylt innan.
Har du möjlighet att justera flödena på radiatorerna med fast instrypning, det brukar gå antingen på ventilen under termostaten eller på returventilen.
Stryp i så fall ner flödena uppe på detta sätt i första hand.
Sen kan man ha termostater aktiva på några radiatorer, typ i sovrum och liknande, men styr du värmen i hela huset med termostater kommer det bli problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

David1234

  • Gäst
David1234
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2019, 10:23:47 »
Själv har min jordvärme 11.2kw tagit ~1100kwh i Dec och likvärdiga siffror i jan. DÃ¥ kliver dock endast EL-spets in när den gör VV. TvÃ¥ orsaker, Jag kör mot Arbetstank och har flyttat framledningsgivaren till efter tanken sÃ¥ dÃ¥ blir styrningen knäpp när han fÃ¥r ett "börvärde" frÃ¥n arbetstanken som ligger lägre än va ÄR värdet i VV-tanken är, och produktionen gÃ¥r inte upp sÃ¥ dÃ¥ vill den spetsa tills den nÃ¥r ÄR-värdet pÃ¥ 57grader innan pumpen slÃ¥r ifrÃ¥n. Jag kan blockera spetsen pÃ¥ VV-körning, MEN jag har kvar spets för snabbare VV-produktion  ::) ::). Smaksak alltsÃ¥.

Lundbergs trähus byggt 1980, 270kvm uppvärmd yta. varav 100kvm är källare. Rejält varmt och bra hus med 3 glas fönster. FTX Ventilation.

Brine in: -0.2
Brine ut: -5.2
Kollektorslang i Myrmark: 400m slang i en slinga. förlagd 1980.
bör/är framledningstemp 47*c vid -30
Kompressorstarter: 13st / dygn
dec/jan va rejält kall med en medeltemp på -18*c för januari. men kallast jag såg var -31*c men flertalet dagar/dygn låg vi på -27 - - 28*c

Total förbrukning VP + hushållsström:
Dec. 1581kwh
Jan. 1634kwh
Feb. 540kwh fram till 14e feb.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2019, 18:32:19 »
Dina siffervärden ser bra ut i alla fall, fina deltan, och bra hetgas

Utloggad Kayano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är en rimlig förbrukning?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2019, 22:17:58 »
Tackar för svaren. Blir intressant att se vad som händer nu då vi helt plötsligt har 2 plusgrader. Första gången ikväll som även kompressorn slagit av. Lär väl få ägna mig åt att finjustera värmekurven under våren för ett bra inomhusklimat för alla utetemperaturer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!